Nowy kodeks drogowy – zaczął obowiązywać od 1 stycznia 1998 r. Najważniejsze zmiany w nim wprowadzone to:
- zatrzymanie dowodu rejestracyjnego i odholowanie auta na parking w przypadku braku ubezpieczenia OC. Kara za brak OC – 3200 zł;
- konieczność używania pasów bezpieczeństwa w każdych warunkach, także na parkingach i drogach gruntowych;
- możliwość korzystania przez kierowcę z telefonu komórkowego w aucie tylko poprzez zestaw głośnomówiący;
- wprowadzenie karty pojazdu (od połowy 1998 r.);
- zakaz rejestracji tzw. składaków, czyli aut sprowadzonych z zagranicy w stanie częściowo rozmontowanym (dla zmniejszenia cła).
Kontyngent bezcłowy na 1998 r. wyniósł 40 tys. szt. samochodów. Co to był kontyngent bezcłowy? Polska, jako kraj aspirujący do Unii Europejskiej miała pewne przywileje, m.in. mogła sprowadzić bez cła (tak jak kraje unijne) pewną pulę nowych samochodów z Zachodu. Ta pula zwiększała się z roku na rok, a w 1998 r. wyniosła 40 tys. sztuk. Było to mniej więcej 10 proc. rynku. Importerzy mogli korzystać z transz po 400 szt. aut na miesiąc. W salonach auta z kontyngentu bezcłowego były tańsze od tych obłożonych cłem.
Podatek drogowy – od stycznia 1998 r. został wliczony w cenę paliw, które tym samym zdrożały. Środki w ten sposób uzyskane miały być przeznaczone na remonty i budowę dróg. W praktyce tylko niewielka część tych pieniędzy została wykorzystana zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem, reszta zasiliła budżet państwa i inne pilne wydatki.
Podniesienie akcyzy na paliwa. Prasa alarmowała, że po wzroście akcyzy cena litra benzyny osiągnie ok. 2,20 zł za litr.
Najpopularniejsze marki i modele nowych aut sprzedawanych w Polsce. Według danych ze stycznia 1998 r. przez 11 miesięcy 1997 r. z polskich salonów wyjechało 440 916 nowych samochodów. Najwięcej sprzedawali: Fiat, Daewoo, GM Opel, Skoda i Renault. Najpopularniejsze modele to: Fiat Cinquecento, Polonez, Fiat 126, Daewoo Tico i Skoda Felicia. Były to modele już mocno przestarzałe, np. Polonez był na rynku od 1978 r., a Maluch od 1972 r. Powodem ich popularności była niska cena, w porównaniu z autami produkcji zachodniej.
Giełdy samochodowe. W dalszym ciągu były bardzo popularne, klienci szukali tam tańszych niż w salonach używanych aut produkcji polskiej i zagranicznych. Największe giełdy działały w Słomczynie pod Grójcem, w Warszawie, w Poznaniu. Przykładowe ceny: 2-letni Polonez 1.6 kosztował 16,2 tys. zł, z silnikiem 1.9 – 17 tys. zł. 2-letnia Łada Samara 1.5 kosztowała 17,5 tys. zł, a VW Polo 1.3 – 30,5 tys. zł. Za dwuletniego Golfa III trzeba było zapłacić 36 tys. zł, a za Passata 1.8 – 53 tys. zł.
Volkswagen Poznań poinformował, że planuje zmontować blisko 100 tys. samochodów. W Antoninku pod Poznaniem, w dawnych zakładach Tarpana, które wykupił Volkswagen, dziennie montowano ok. 350 samochodów. Były to: Volkswageny Passaty 1.6/100 KM, Seaty Cordoba, VW Polo, Audi A6 oraz Skody – Felicia i Octavia.
Konkurs Auto nr 1 w Polsce. To polska edycja konkursu Auto nr 1 w Europie organizowanego przez niemiecki "Auto Bild" oraz jego siostrzane redakcje, w tym przez "Auto Świat". Głosami czytelników tego tygodnika autem nr 1 w Polsce na rok 1998 została Alfa Romeo 156. Kolejne miejsca zajęły: VW Golf, Audi A6, Citroen Xsara i Fiat Palio Weekend. Główną nagrodą dla głosujących czytelników był VW Passat.