Konkurs International Engine of the year awards organizowany jest od 1999 roku. Każdy z 65 jurorów (w tym dwóch z Polski) ma do dyspozycji 25 punktów, które może przydzielać silnikom w 8 katagoriach (w zależności od pojemności).
W konkursie wybierane są także: najlepszy „zielony" silnik, najlepszy nowy silnik na rynku oraz silnik o najlepszych osiągach.
W kategorii „silnik o pojemności poniżej 1 litra" wygrała jednostka Forda o pojemności 999 ccm turbo montowana w Fordzie Fieście, B-Maksie, Focusie, C-Maksie, Grand C-Maksie, Mondeo, Tourneo Connect.
W kategorii silników o pojemności 1-1,4 litra pierwsze miejsce zdobyła 3-cylindrowa jednostka PSA (Peugeot/Citroen) o poj. 1.2-litra turbo. Mają ją pod maską m.in.: Peugeot 208, 308, Citroen C3, DS3, C3 Picasso, C4 Cactus, C4, DS4.
Najlepszym silnikiem w kategorii 1,4-1,8 litra okazał się 1,5-litrowy trzycylindrowy silnik benzynowy stosowany w hybrydowym układzie napędowym BMW i8.
W czwartej kategorii: 1,8-2 litry pojemności najlepsza jednostka to 2-litrowy silnik turbo Mercedesa-AMG o mocy 360 KM stosowany w modelach A45 AMG, CLA45 AMG, GLA45 AMG.
W kategorii 2-2,5 litra po raz kolejny tryumfował 5-cylindrowy 2,5-litrowy silnik Audi montowany w modelach RS3 (367 KM) oraz RS Q3 (340 KM).
W kolejnej kategorii 2,5-3 litry najlepszym uznano 6-cylindrowy, 3-litrowy silnik twin-turbo BMW montowany pod maskami modeli M3 oraz M4 (431 KM).
W klasie pojemności 3-4 litry za najlepszy międzynarodowe jury uznało 3,8-litrowy silnik V8 twin-turbo z McLarenów 675LT (675 KM), 650S (650 KM), 625C (625 KM), 12C (625 KM).
W kategorii największych pojemności – powyżej 4 litrów – zwyciężyło Ferrari z silnikiem V8 o pojemności 4,5 litra montowanym w modelach 458 Italia (570 KM) oraz 458 Speciale (605 KM).
Za najlepszy „zielony silnik" jury uznało układ napędowy elektrycznej Tesli.
Za najlepszy nowy silnik na rynku uznano 3-cylindrowy, 1-5-litrowy motor będący składnikiem układu hybrydowego w BMW i8.
I wreszcie najbardziej ekscytuąca kategoria – silnik o najlepszych osiągach. Tu zwycięzcą okazało się Ferrari, które nagrodę dostało za jednostkę V8, 4,5 litra z modeli 458 Itala (570 KM) oraz 458 Speciale (605 KM).
Ferrari wyprzedziło Mercedesa, któremu przyznano drugie miejsce za 4-litrowy silnik V8 biturbo z Mercedesa-AMG GT (462 KM), GT S (510 KM), C63 AMG (476 KM), C63 S AMG (510 KM).
Trzecie miejsce w tej kategorii zajęło Porsche – za silnik 3,8 litra boxer montowany w: Porsche 911 Carrera S (400 KM), 911 GTS (430 KM), 911 GT3 (475 KM), Kajman GT4 (385 KM).