Wszystko za sprawą dość tajemniczo nazwanego po angielsku systemu: Lexus Advanced Pre-Crash Safety. W tłumaczeniu oznacza on system ochrony przedzderzeniowej. Lexus pracował nad nim przez wiele lat, składa się on z wielu elektronicznych układów, dzięki którym podczas jazdy możliwe jest wykrywanie przeszkód (np.pieszy na jezdni w nocy), awaryjne hamowanie, śledzenie reakcji i zmęczenia kierowcy, a nawet widzenie w ciemności.
Jak to wszystko działa? Wszelkie sygnały odbierane są i analizowane przez komputery, kierowca jest tylko z odpowiednim wyprzedzeniem ostrzegany o niebezpieczeństwie, a niektóre czynności są wykonywane za niego (np. awaryjne hamowanie).
Co się dzieje, gdy przed jadącym Lexusem pojawi się nagle na ulicy przeszkoda lub pieszy? Zostaną natychmiast wykryte przez radar, a kierowca usłyszy brzęczyk i zobaczy na desce rozdzielczej czerwoną lampkę z napisem BRAKE (hamulec). W tym samym ułamku sekundy automatycznie włączają się systemy wspomagające kierowcę. Jakie?
Układ kierowniczy zmieni przełożenie, aby nawet niewielki ruch kierownicą pozwolił ominąć przeszkodę. Zawieszenie usztywni się, aby auto nie nurkowało podczas gwałtownego hamowania. Zadziała także układ zwiększający stabilność samochodu podczas gwałtownych manewrów. Auto nawet przy gwałtownych szarpnięciach kierownicą nie zmieni toru jazdy.
Włączy się też tzw. pomocnik hamowania - nawedt jeśli kierowca nie wciśnie pedału hamulca do końca, elektroniczny system spowoduje maksymalne hamowanie. Gdy systemy elektroniczne Lexusa wykryją przeszkodę, a auto jedzie z prędkością powyżej 50 km/h - nastąpi awaryjne hamowanie z maksymalną siłą.
Gdy prędkość samochodu nie przekracza 50 km/h wtedy uruchamiane jest hamowanie słabsze, a gdy kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie auto samo się zatrzyma.
Systemem znacznie zwiększającym bezpieczeństwo jazdy i ochronę pieszych jest Night View - pomocnik jazdy w nocy pozwalający widzieć kierowcy w ciemnościach to co się dzieje przed samochodem. Postaci, zwierzęta lub przeszkody niewidoczne w światłach mijania są widoczne na ekranie - na desce rozdzielczej.
Night View pozwala zobaczyć sytuację przed samochodem w odległości nawet 200 m. Działa przy prędkości powyżej 15 km/h i oczywiście tylko w nocy.
Czy systemy ochrony pieszych są dostępne tylko w najdroższych modelach Lexusa? Nie. Każdy model japońskiej firmy można zamówić z systemami bezpieczeństwa - oczywiście w opcji.