Związek Dealerów Samochodów (ZDS) ma status związku pracodawców i jako główne cele stawia sobie skuteczne reprezentowanie interesów polskich dealerów samochodów wobec władz państwowych oraz koncernów samochodowych. Do ZDS przystąpiło już 91 firm dealerskich reprezentujących ponad 30 procent polskiego rynku sprzedaży samochodów.

Sektor dystrybucji samochodów i usług serwisowych jako fragment polskiego przemysłu motoryzacyjnego stał się w ostatnich latach jedną z najważniejszych gałęzi polskiej gospodarki. Obecnie autoryzowane firmy dealerskie zajmujące się dystrybucją nowych samochodów i usług serwisowych to ponad tysiąc przedsiębiorstw rozsianych po całej Polsce, zatrudniających ponad 30 tysięcy osób.

Z roku na rok ciągły awans cywilizacyjny polskiego społeczeństwa powoduje, że motoryzacja staje się jednym z najważniejszych fragmentów codziennego życia Polaków, a samochód nieodzownym elementem życia i pracy.

Uczestnicy zjazdu założycielskiego ZDS są zgodni, że istnieje wiele przeszkód prawnych i organizacyjnych, które hamują dynamikę rozwoju polskiej motoryzacji i jej sektora dealerskiego. Aby je pokonać przedstawiciele polskich firm dealerskich muszą mówić jednym i donośnym głosem.

"Dzisiaj w Polsce sprzedaje się 300 tysięcy samochodów nowych i sprowadza milion używanych. Naszych celem jest dążenie do stworzenia takich warunków, aby można było odwrócić tę proporcję" - powiedział Adam Pietkiewicz, Przewodniczący Rady Dealerów ZDS. "Pierwszym krokiem w tym kierunku powinien być przyjazny dla przedsiębiorców system opodatkowania samochodów wykorzystywanych w działalności gospodarczej".

Fragmenty deklaracji programowej ZDS:

"W naszym zamyśle Związek będzie wypracowywał propozycje kierunków zmian prawnych mających na celu dynamiczny i harmonijny rozwój polskiej motoryzacji, ze szczególnym uwzględnieniem sektora dystrybucji samochodów i usług serwisowych, a przez to tworzenie w tym sektorze nowych miejsc pracy. Będzie proponować działania eliminujące zjawiska patologiczne i szkodzących temu rozwojowi oraz prace mające przynieść zmiany prawne i świadomościowe, zwiększające bezpieczeństwo na polskich drogach i podnoszące komfort ich użytkowników.

Związek będzie tworzył propozycje rozwiązań prawnych mających na celu podniesienia roli dealerów i serwisów samochodowych w kontaktach z producentami i importerami samochodów, tak aby byli oni traktowani jako równoprawni partnerzy biznesowi oraz dbał o jak najlepsze stosunki z firmami importerskimi i producenckimi.

Związek będzie dbał o wizerunek dealerów samochodów w polskim społeczeństwie jako odpowiedzialnych i dobrych pracodawców, oraz ważny fragment ogólnokrajowej i lokalnej ekonomii. Będzie także kreował działania na rzecz wzrostu roli dealerów aut w działaniach na rzecz lokalnych społeczności.

Deklarujemy, że dołożymy wszelkich starań aby podejmowane działania były sprawne i skuteczne, a nowo powołany Związek był areną realizacji wspólnej i uzgodnionej polityki gospodarczej i społecznej polskich dealerów samochodów".