- W 2024 r. koszty serwisowania samochodów wzrosły znacząco ponad stopę inflacji
- Jest tak za sprawą nie tylko kosztów energii, lecz także kosztów wynagrodzeń
- Średnia wieku używanego samochodu sprowadzonego do Polski w ciągu ostatnich 2 lat to aż 12,5 roku. To jedna z przyczyn ogromnego popytu na usługi warsztatowe w Polsce
Aż o 20-30 proc. wzrosły w ubiegłym roku koszty napraw samochodów w stosunku do roku 2023 r. – informuje PKO Leasing. Na taki stan rzeczy wpływają rosnące koszty zatrudniania pracowników, ale też koszty energii i inne wydatki związane z prowadzeniem warsztatów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTo nie pierwszy rok, w którym wzrosły koszty serwisowania samochodów. Przykładowo w 2022 roku nastąpił niemal skokowy wzrost cen usług w warsztatach – aż o 40 proc.
Rosną zresztą nie tylko ceny napraw, lecz także bieżącej obsługi pojazdów. Co roku drożej płacimy np. za sezonową wymianę opon – średnie stawki za tego rodzaju usługi już od kilku lat rosną o 20-30 proc. rocznie – czyli więcej niż wynosi inflacja w Polsce.
Stare samochody kosztują więcej
Eksperci zwracają uwagę, że w tej sytuacji w najgorszej sytuacji są właściciele starych samochodów , w tym sprowadzanych z zagranicy, których stan techniczny z reguły pozostawia najwięcej do życzenia. Jest tak dlatego, że np. w Niemczech koszty napraw są jeszcze wyższe niż w Polsce i wielu właścicieli starszych samochodów przez ostatnie 2 lata korzystania z samochodu praktycznie w ogóle rezygnuje z serwisowania go. Potem auto, którego nie opłaca się już naprawiać, jest sprzedawane i zwykle trafia na eksport.
Tylko najbardziej niezbędne naprawy
W Polsce także rośnie liczba właścicieli samochodów, która ogranicza serwisowanie samochodu do najbardziej niezbędnych czynności.
Eksperci PKO Leasing sugerują, że kupując używany samochód, warto szukać pojazdów z polskiego rynku oferowanego przez profesjonalne platformy sprzedażowe. Takie auta często są w lepszym stanie, mają historię serwisową.
Ma się rozumieć, firmy leasingowe i powiązane z nimi platformy sprzedaży samochodów poleasingowych i poflotowych mają interes w tym, aby promować auta krajowe oraz sprzedawane wraz z nimi pakiety usług serwisowych. Niemniej każdy, kto serwisuje swój samochód, wie, że wzrost cen usług jest faktem.