Używane samochody, które jeżdżą po polskich drogach, pochodzą głównie z dwóch źródeł. Pierwszą grupę stanowią auta krajowe, które wyjechały z krajowych salonów jako nowe. Druga grupa to auta z importu. Te najczęściej sprowadzane są z terenu Niemiec. Te dwie grupy wzięło pod uwagę AutoDNA — specjaliści zbadali, jakie uszkodzenia i awarie najczęściej odnotowano w samochodach, których pierwsza rejestracja miała miejsce w Polsce, a jakie w samochodach z importu.

Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo

Auta krajowe

Jeśli chodzi o samochody krajowe, czyli te, których pierwsza rejestracja miała miejsce w Polsce, najczęściej uszkodzone były w nich elementy karoserii. Odnotowano je w aż 41 proc. wszystkich aut ze szkodami, które sprawdzane były za pomocą autoDNA. Drugą najczęściej występującą usterką były defekty oświetlenia zewnętrznego, takie jak niedziałająca lampa czy zbity reflektor. Takie uszkodzenia odnotowano w 15 proc. sprawdzanych samochodów.

Usterki, które zdarzały się bardzo rzadko, to przypadki uszkodzeń tapicerki, układu kierowniczego, układu bezpieczeństwa biernego, osprzętu silnika, skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu oraz układów bezpieczeństwa czynnego i hamulcowego.

Rzadkością są także awarie układu elektrycznego w samochodach hybrydowych i elektrycznych. 0,01 proc. to wynik niskiej podaży tego typu aut, pochodzących z rynku krajowego.

Samochody pochodzenia krajowego (proc.) Samochody z importu (proc.)
Elementy karoserii zewnętrznej 41,29 35,25
Układ bezpieczeństwa biernego 1,94 3,03
Elementy konstrukcyjne nadwozia 11,94 12,64
Tapicerka 2,84 3,92
Szyby 10,07 9,49
Układy bezpieczeństwa czynnego 0,71 0,94
Oświetlenie zewnętrzne 15,28 16,52
Układ kierowniczy 1,97 3,22
Osprzęt silnika 1,26 2,09
Układ zawieszenia 7,75 6,26
Skrzynia biegów i układ przeniesienia napędu 0,72 0,99
Układ chłodzenia i klimatyzacji 3,71 4,84
Układ hamulcowy 0,50 0,77
Układ elektryczny pojazdów elektrycznych i hybrydowych 0,01

Auta z importu

Samochody z importu częściej niż krajowe miały uszkodzone oświetlenie zewnętrzne, układ zawieszenia oraz co najważniejsze, elementy konstrukcyjne nadwozia, takie jak słupki, podłużnice czy belki. Wynika to z faktu, że do Polski sprowadzane są duże liczby samochodów powypadkowych. Rzadziej w autach importowanych uszkodzone są za to elementy karoserii zewnętrznej oraz szyby — 35 proc. oraz 9,5 proc. Znacznie więcej usterek w samochodach importowanych występuje także w układach elektrycznych aut wyposażonych w zelektryfikowany napęd. Jest ich trzy razy więcej, co wynika ze struktury importu. W samochodach pochodzących spoza Polski częściej występują także uszkodzenia osprzętu silnika, tapicerki, układu kierowniczego oraz układ bezpieczeństwa biernego.

Uszkodzenia w autach używanych
Uszkodzenia w autach używanych