Zanim przejdziemy do konkretów, zobaczmy, kim są nasi respondenci.

Niemal 94 procent z nich to mężczyźni i od razu podkreślimy, że nie stosowaliśmy tutaj żadnego filtru przy wyborze respondentów – głosować mógł każdy, kto miał na to ochotę.

13 procent ankietowanych mieści się w przedziale wiekowym 25-34 lat. Jedna czwarta ankietowanych ma od 35 do 44 lat, a kolejna jedna czwarta – od 45 do 54 lat. Aż 33 proc. ankietowanych ma powyżej 55 lat, a przedział wiekowy 18-24 lata to zaledwie trzy procent respondentów.

Połowa wszystkich odpowiadających na naszą ankietę zadeklarowała wyższe wykształcenie, a 36 procent – średnie lub pomaturalne. Niecałe 12 procent ma wykształcenie zawodowe, gimnazjalne lub niepełne średnie. Ponad 57 proc. ankietowanych pracuje na pełen etat, a 16 proc. prowadzi działalność gospodarczą.

Jak widzicie, mamy tutaj – poza płcią, bo medium motoryzacyjne z natury przyciąga więcej mężczyzn niż kobiet – bardzo szeroką reprezentację polskich kierowców. Tym bardziej warto się zainteresować ich opiniami.

Jakie są najpopularniejsze marki, którymi jeżdżą polscy kierowcy?

Według Narodowego Auto Testu, pierwsza „piątka” najpopularniejszych marek samochodów przedstawia się następująco:

  • Volkswagen
  • Opel
  • Ford
  • Toyota
  •  Audi

Przyznacie, że żadna z tych pozycji nie jest niespodzianką. Polacy od lat mają nieukrywaną słabość do Volkswagenów, Opel i Ford kuszą dobrymi cenami w salonach, więc i na rynku wtórnym można je kupić taniej od Volkswagenów. Toyota od lat kojarzy się – i słusznie – z niezawodnością, a Audi – z prestiżem i klasą premium.

Czyli jednak można powiedzieć, że mamy tutaj małą niespodziankę, bo marka premium osiągnęła wynik niewiele odbiegający od popularnych producentów (Audi: 6,15 proc. vs. Toyota: 7,15 proc. i Ford: 7,28 proc.). Nawet znacznie przystępniejsza cenowo Skoda uzyskała gorszy rezultat od Audi, plasując się na szóstej pozycji rankingu.

A jak wygląda ranking najpopularniejszych modeli samochodów?

W pierwszej piątce są aż cztery modele marek z pierwszej piątki omówionego przed chwilą rankingu:

  • Opel Astra
  • Volkswagen Passat
  • Skoda Octavia
  • Ford Focus
  • Audi A4

...czy to kogoś dziwi? Chyba nikogo. Toyota daleko – Corolla uplasowała się dopiero na dwunastej pozycji. Ale nie warto wyciągać z tego pochopnych wniosków, bo w pierwszej dwudziestce znalazły się jeszcze aż trzy modele tej marki: Avensis, Auris i RAV4. Skodzie udało się w tej stawce ulokować jeszcze Fabię (na 16. pozycji), a Oplowi – Insignię (na 18. pozycji).

Informacje o przebiegu, rodzaju nadwozia, skrzyniach biegów i przebiegach aut na podstawie Narodowego Auto Testu znajdziecie na wykresie. Samochody z przebiegiem 10-60 tys. km to zaledwie 15 proc. rynku, a to oznacza, że jest jeszcze wiele do zrobienia: potrzebna jest większa podaż nowych samochodów, żeby poprawić średnią wieku i przebiegu aut na polskich drogach. Wtedy na rynek będzie trafiać więcej kilkuletnich pojazdów z na tyle niskim przebiegiem, że nie będą wymagały od nowego właściciela znaczącego wkładu finansowego. Będziecie też zaskoczeni tym, jak wiele jest samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. Tego się nie spodziewacie!

Jakimi autami jeżdżą Polacy? Narodowy Auto Test 2021
Jakimi autami jeżdżą Polacy? Narodowy Auto Test 2021