Pierwszy w historii egzemplarz Mazdy MX-5 zjechał z linii montażowej zakładu nr 1 Ujina w Hiroszimie 27 lat temu, w kwietniu 1989 r.
„Fakt, że przez wszystkie te lata Mazda MX-5 (od pierwszej aż po obecną, czwartą, generację) znajdowała licznych nabywców, to zasługa silnego wsparcia ze strony rzeszy fanów tego modelu z całego świata” - powiedział Masamichi Kogai, prezes zarządu i dyrektor naczelny Mazda Motor Corporation. „Mazda powstała 96 lat temu w Hiroszimie, więc wkrótce będziemy obchodzić stulecie firmy. Z myślą o zbliżającym się jubileuszu zamierzamy nadal oferować klientom radość z jazdy modelem, który zdążył stać się symbolem Mazdy. Naszą ambicją jest zbudowanie szczególnej więzi z klientami, tak aby zawsze wybierali naszą markę”.
W ramach wdzięczności dla miłośników i właścicieli MX-5, milionowa Mazda MX-5 pojawi się na zlotach fanów na całym świecie. Po raz pierwszy, dokładnie 3 maja 2016 r., zostanie zaprezentowana w Japonii podczas Festiwalu Kwiatów w Hiroszimie – weźmie udział w kwiatowej paradzie. Jubileuszowy samochód będzie można podziwiać 26 czerwca w Wielkiej Brytanii podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood, który będzie pierwszym przystankiem europejskiego tournée.
MX-5 to symbol filozofii Mazdy, wyraz ciągłego dążenia do zapewnienia kierowcom niezrównanej przyjemności z jazdy. Od debiutu w roku 1989 ten samochód dostarcza wrażeń, których można doświadczyć wyłącznie w lekkim aucie sportowym, dlatego też zyskał podziw ludzi reprezentujących różne kraje, kultury i grupy wiekowe. Mazda MX-5 została również uhonorowana wieloma nagrodami na całym świecie (ma ich na koncie około 250). Model czwartej generacji, który trafił do sprzedaży w 2015 roku, został obsypany nagrodami – otrzymał, m.in., tytuł ,,Światowy Samochód Roku 2016”, ,,Światowy Design Samochodu 2016”, ,,Samochód Roku Wielkiej Brytanii 2016” oraz „Samochód Roku w Japonii 2015–2016”.
Mazda MX-5 to żywa legenda; od roku 2000 należy do niej rekord Guinnessa w kategorii najchętniej kupowany dwumiejscowy samochód sportowy.
Historia Mazdy MX-5
Luty 1989 | Pierwsza wersja MX-5 została zaprezentowana podczas Salonu Samochodowego w Chicago |
Październik 1997 | MX-5 drugiej generacji debiutuje na Targach Motoryzacyjnych w Tokio |
Grudzień 1998 | Na rynek trafia 10. jubileuszowa limitowana edycja MX-5 |
Maj 2000 | MX-5 trafia do Księgi rekordów Guinnessa jako najchętniej kupowany dwumiejscowy samochód sportowy (wyprodukowano 531 890 egzemplarzy) |
Styczeń 2002 | Wyprodukowano 600 000. egzemplarz (poprawiony rekord Guinnessa) |
Marzec 2005 | MX-5 trzeciej generacji zadebiutowała na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie |
Kwiecień 2005 | Wyprodukowano 700 000. egzemplarz (poprawiony rekord Guinnessa) |
Lipiec 2006 | Premiera wersji ze składanym dachem podczas Brytyjskich Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych |
Czerwiec 2007 | Wyprodukowano 800 000. egzemplarz (poprawiony rekord Guinnessa) |
Lipiec 2009 | Na rynek trafia 20. jubileuszowa limitowana edycja MX-5 |
Luty 2011 | Wyprodukowano 900 000. egzemplarz (poprawiony rekord Guinnessa) |
Kwiecień 2014 | Na rynek trafia 25. jubileuszowa edycja MX-5 |
Wrzesień 2014 | Debiut MX-5 czwartej generacji |
Marzec 2016 | Premiera Mazdy MX-5 RF na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku |