REKLAMA
Auto Świat Wiadomości Aktualności Najczęstsze usterki w używanych samochodach. Te z importu są w gorszym stanie

Najczęstsze usterki w używanych samochodach. Te z importu są w gorszym stanie

Co najczęściej jest uszkodzone w używanym samochodzie? Prześledziło to autoDNA i przygotowało raport, w którym wyraźnie widać, co dolega używanym samochodom, pochodzącym zarówno z rynku krajowego, jak i z importu.

Porysowany zderzak samochodu
Greg Brave / Shutterstock
Porysowany zderzak samochodu

Używane samochody, które jeżdżą po polskich drogach, pochodzą głównie z dwóch źródeł. Pierwszą grupę stanowią auta krajowe, które wyjechały z krajowych salonów jako nowe. Druga grupa to auta z importu. Te najczęściej sprowadzane są z terenu Niemiec. Te dwie grupy wzięło pod uwagę AutoDNA — specjaliści zbadali, jakie uszkodzenia i awarie najczęściej odnotowano w samochodach, których pierwsza rejestracja miała miejsce w Polsce, a jakie w samochodach z importu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Auta krajowe

Jeśli chodzi o samochody krajowe, czyli te, których pierwsza rejestracja miała miejsce w Polsce, najczęściej uszkodzone były w nich elementy karoserii. Odnotowano je w aż 41 proc. wszystkich aut ze szkodami, które sprawdzane były za pomocą autoDNA. Drugą najczęściej występującą usterką były defekty oświetlenia zewnętrznego, takie jak niedziałająca lampa czy zbity reflektor. Takie uszkodzenia odnotowano w 15 proc. sprawdzanych samochodów.

Usterki, które zdarzały się bardzo rzadko, to przypadki uszkodzeń tapicerki, układu kierowniczego, układu bezpieczeństwa biernego, osprzętu silnika, skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu oraz układów bezpieczeństwa czynnego i hamulcowego.

Rzadkością są także awarie układu elektrycznego w samochodach hybrydowych i elektrycznych. 0,01 proc. to wynik niskiej podaży tego typu aut, pochodzących z rynku krajowego.

Samochody pochodzenia krajowego (proc.)Samochody z importu (proc.)
Elementy karoserii zewnętrznej41,2935,25
Układ bezpieczeństwa biernego1,943,03
Elementy konstrukcyjne nadwozia11,9412,64
Tapicerka2,843,92
Szyby10,079,49
Układy bezpieczeństwa czynnego0,710,94
Oświetlenie zewnętrzne15,2816,52
Układ kierowniczy1,973,22
Osprzęt silnika1,262,09
Układ zawieszenia7,756,26
Skrzynia biegów i układ przeniesienia napędu0,720,99
Układ chłodzenia i klimatyzacji3,714,84
Układ hamulcowy0,500,77
Układ elektryczny pojazdów elektrycznych i hybrydowych0,01

Auta z importu

Samochody z importu częściej niż krajowe miały uszkodzone oświetlenie zewnętrzne, układ zawieszenia oraz co najważniejsze, elementy konstrukcyjne nadwozia, takie jak słupki, podłużnice czy belki. Wynika to z faktu, że do Polski sprowadzane są duże liczby samochodów powypadkowych. Rzadziej w autach importowanych uszkodzone są za to elementy karoserii zewnętrznej oraz szyby — 35 proc. oraz 9,5 proc. Znacznie więcej usterek w samochodach importowanych występuje także w układach elektrycznych aut wyposażonych w zelektryfikowany napęd. Jest ich trzy razy więcej, co wynika ze struktury importu. W samochodach pochodzących spoza Polski częściej występują także uszkodzenia osprzętu silnika, tapicerki, układu kierowniczego oraz układ bezpieczeństwa biernego.

Uszkodzenia w autach używanych
Uszkodzenia w autach używanychautoDNA
Autor Paweł Krzyżanowski
Paweł Krzyżanowski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji