Logo
WiadomościAktualnościNajlepiej sprzedająca się hybryda na świecie

Najlepiej sprzedająca się hybryda na świecie

Prius to najlepiej sprzedający się samochód hybrydowy na świecie - ostatnie dane z października to już ponad 3,3 mln egzemplarzy. Klasyczny kompaktowy liftback nie jest jednak jedynym samochodem noszącym tę nazwę.

Toyota Prius Plug In Hybrid
Zobacz galerię (5)
Materiały prasowe
Toyota Prius Plug In Hybrid

Do rodziny Priusa należą także 7-osobowy minivan Prius+, ładowany z sieci energetycznej Prius Plug-in oraz nieobecny na europejskim rynku, ale popularny w Japonii (pod nazwą Aqua) i Ameryce Północnej niewielki Prius c. Łączna sprzedaż wszystkich Priusów do października 2014 wyniosła 4,78 mln egzemplarzy.

Toyota Prius to bogato wyposażony kompaktowy liftback. Obecnie w sprzedaży jest trzecia generacja. Napęd hybrydowy o łącznej mocy 135 KM składa się z wolnossącego silnika benzynowego 1,8 i silnika elektrycznego. Energia odzyskiwana z hamowania jest magazynowana w specjalnych bateriach niklowo-metalowo-wodorkowych. Pracę układu reguluje przekładnia planetarna, która z punktu widzenia kierowcy działa jak automatyczna bezstopniowa skrzynia biegów. Zużycie paliwa producent deklaruje na poziomie 3,9 l/100 km.

Charakterystyczna linia liftbacka Toyoty przypomina spadającą kroplę wody. Jej ogromną zaletą jest bardzo niski współczynnik oporu powietrza Cd na poziomie 0,25. Prius ma też inną, cenniejszą zaletę - niezawodność. Niemiecki instytut DEKRA uznał go za najbardziej niezawodny kompakt. Nie ma tu jednak zaskoczenia — japońska hybryda od lat utrzymuje się na pierwszych miejscach w niemal wszystkich rankingach niezawodności.

Żródło: Materiały prasowe

W 2016 roku na rynku pojawi się 4. generacja Priusa wyposażona w nowy napęd hybrydowy, oszczędniejszy od obecnego o 10-15 proc., a przy tym bardziej dynamiczny. Miłośników sportu ucieszy na pewno, że znajdą się w nim elementy z 1000-konnego hybrydowego bolidu TS040, który w ubiegłym roku zapewnił Toyocie podwójne mistrzostwo w serii wyścigów długodystansowych FIA WEC. Wiele wskazuje na to, że nowy Prius upodobni się do wyścigówki Toyoty pod jeszcze jednym względem — prawdopodobnie będzie dostępna wersja z napędem na 4 koła.

Prius+: siedmioosobowy Prius

Pojawił się na polskim rynku w 2013 roku. Jest o 15,5 cm dłuższy, o 3 cm szerszy i o 8,5 cm wyższy od liftbacka. Pomimo większych gabarytów minivan wykorzystuje ten sam napęd Hybrid Synergy Drive o mocy 136 KM, znany z Priusa i hybrydowego Aurisa. Aby auto nie straciło na dynamice, inżynierowie zmienili nieco przełożenia, jednak nie obyło się bez trochę większego zużycia paliwa — według producenta wynosi ono 4,3 l/ 100 km.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Toyota zapowiedziała wejście polski na rynek odświeżonej wersji tego modelu. Prius+ 2015 ma być bardziej dynamiczny, wydajniejszy i spełniać normę Euro 6. Przy okazji zmieni się nieco wygląd karoserii i wnętrza, a co ważniejsze - nowoczesne technologie będą teraz bardziej dostępne. Zmiany zaszły też w zawieszeniu, które zostało poprawione pod kątem prowadzenia i komfortu.

Prius Plug-in: zalety samochodu hybrydowego i elektrycznego

Auto może przejechać przez niemal całe miasto na silniku elektrycznym, nie emitując żadnych spalin. Jeśli jednak baterie się wyczerpią, samochód działa jak standardowa hybryda Toyoty, w której silnik elektryczny napędzany energią odzyskiwaną z hamowania współpracuje z benzynową jednostką wolnossącą 1.8. W ramach tej współpracy auto może nadal wykorzystywać wyłącznie silnik elektryczny lub rzadko włączać spalinowy, jeśli porusza się z niewielką prędkością, a baterie są często doładowywane podczas hamowania — czyli np. w miejskim korku. Poza tym silnik elektryczny wspomaga spalinowy podczas przyspieszania, w ten sposób go odciążając i wydłużając jego żywotność.

Prius Plug-in z zewnątrz wygląda tak samo jak standardowy Prius. Waży o 55 kg więcej od starszego brata. Większa bateria litowo-jonowa, która pozwala przejechać 25 km zamiast 2 km na silniku elektrycznym, jest cięższa od zwykle stosowanej przez Toyotę baterii niklowo-metalowo-wodorkowej o 38 kg. Warto zwrócić uwagę, że dodanie większej baterii nie spowodowało zmniejszenia przestrzeni pasażerskiej, a bagażnik jest mniejszy tylko  o dwa litry.

Wzbogacenie Priusa o możliwość ładowania baterii z gniazdka elektrycznego nie wymagało tworzenia zupełnie nowego napędu, ponieważ Hybrid Synergy Drive ma budowę modułową. Wystarczyło dołożyć nowy element do już istniejącej konstrukcji, tak samo jak w przypadku hybrydy na wodór, Toyoty Mirai, wystarczyło zastąpić silnik spalinowy ogniwami paliwowymi.