Auto Świat Wiadomości Aktualności W 2021 r. zezłomowano ponad 485 tys. aut. Najczęściej oddawano Ople

W 2021 r. zezłomowano ponad 485 tys. aut. Najczęściej oddawano Ople

Do złomowania oddano 485,5 tys. pojazdów, a to więcej o prawie 20 proc. niż w roku ubiegłym. Do rekordu z 2018 r. jednak trochę zabrakło

Pojazd powinno się złomować wtedy, kiedy jego eksploatacja staje się nieopłacalna lub stan techniczny uniemożliwia pozytywne przejście przeglądu technicznego. A nie wtedy, kiedy mógłby jeszcze przejechać dziesiątki tysięcy kilometrów w dobrej kondycji.
Auto Bild
Pojazd powinno się złomować wtedy, kiedy jego eksploatacja staje się nieopłacalna lub stan techniczny uniemożliwia pozytywne przejście przeglądu technicznego. A nie wtedy, kiedy mógłby jeszcze przejechać dziesiątki tysięcy kilometrów w dobrej kondycji.

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR poinformował niedawno, że w 2021 r. wyrejestrowano 485 tys. 515 samochodów osobowych z powodu demontażu. W porównaniu do roku 2020 wzrost wynosi 19,8 proc, choć w 2019 r. zezłomowano już tylko 3,5 proc. mniej aut. To jednak 2018 r. był rekordowy, bowiem wtedy na złom trafiło ponad 500 tys. aut osobowych.

Najczęściej złomowano auta z 1999 r.

Przeczytaj też:

Co ciekawe w zeszłym roku, podobnie jak w latach 2018-2020, najwięcej oddano samochodów z roku 1999. Ich liczba wyniosła dokładnie 72 tys. 895, co stanowi 15 proc. wszystkich zezłomowanych aut. Drugim najczęściej oddawanym rocznikiem był 2000 (63 tys. 116 aut), a trzecim 1998 (55 tys. 404 auta).

Z kolei najczęściej złomowaną marką był Opel, z liczbą 74 tys. 143. Auta tego producenta stanowią aż 15 proc. wszystkich zdemontowanych samochodów. W pierwszej trójce znalazł się jeszcze Volkswagen (64 tys. 211 aut) i Fiat (52 tys. 526 aut). Na uwagę zasługuje też to, że w pierwszej dziesiątce najczęściej złomowanych aut nie ma ani jednej marki japońskiej.

Marki najczęściej złomowanych aut w 2021 r.

MarkaLiczba zezłomowanych aut (szt)
Opel74 143
Volkswagen 64 211
Fiat52 526
Renault48 465
Ford43 780
Audi21 519
Daewoo21 369
Peugeot21 001
SEAT16 588
Skoda15 545

Z jednej strony może to dziwić, każdy przecież wie, że samochody japońskie szybko rdzewieją, jednak w statystyce widać, że najczęściej złomowane auta, to te, które w tamtych latach były najczęściej kupowane. Pierwsza trójka modeli, to Astra, Golf i Seicento, co idealnie pasuje do rankingu marek. 2/3 zdemontowanych w 2021 r. samochodów pochodziło z importu.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wszędzie więcej demontują

Z analiz Instytutu SAMAR wynika, że w każdym województwie liczba złomowanych samochodów w porównaniu do roku poprzedniego jest większa. Największy wzrost widoczny jest w województwie opolskim (35,7 proc.) oraz pomorskim (33.6 proc.), z kolei najmniejszy w mazowieckim (8,7 proc.). To jedyny region, gdzie wskaźnik nie przekroczył 10 proc.

Zdecydowanie więcej zezłomowano samochodów z silnikiem benzynowym, bo aż 67,6 proc. To także nie dziwi, bowiem, jak podpowiadają eksperci z Instytutu SAMAR, 20 lat temu taki rodzaj napędu dominował na polskich ulicach.

Praktycznie wszystkie stare pojazdy trafiły do stacji demontażu od osób prywatnych. Zaledwie 1 proc. zezłomowanych stanowią pojazdy firmowe.

Szczegółowy raport znajduje się na stronie Instytutu SAMAR.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji