Efektem tego stanu rzeczy było blisko 12,6 tys. wypadków z zabitymi lub ciężko rannymi. Najwięcej osób zginęło w wyniku najechania na pieszego. Wypadki tego rodzaju stanowią 27 proc. wszystkich zdarzeń – ginie lub ciężkich obrażeń doznaje w nich 21 proc. wszystkich poszkodowanych, a największe ryzyko dotyczy aż 77 proc. dróg krajowych. Najtragiczniejsze okazują się drogi województw: mazowieckiego, łódzkiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego. Bardzo niebezpieczna jest także jazda z nadmierną prędkością. Stanowi ona przyczynę 25 proc. wypadków z zabitymi i ciężko rannymi, w których poszkodowanych zostało 27 proc. osób (niebezpieczeństwo dotyczy 52 proc. dróg krajowych). Kolejnymi najtragiczniejszymi w skutkach zdarzeniami okazały się: kolizje czołowe, zderzenia boczne, wypadnięcie z drogi i wypadki z udziałem rowerzystów.

W Polsce najniebezpieczniejsze odcinki, czyli oznaczone na mapie kolorem czarnym, stanowią 60 proc. całej sieci dróg. Dochodzi na nich do 70 proc. wszystkich wypadków z zabitymi i ciężko rannymi. Najwięcej szlaków z bardzo dużym ryzykiem znajduje się w południowej oraz południowo-wschodniej Polsce. Najgorzej pod tym względem wypadają województwa: lubelskie, świętokrzyskie oraz podkarpackie, w których odcinki o bardzo dużym i dużym ryzyku stanowią odpowiednio: 94, 93 i 80 proc. W znacznie lepszej sytuacji są osoby poruszające się w zachodniej i północno-zachodniej części naszego kraju. W województwie wielkopolskim drogi o bardzo dużym ryzyku stanowią 30 proc., zaś w pomorskim 31 proc. szlaków komunikacyjnych.

Znacznie lepiej polskie trasy wypadają w ocenie ryzyka społecznego, które mierzone jest częstotliwością wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi do długości odcinka drogi (liczba wypadków z zabitymi i rannymi na 1 km drogi w ciągu 3 lat). W tym przypadku najwyższe ryzyko społeczne występuje na 6 proc. dróg krajowych. Najgorzej pod tym względem wypadają: Lublin, Warszawa, Łódź. Nieco lepsza sytuacja jest w Krakowie i Wrocławiu. Najbezpieczniejsze okazują się nowo wybudowane odcinki autostrad. Natomiast największe zagęszczenie odcinków krytycznych, czyli tych, na których ryzyko indywidualne i społeczne jest bardzo duże, znajdziemy w okolicach Łodzi i Lublina (niemal wszystkie drogi dojazdowe), a następnie Wrocławia i Krakowa. Łącznie w całym kraju wyznaczono 44 takie miejsca. Więcej informacji i map na www.eurorap.pl.