Motocyklowa rewia

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Ukrywające się pod nazwą "Mondial du deux roues" targi organizowane są na przemian z podobną imprezą samochodową i tak jak ona odbywają się na przełomie września i października. Wystawa ta obok bliźniaczej w Mediolanie stanowi jedno z najciekawszych wydarzeń motocyklowych w sezonie.

W trzech potężnych salach wystawowych prezentowały swe produkty wszystkie liczące się firmy z branży motocyklowej, zajmujące się zarówno produkcją samych motocykli, jak również strojów, części i akcesoriów motocyklowych.Morze nowościCechą charakterystyczną paryskich targów jest duża liczba prezentowanych nowości. Proporcjonalnie do zajmowanej pozycji w świecie motocyklowym największą liczbę nowych konstrukcji przedstawili producenci z Japonii. Nie zabrakło jednak również europejskich nowinek. Szczególnie bogata w debiutujące modele była ekspozycja Hondy. W jej centralnym punkcie z dumą prezentowano nową ST 1300 Pan European kontynuującą turystyczne tradycje poprzednika, dodano jednak nieco więcej dynamiki. Jednostka napędowa to nadal V4 ustawione wzdłużnie, ale o większej mocy - 118 KM. Kolejną nowością tej firmy jest CB 900 F Hornet. Silnik pochodzący z CBR 900 RR został przystosowany do potrzeb motocykla klasy naked-bike, czyli otrzymał większy moment przy niskich obrotach i mniejszą prędkość maksymalną. Efektem jest spadek mocy do 110 KM. Poważną moderenizację przeszła CBR 900 Fire Blade. Oprócz zmian stylistycznych zmieniono również jedostkę napędową. Pojemność silnika wzrosła do 954 ccm, a moc do 154 KM. Zmianom nie oparła się również dosyć jeszcze świeża linia VFR 800. Motocykl przybrał bardzo agresywne i ostre kształty. Mechanicznie jest jednak znacznie zbliżony do poprzednika.W szeregach Yamahy również pojawiło się sporo nowości. Zupełnie nową propozycją jest XV 1100 Buldog. Ten naked--bike bazuje na dwucylindrowym silniku widlastym o niezbyt dużej mocy. Jednak jego 60 koni z pewnością pozwoli na dość dynamiczną, acz nie szaleńczą jazdę. Najbardziej sportowy motocykl firmy YZF-R1 zmienił oblicze. Zmodyfikowano w nim wygląd zewnętrzny i zadbano o jeszcze lepszą pracę silnika. W tym celu 152-konna jednostka napędowa zasilana jest wtryskiem. Firma zaprezentowała również nowy TDM z silnikiem o pojemności 900 ccm.Mania pojemnościWśród nowych jednośladów Suzuki widać dążenie do posiadania w ofercie największych pojazdów w danej klasie. Przykładem niech będzie najnowszy AN 650 Burgman, który odzyskał dla firmy pozycję producenta największego skutera świata. Napędza go dwucylindrowy czterosuw, który zapewnia mu osiągi porównywalne z motocyklami. Drugim przykładem jest prezentowany już wcześniej GSX 1400. W tym motocyklu o klasycznej linii ukrywa się wiele nowoczesnych rozwiązań i budzące respekt możliwości silnika. Zupełnie nowym motocyklem w szeregach firmy jest V-Strom, szosowe enduro o turystycznym, ale i dość dynamicznym charakterze. Jego silnik V2 jest spokrewniony z silnikiem sportowego motocykla Suzuki TL 1000. Na stoisku Kawasaki największe zainteresowanie wzbudzał nowy sportowo-turystyczny motocykl ZZ-R 1200. Jego zadaniem jest umożliwienie bardzo szybkiego podróżowania w komfortowych warunkach. Drugą znaczącą nowością firmy jest VN 1500 Mean Streak. Ma on wiele wspólnego z cruiserem VN 1500 Vulcan, jednak jego charakter jest bardziej sportowy. Zastosowano w nim zawieszenie i ogumienie, zapewniające lepsze właściwości jezdne. Zaprezentowano również ulepszonego ZX-12 R, którego moc wzrosła do 190 KM. Powinno mu to przynieść bezdyskusyjny tytuł najszybszego wśród seryjnych motocykli. Reszta świataPoza japońskimi producentami niezwykłym zainteresowaniem cieszyło się stoisko Harleya-Davidsona, na którym największym magnesem był nowy V-Road. Ten rewolucyjny jak na tę konserwatywną markę motocykl powstał przy współpracy z inżynierami z Porsche. Jego czterosuwowy silnik V2 o pojemności 1130 ccm ma czterozaworowe głowice i 115 KM. Jeden z największych europejskich producentów motocykli BMW prezentowało ujawnione już wcześniej motocykle F 650 CS i R 1150 RS. Pierwszy z nich ma wiele niekonwencjonalnych rozwiązań, takich jak napęd tylnego koła paskiem zębatym. Ducati pokazało nowy motocykl w stylu supermoto, czyli łączący w sobie cechy motocykla enduro i sportowego. Ciekawą nowością rodem z Włoch jest "sześćsetka" Gilera Supersport 600. Wysiłek wystawców, którzy w tym roku w Paryżu prześcigali się w atrakcyjności stoisk, został nagrodzony. Tłumnie stawiący się zwiedzający nie zawiedli. W ciągu dziesięciu dni ekspozycję zwiedziło ponad 400 tysięcy osób.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków