Od listopada 2018 roku Toyota wytwarza w Wałbrzychu przekładnie e-CVT do napędów hybrydowych z silnikami benzynowymi o pojemności 1,8 litra, ale japoński koncern nie zamierza na tym poprzestać. W ramach nowej inwestycji o wartości 300 mln zł na 2021 rok zaplanowano start produkcji następnej tego typu przekładni do nowej generacji silnika spalinowego 1.5.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami produkcja tego silnika ruszy rok wcześniej (wiosną 2020 roku) w drugim zakładzie TMMP zlokalizowanym w Jelczu-Laskowicach. W ten sposób oba zakłady będą tworzyć jeden hybrydowy zespół napędowy. Oznacza to również uruchomienie produkcji silników elektrycznych, które stanowią integralną część przekładni e-CVT. Przypomnijmy, że we wrześniu br. zostanie ponadto uruchomiona linia produkcyjna benzynowego silnika dwulitrowego.
Eiji Takeichi, Prezes TMMP: „Nasza fabryka staje się europejskim centrum produkcyjnym elektrycznych komponentów do niskoemisyjnych napędów hybrydowych. Decyzja koncernu o rozszerzeniu produkcji o kolejny typ przekładni e-CVT stanowi uznanie naszych dotychczasowych osiągnięć oraz dowód na zaufanie, jakim władze koncernu darzą TMMP. Będziemy kontynuować rozwój naszej załogi w oparciu o nowoczesne, zautomatyzowane procesy, które będą wdrażane wraz z uruchomieniem u nas produkcji głównych komponentów elektrycznych. To kolejny kamień milowy na drodze do elektromobilności w Polsce i Europie”.
W sumie Toyota zainwestuje w dwie fabryki w Polsce blisko 5 mld zł. W Jelczu-Laskowicach zostanie stworzonych 200 nowych miejsc pracy (w ostatnich miesiącach przyjęto 450 pracowników).
Mateusz Morawiecki, Prezes Rady Ministrów: „Z gospodarką jest trochę tak jak z samochodem. Jeśli nie ma dobrego napędu, jeśli nie ma dobrego przełożenia, to gospodarka nie kręci się tak jak powinna. Nowoczesne technologie, takie jak te, które przyciągamy za sprawą Toyoty do Polski, są właśnie takim dobrym napędem. Jesteśmy więc na dobrej drodze do zwiększania nowoczesności i innowacyjności polskiej gospodarki. Tu, w Wałbrzychu powstanie nowa inwestycja w supernowoczesny przemysł niskoemisyjnej mobilności. Te inwestycje, które dzisiaj widziałem w Wałbrzychu, wraz z tymi, które za rok, za dwa będą gotowe są ogromną szansą rozwoju całej polskiej gospodarki.”
Z Wałbrzycha, poza elektrycznymi przekładniami do hybryd, pochodzą także trzycylindrowe silniki 1.0 oraz ręczne i półautomatyczne skrzynie biegów. W tej chwili roczne możliwości produkcyjne sięgają 175 tys. elektrycznych przekładani do napędów hybrydowych, 258 tys. silników i 633 tys. skrzyń biegów. Zakład w Jelczu-Laskowicach produkuje obecnie silniki benzynowe 1,5 l. Po uruchomieniu linii produkcyjnych nowych motorów o pojemności 2,0 l i 1,5 l, zaprojektowanych w technologii TNGA, zdolności produkcyjne fabryki wyniosą 309 tys. jednostek napędowych rocznie.
Fabryki TMMP zaopatrują montownie samochodów Toyoty, Grupy PSA i Lotusa, znajdujące się w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji i Rosji oraz RPA i Japonii.