Używane samochody, które jeżdżą po polskich drogach, pochodzą głównie z dwóch źródeł. Pierwszą grupę stanowią auta krajowe, które wyjechały z krajowych salonów jako nowe. Druga grupa to auta z importu. Te najczęściej sprowadzane są z terenu Niemiec. Te dwie grupy wzięło pod uwagę AutoDNA — specjaliści zbadali, jakie uszkodzenia i awarie najczęściej odnotowano w samochodach, których pierwsza rejestracja miała miejsce w Polsce, a jakie w samochodach z importu.
Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo
Auta krajowe
Jeśli chodzi o samochody krajowe, czyli te, których pierwsza rejestracja miała miejsce w Polsce, najczęściej uszkodzone były w nich elementy karoserii. Odnotowano je w aż 41 proc. wszystkich aut ze szkodami, które sprawdzane były za pomocą autoDNA. Drugą najczęściej występującą usterką były defekty oświetlenia zewnętrznego, takie jak niedziałająca lampa czy zbity reflektor. Takie uszkodzenia odnotowano w 15 proc. sprawdzanych samochodów.
Usterki, które zdarzały się bardzo rzadko, to przypadki uszkodzeń tapicerki, układu kierowniczego, układu bezpieczeństwa biernego, osprzętu silnika, skrzyni biegów i układu przeniesienia napędu oraz układów bezpieczeństwa czynnego i hamulcowego.
Rzadkością są także awarie układu elektrycznego w samochodach hybrydowych i elektrycznych. 0,01 proc. to wynik niskiej podaży tego typu aut, pochodzących z rynku krajowego.
Samochody pochodzenia krajowego (proc.) | Samochody z importu (proc.) | |
---|---|---|
Elementy karoserii zewnętrznej | 41,29 | 35,25 |
Układ bezpieczeństwa biernego | 1,94 | 3,03 |
Elementy konstrukcyjne nadwozia | 11,94 | 12,64 |
Tapicerka | 2,84 | 3,92 |
Szyby | 10,07 | 9,49 |
Układy bezpieczeństwa czynnego | 0,71 | 0,94 |
Oświetlenie zewnętrzne | 15,28 | 16,52 |
Układ kierowniczy | 1,97 | 3,22 |
Osprzęt silnika | 1,26 | 2,09 |
Układ zawieszenia | 7,75 | 6,26 |
Skrzynia biegów i układ przeniesienia napędu | 0,72 | 0,99 |
Układ chłodzenia i klimatyzacji | 3,71 | 4,84 |
Układ hamulcowy | 0,50 | 0,77 |
Układ elektryczny pojazdów elektrycznych i hybrydowych | 0,01 |
Auta z importu
Samochody z importu częściej niż krajowe miały uszkodzone oświetlenie zewnętrzne, układ zawieszenia oraz co najważniejsze, elementy konstrukcyjne nadwozia, takie jak słupki, podłużnice czy belki. Wynika to z faktu, że do Polski sprowadzane są duże liczby samochodów powypadkowych. Rzadziej w autach importowanych uszkodzone są za to elementy karoserii zewnętrznej oraz szyby — 35 proc. oraz 9,5 proc. Znacznie więcej usterek w samochodach importowanych występuje także w układach elektrycznych aut wyposażonych w zelektryfikowany napęd. Jest ich trzy razy więcej, co wynika ze struktury importu. W samochodach pochodzących spoza Polski częściej występują także uszkodzenia osprzętu silnika, tapicerki, układu kierowniczego oraz układ bezpieczeństwa biernego.
- Przeczytaj także: Najmniej awaryjne małe auta według raportu trwałości ADAC