Z raportu przygotowanego przez Samar wynika, że z bazy CEP w ubiegłym roku z powodu demontażu wyrejestrowano dokładnie 405 204 samochody osobowe. To o 13,6 proc. mniej niż w 2019 i aż o 19,6 proc. mniej w porównaniu do 2018 r., kiedy to do stacji demontażu trafiło ponad 500 tys. samochodów osobowych. Spadek po części da się wytłumaczyć pandemią, ale wiele wskazuje na to, że coraz większa część branży przenosi się do szarej strefy. Co więcej, potwierdzają to m.in. przedstawiciele Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów (FORS), według których głównym powodem takiej tendencji jest nic innego, jak szybko rosnąca szara strefa.

Analiza danych z poszczególnych województw pokazuje, że w okresie dwóch ostatnich lat najbardziej zmniejszyła się liczba demontowanych aut w województwach pomorskim (-27,3 proc.) i śląskim (-25,2 proc.), a najmniej – w województwach kujawsko-pomorskim (-5,4 proc.) oraz zachodniopomorskim (-5,8 proc.). W 2020 r., podobnie jak w latach 2018-19, najczęściej demontowane były samochody z rocznika 1999 – to 62 tys. szt., czyli ponad proc. wszystkich zdemontowanych aut. Nieco rzadziej do stacji demontażu trafiały samochody z roczników 1998 (50,7 tys. aut) i 2000 (49,5 tys. sztuk), a łącznie te trzy roczniki stanowią ponad 40 proc. wszystkich zdemontowanych samochodów osobowych.

Zdecydowaną większość demontowanych samochodów stanowią te z silnikami benzynowymi (71,4 proc.), dominujące na rynku 20 lat temu. Praktycznie wszystkie te stare pojazdy trafiły do stacji demontażu od osób prywatnych. Zaledwie 1 proc. zdemontowanych stanowią pojazdy firmowe.

10 najczęściej demontowanych aut wg marek

Opel 64 522 szt.
Volkswagen 52 052 szt.
Fiat 48 061 szt.
Renault 39 061 szt.
Ford 36 199 szt.
Daewoo 22 443 szt.
Audi 15 791 szt.
Peugeot 15 693 szt.
Seat 13 172 szt.
Skoda 11 939 szt.

10 najczęściej demontowanych modeli

Astra 26 567 szt.
Golf 21 007 szt.
Corsa 15 770 szt.
Seicento 15 413 szt.
Vectra 14 734 szt.
Punto 12 590 szt.
Passat 12 502 szt.
Polo 12 409 szt.
Focus 12 408 szt.
Mondeo 10 112 szt.