Auto Świat Wiadomości Aktualności Nawet 10 tys. zł więcej za nowe auto. Nowa norma wywinduje ceny samochodów w Europie

Nawet 10 tys. zł więcej za nowe auto. Nowa norma wywinduje ceny samochodów w Europie

Zaledwie 10 proc. samochodów jeżdżących po europejskich drogach w 2035 r. będzie zgodnych z przepisami Euro 7. Problem w tym, że zapewnienie zgodności z tą rygorystyczną normą przyniesie jedynie minimalną korzyść dla środowiska, a może istotnie wywindować już i tak niezwykle wysokie ceny nowych samochodów.

Ruch uliczny — zdj. ilustracyjne
Ruch uliczny — zdj. ilustracyjneŹródło: Shutterstock / Fotokon

ACEA, czyli Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów, przedstawiło szacunkowe dane dotyczące udziału samochodów zgodnych z normą Euro 7 w europejskim rynku motoryzacyjnym. Wynika z nich, że te najczystsze pod względem wpływu na środowisko pojazdy spalinowe poruszające się po drogach UE w 2035 r. będą stanowiły zaledwie 10 proc. wszystkich aut.

Za 12 lat w UE ma być 31,7 mln samochodów zgodnych z normą Euro 7. Nieco więcej będzie egzemplarzy spełniających normę Euro 6 (41,9 mln), a najwięcej modeli zeroemisyjnych 162,8 mln. Aż 75,6 mln sztuk będzie stanowiła reszta pojazdów, czyli tych, które nie kwalifikują się do wyżej wymienionych kategorii.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

ACEA wskazuje na jeden niepokojący aspekt. Planowana norma Euro 7 według badań przyniesie redukcję emisji tlenków azotu (NOx) o nie więcej niż 4 proc. To znikoma korzyść biorąc pod uwagę fakt, że według szacunków niektórych producentów dostosowanie aut do tej restrykcyjnej normy odbije się na cenie samochodów.

Część koncernów przewiduje, że średni koszt zakupu nowego auta może wzrosnąć o ok. 10 tys. zł (2 tys. euro). Będzie to dodatkowe obciążenie dla mieszkańców Europy, którzy już i tak muszą liczyć się z wysokimi kosztami energii oraz rosnącą inflacją. To wszystko może sprawić, że zahamowany zostanie rozwój technologii zeroemisyjnej.

Przeczytaj także: Odgórna obniżka cen mogłaby sprawić, że w Polsce zabrakłoby paliwa

Patrząc na obecny układ na europejskim rynku motoryzacyjnym, można zastanawiać się, czy przewidywania stowarzyszenia ACEA się sprawdzą. W 2023 r. po europejskich drogach ma jeździć 52,2 mln aut spełniających normę Euro 6, 219,7 mln samochodów zgodnych z pozostałymi normami i tylko 12,5 mln pojazdów zeroemisyjnych. To oznacza, że liczba tych ostatnich musiałaby wzrosnąć ponad 10-krotnie, aby osiągnąć poziom szacowany na 2035 r.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków