Samochód po raz pierwszy będzie oferowany w dwóch poziomach stylistycznych. Wersja standardowa i linia Elegance otrzymują klasyczny wlot powietrza z trzema poprzeczkami i gwiazdą na masce, a linia Avantgarde wyróżnia się sportową osłoną chłodnicy z centralnie umieszczoną gwiazdą.

Przedni pas został całkowicie przeprojektowany. Zintegrowane lampy spajają teraz wszystkie funkcje pod wspólnym kloszem, ale ich światło nadal oddaje typowy dla Klasy E "czterooki" wygląd. Przy okazji modernizacji na listę opcji dodano w pełni LED-owe oświetlenie. Nowy wyraz zyskały też tylne lampy i zderzak.

We wnętrzu nowością jest dwuczęściowe wykończenie, biegnące przez całą deskę rozdzielczą. Do wyboru są elementy wzorowane na aluminium lub drewnie, niezależnie od linii wyposażenia. Nowy jest także panel instrumentów z trzema zatopionymi w tubach zegarami, ekran na konsoli środkowej w lśniącej oprawie, kształt otworów wentylacyjnych czy analogowy zegarek.

Mercedes Klasy E po liftingu czerpnie prosto z przyszłej generacji flagowej limuzyny Klasy S. Nowe systemy potrafią zapobiec wypadkom z udziałem pojazdów poruszających się torem poprzecznym do toru jazdy auta, a także z udziałem pieszych. Lane Keeping Assist może pomóc uniknąć zderzenia z pojazdami nadjeżdżającymi z naprzeciwka, a Adaptive Highbeam Assist PLUS pozwala na podróż z włączonymi światłami drogowymi bez oślepiania innych uczestników ruchu.

Modernizacja to także nowe, czterocylindrowe silniki benzynowe z technolgią BlueDirect, wykorzystywaną już w większych sześcio- i ośmiocylindrowych jednostkach napędowych. Nowe silniki już teraz spełniają normę emisji spalin Euro VI, która zacznie obowiązywać w 2015 roku. Wykorzystują one piezoelektryczne wtryskiwacze, turbodoładowanie, regulację wałka rozrządu po stronie zaworów ssących i wydechowych, a także pompę oleju ze sterowaniem na żądanie. Po raz pierwszy 4-cylindrowe jednostki otrzymały koło pasowe z tłumikiem drgań skrętnych i łożyskami tocznymi oraz odłączaną pompę wody.W gamie silnikowej pojawi się także sześciocylindrowy benzyniak (E 400) z podwójnym turbodoładowaniem.

Jeśli chodzi o turbodiesle, to wybrane jednostki dostępne są w wersjach BlueTEC, uzbrojonych w układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR, dzięki któremu takżespełniają już normę Euro VI. Szeroką gamę silników uzupełnia model E 300 BlueTEC HYBRID, złożony z 4-cylindrowej jednostki wysokoprężnej i motoru elektrycznego. Do wybrou są dwie skrzynie biegów – 6-stopniowy manual lub 7-stopniowy automat 7-G Tronic Plus.

Dużą dowolność umożliwia również bogata oferta układów zawieszenia – w sumie dostępne sącztery konfiguracje:• zorientowane na komfort zawieszenie z selektywną kontrolą tłumienia w wersji standardowej i Elegance• sportowe zawieszenie z selektywną kontrolą tłumienia i obniżonym o 15 mm prześwitem w wersji standardowej oraz AVANTGARDE • obniżone zawieszenie sportowe dostępne w połączeniu z pakietami Exterior Sports oraz AMG Sports• pneumatyczne zawieszenie AIiramatic z elektronicznie sterowaną kontrolą tłumienia, montowane standardowo w wersjach V8 (kombi seryjnie występuje z pneumatycznym zawieszeniem i kontrolą prześwitu tylnej osi)

Nowy Mercedes Klasy E trafi do sprzedaży w kwietniu 2013 roku. Ceny nie są jeszcze znane.