Wiadomości Aktualności Mercedes-Benz planuje przeniesienie produkcji Sprintera do Polski. Niemieckie związki zawodowe reagują

Mercedes-Benz planuje przeniesienie produkcji Sprintera do Polski. Niemieckie związki zawodowe reagują

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski

Gwarancja zatrudnienia dla Mercedesa w zakresie produkcji Sprintera w Ludwigsfelde w Brandenburgii wygasa w 2029 r. Choć Mercedes-Benz zaprzecza jakimkolwiek konkretnym planom zamknięcia, Minister gospodarki Brandenburgii nie spodziewa się jej przedłużenia, bo produkcja modeli E-Sprinter ma zostać przeniesiona do Polski.

Mercedes-Benz Sprinter
Mercedes-Benz Group AG
Mercedes-Benz Sprinter
  • Gwarancja zatrudnienia dla fabryki Mercedesa w Ludwigsfelde wygasa w 2029 r
  • Zatrudnionych jest tam około dwóch tysięcy osób
  • Produkcja modelu E-Sprinter ma zostać przeniesiona do Polski po 2029 r
  • Rząd Brandenburgii i związki zawodowe krytykują plany Mercedesa

Mercedes-Benz rozważa zakończenie seryjnej produkcji modelu Sprinter w zakładzie w Ludwigsfelde w Brandenburgii do końca 2029 r. Tak wynika z odpowiedzi ministra gospodarki Daniela Kellera na pytanie zadane przez CDU w niemieckim parlamencie. Do tego czasu firma gwarantuje wykorzystanie mocy produkcyjnych fabryki, jednak po tej dacie produkcja E-Sprintera ma zostać przeniesiona do Polski.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Produkcja Mercedesa Sprintera ma trafić do polskich zakładów

Obecnie Mercedes-Benz produkuje modele Sprinter w trzech lokalizacjach: dwóch w Niemczech oraz jednej w Stanach Zjednoczonych. W Ludwigsfelde zatrudnionych jest około dwóch tysięcy osób, które zajmują się montażem Sprintera i E-Sprintera — firma oferuje pojazdy zarówno z napędem konwencjonalnym, jak i elektrycznym.

Mercedes-Benz eSprinter VS30
Mercedes-Benz eSprinter VS30Mercedes-Benz Group AG

Ministerstwo gospodarki Brandenburgii podkreśla, że po 2030 r. nie ma jeszcze rozwiązania, które zapewniłoby pełną rekompensatę za stopniowe wycofywanie produkcji przy utrzymaniu dotychczasowego poziomu zatrudnienia.

Na okres od 2030 r. nadal nie ma rozwiązania, które mogłoby w pełni zrekompensować wstrzymaną produkcję przy stałym poziomie zatrudnienia – komentuje niemieckie ministerstwo. Taki stan rzeczy jest efektem rozmów prowadzonych pomiędzy rządem krajowym, pracodawcami oraz przedstawicielami pracowników.

Mercedes-Benz informuje, że już w maju 2023 r. ogłosił plany reorganizacji dotyczącej samochodów dostawczych. Od tego czasu firma prowadzi rozmowy z partnerami społecznymi, aby wspólnie wdrożyć uzgodnione wizje przyszłości. W zakładzie w Ludwigsfelde powstała również fabryka start-up dla platformy elektrycznej Van.EA, a producent analizuje dalsze możliwości rozwoju w porozumieniu z partnerami społecznymi.

Mercedes-Benz Sprinter
Mercedes-Benz SprinterMercedes-Benz Group AG

Rząd Brandenburgii deklaruje, że będzie zabiegał o utrzymanie produkcji modeli Sprinter z silnikami spalinowymi w Ludwigsfelde tak długo, jak będzie to możliwe. Jednocześnie domaga się odpowiedniej rekompensaty za przyszłą utratę produkcji i podkreśla, że widzi perspektywy dla nowoczesnego zakładu, który dysponuje wykwalifikowaną i zmotywowaną kadrą.

Niemieckie związki zawodowe reagują na plany Mercedesa

Plany Mercedesa spotkały się z ostrą krytyką ze strony związków zawodowych. Przedstawiciel IG Metall w Ludwigsfelde, Tobias Kunzmann, wyraził zdecydowany sprzeciw wobec możliwych cięć, podkreślając, że związek nie zamierza się na nie godzić. IG Metall planuje zorganizować dzień akcji w połowie września, aby wyrazić swoje stanowisko.

Poseł do niemieckiego parlamentu krajowego z ramienia CDU, Danny Eichelbaum, zaapelował do prezydenta Dietmara Woidke o uznanie przyszłości fabryki Sprintera za priorytet. Polityk podkreślił, że zakład w Ludwigsfelde powinien pozostać ważnym miejscem produkcji dla regionu.

Mercedes-Benz posiada obecnie zakłady produkcyjne w Ludwigsfelde, Düsseldorfie oraz Charleston w USA. W maju 2023 r. producent ogłosił, że zamierza znacząco obniżyć koszty w segmencie samochodów dostawczych, aby zwiększyć konkurencyjność i umocnić pozycję lidera w dziedzinie elektromobilności.

Przyszłość fabryki w Ludwigsfelde pozostaje więc niepewna, a decyzje dotyczące dalszego wykorzystania zakładu będą zależały od wyników rozmów pomiędzy Mercedesem, partnerami społecznymi oraz władzami Brandenburgii.

Opracowanie: 
  • Paweł Krzyżanowski