Nowy kodeks drogowy – zaczął obowiązywać od 1 stycznia 1998 r. Najważniejsze zmiany w nim wprowadzone to:
- zatrzymanie dowodu rejestracyjnego i odholowanie auta na parking w przypadku braku ubezpieczenia OC. Kara za brak OC – 3200 zł;
- konieczność używania pasów bezpieczeństwa w każdych warunkach, także na parkingach i drogach gruntowych;
- możliwość korzystania przez kierowcę z telefonu komórkowego w aucie tylko poprzez zestaw głośnomówiący;
- wprowadzenie karty pojazdu (od połowy 1998 r.);
- zakaz rejestracji tzw. składaków, czyli aut sprowadzonych z zagranicy w stanie częściowo rozmontowanym (dla zmniejszenia cła).
Kontyngent bezcłowy na 1998 r. wyniósł 40 tys. szt. samochodów. Co to był kontyngent bezcłowy? Polska, jako kraj aspirujący do Unii Europejskiej miała pewne przywileje, m.in. mogła sprowadzić bez cła (tak jak kraje unijne) pewną pulę nowych samochodów z Zachodu. Ta pula zwiększała się z roku na rok, a w 1998 r. wyniosła 40 tys. sztuk. Było to mniej więcej 10 proc. rynku. Importerzy mogli korzystać z transz po 400 szt. aut na miesiąc. W salonach auta z kontyngentu bezcłowego były tańsze od tych obłożonych cłem.