Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR poinformował niedawno, że w 2021 r. wyrejestrowano 485 tys. 515 samochodów osobowych z powodu demontażu. W porównaniu do roku 2020 wzrost wynosi 19,8 proc, choć w 2019 r. zezłomowano już tylko 3,5 proc. mniej aut. To jednak 2018 r. był rekordowy, bowiem wtedy na złom trafiło ponad 500 tys. aut osobowych.
Najczęściej złomowano auta z 1999 r.
Co ciekawe w zeszłym roku, podobnie jak w latach 2018-2020, najwięcej oddano samochodów z roku 1999. Ich liczba wyniosła dokładnie 72 tys. 895, co stanowi 15 proc. wszystkich zezłomowanych aut. Drugim najczęściej oddawanym rocznikiem był 2000 (63 tys. 116 aut), a trzecim 1998 (55 tys. 404 auta).
Z kolei najczęściej złomowaną marką był Opel, z liczbą 74 tys. 143. Auta tego producenta stanowią aż 15 proc. wszystkich zdemontowanych samochodów. W pierwszej trójce znalazł się jeszcze Volkswagen (64 tys. 211 aut) i Fiat (52 tys. 526 aut). Na uwagę zasługuje też to, że w pierwszej dziesiątce najczęściej złomowanych aut nie ma ani jednej marki japońskiej.
Marki najczęściej złomowanych aut w 2021 r.
Marka | Liczba zezłomowanych aut (szt) |
Opel | 74 143 |
Volkswagen | 64 211 |
Fiat | 52 526 |
Renault | 48 465 |
Ford | 43 780 |
Audi | 21 519 |
Daewoo | 21 369 |
Peugeot | 21 001 |
SEAT | 16 588 |
Skoda | 15 545 |
Z jednej strony może to dziwić, każdy przecież wie, że samochody japońskie szybko rdzewieją, jednak w statystyce widać, że najczęściej złomowane auta, to te, które w tamtych latach były najczęściej kupowane. Pierwsza trójka modeli, to Astra, Golf i Seicento, co idealnie pasuje do rankingu marek. 2/3 zdemontowanych w 2021 r. samochodów pochodziło z importu.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Wszędzie więcej demontują
Z analiz Instytutu SAMAR wynika, że w każdym województwie liczba złomowanych samochodów w porównaniu do roku poprzedniego jest większa. Największy wzrost widoczny jest w województwie opolskim (35,7 proc.) oraz pomorskim (33.6 proc.), z kolei najmniejszy w mazowieckim (8,7 proc.). To jedyny region, gdzie wskaźnik nie przekroczył 10 proc.
Zdecydowanie więcej zezłomowano samochodów z silnikiem benzynowym, bo aż 67,6 proc. To także nie dziwi, bowiem, jak podpowiadają eksperci z Instytutu SAMAR, 20 lat temu taki rodzaj napędu dominował na polskich ulicach.
Praktycznie wszystkie stare pojazdy trafiły do stacji demontażu od osób prywatnych. Zaledwie 1 proc. zezłomowanych stanowią pojazdy firmowe.
Szczegółowy raport znajduje się na stronie Instytutu SAMAR.