• Nowe auta są coraz bezpieczniejsze , aż 41 na 55 przetestowanych modeli uzyskało maksymalne noty
  • Wymagania są coraz ostrzejsze – auta, które kilka lat temu uzyskiwały 5 gwiazdek, teraz nie miałyby na nie najmniejszych szans
  • Świetne wyniki odnotowały elektryczne auta marki Tesla – wygrały w dwóch klasach

Mimo coraz lepszej infrastruktury drogowej i doskonalszych systemów montowanych w autach w samej tylko Unii Europejskiej co roku dochodzi do ponad miliona wypadków, w których są ranni i zabici, a od realizacji „wizji zero”, czyli doprowadzenia do sytuacji, kiedy w ruchu drogowym nikt nie ginie, jesteśmy wciąż daleko. To, jak skutecznie samochody chronią pasażerów i pieszych przed skutkami wypadków, ma więc olbrzymie znaczenie i właśnie to bada Euro NCAP.

Oczywiście, producenci samochodów wykonują testy zderzeniowe nowych modeli, które są im potrzebne do celów homologacyjnych i badawczo-rozwojowych, ale to rezultaty prób niezależnych i obiektywnych organizacji są dla klientów najlepszą wskazówką przy wyborze auta.

Auta są bezpieczne jak nigdy dotąd

Euro NCAP co roku informuje, które auta najlepiej wypadły w coraz bardziej wymagających testach zderzeniowych. W 2019 roku próbom poddano łącznie 55 modeli, spośród których aż 41 uzyskało maksymalne noty, czyli 5 gwiazdek. To świetna wiadomość, bo tak dobrego wyniku nie było jeszcze od czasu uruchomienia programu oceny bezpieczeństwa nowych aut!

Gwiazdki są nadawane na podstawie skomplikowanego systemu punktowania. Przedstawiamy sześć modeli aut, które uzyskały najlepsze wyniki w swoich kategoriach i wyróżniają się na tle pozostałych „pięciogwiazdkowców”. Najbezpieczniejszym autem 2019 roku w ogólnej klasyfikacji, obejmującej wszystkie segmenty, okazał się Mercedes CLA.

W trzech spośród czterech kategorii testu uzyskał maksymalne wyniki, pięć innych przebadanych modeli marki Mercedes również otrzymało pięć gwiazdek Euro NCAP. Za najbezpieczniejsze auto klasy średniej uznano BMW serii 3, a model ten zajął drugie miejsce w ogólnej klasyfikacji. Na kolejnym miejscu znalazł się kompaktowy SUV – Subaru Forester. Tesla – wciąż będąca nowicjuszką w branży motoryzacyjnej – zdołała wygrać w dwóch klasach – wśród hybryd i aut elektrycznych najlepszy był Model 3, natomiast za najbezpieczniejszego SUV-a 2019 roku uznano Model X. Wśród aut miejskich prym wiodło Renault Clio, które nieznacznie wyprzedziło Audi A1.

Przegrani testów Euro NCAP 2019

Do tegorocznych przegranych należą małe auta z koncernu Volkswagena: VW up!, Seat Mii i Škoda Citigo. Kiedy w 2011 r. testowano je po raz pierwszy, uzyskały komplet gwiazdek. Teraz, po zaostrzeniu wymagań i zmianie punktacji za systemy asystujące, modele te straciły dwie z pięciu otrzymanych wcześniej gwiazdek. Specjaliści z Euro NCAP zarzucili im też pewne braki w ochronie pieszych i pasażerów – nowe modele są lepsze.

Jak działa Euro NCAP

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme – Europejski Program Oceny Nowych Aut) jest organizacją chroniącą prawa konsumentów, założoną w 1996 r. w Wielkiej Brytanii. Członkami organizacji jest osiem ministerstw transportu z krajów europejskich (Niemcy, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Luksemburg, Szwecja, Hiszpania/Katalonia), a także krajowe automobilkluby, stowarzyszenia i instytucje badawcze (m.in. FiA, Trafikverket, Thatcham Research, Automobile Club d'Italia, ADAC, BAST, TNO, Astazero, Mira).

Próby zderzeniowe wykonuje się w 8 ośrodkach organizacji według identycznych założeń. Misją organizacji jest poprawa bezpieczeństwa pojazdów, a główna siedziba Euro NCAP znajduje się w Leuven w Belgii. Testy przeprowadzane przez Euro NCAP nie są wymagane przez przepisy homologacyjne, więc producenci pojazdów nie muszą udostępniać swoich aut do prób. W związku z tym, w przypadku samochodów dostępnych na rynku, są one kupowane anonimowo przez osoby podające się za „klientów z ulicy”.

Skąd biorą się gwiazdki Euro NCAP

Podstawą do wydania oceny w postaci gwiazdek Euro NCAP są próby zderzeniowe nowych aut. Ważne: przebieg testów jest ściśle określony w odpowiednich normach, ale badania tego typu nie są wymagane przepisami prawa. Testy Euro NCAP służą temu, żeby konsumenci mieli dostęp do rzetelnych i wiarygodnych danych o bezpieczeństwie poszczególnych modeli pojazdów oferowanych na rynku europejskim.

Specjaliści z Euro NCAP oraz współpracujących z tą organizacją automobilklubów wykonują badania w czterech głównych kategoriach: ochrona dorosłych pasażerów, ochrona dzieci podróżujących w aucie, ochrona pieszych/rowerzystów, systemy asystujące. Celem, który przyświeca testom, jest możliwie realistyczne odtworzenie scenariuszy wypadków oraz ich skutków. W rozbijanych pojazdach znajdują się naszpikowane czujnikami manekiny. Procedury testowe są nieustannie modyfikowane, a wymagania zaostrzane – to, że auto kilka lat temu zasłużyło na wysokie noty, nie oznacza, że obecnie również miałoby szanse na komplet gwiazdek!

Co roku do testów trafiają najpopularniejsze modele. Zwykle są to auta, które wchodzą właśnie na rynek, ale często zdarza się, że eksperci testują ponownie modele, które były już wcześniej badane. Do każdego testu potrzeba 4 egzemplarzy danego modelu.