Logo
WiadomościAktualnościNie ma już tanich napraw. Koszty serwisowania aut rosną szokująco

Nie ma już tanich napraw. Koszty serwisowania aut rosną szokująco

Drastycznie rosną koszty serwisowania samochodów – donosi PKO Leasing. To kolejna fala podwyżek cen w warsztatach, która odbija się na kosztach eksploatacji zwłaszcza starszych samochodów. Tymczasem do Polski trafiają setki tysięcy starych pojazdów, które dodatkowo napędzają popyt na usługi warsztatowe. I ceny rosną.

Warsztat samochodowy
Michał Szymaczek / Onet
Warsztat samochodowy
  • W 2024 r. koszty serwisowania samochodów wzrosły znacząco ponad stopę inflacji
  • Jest tak za sprawą nie tylko kosztów energii, lecz także kosztów wynagrodzeń
  • Średnia wieku używanego samochodu sprowadzonego do Polski w ciągu ostatnich 2 lat to aż 12,5 roku. To jedna z przyczyn ogromnego popytu na usługi warsztatowe w Polsce
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Aż o 20-30 proc. wzrosły w ubiegłym roku koszty napraw samochodów w stosunku do roku 2023 r. – informuje PKO Leasing. Na taki stan rzeczy wpływają rosnące koszty zatrudniania pracowników, ale też koszty energii i inne wydatki związane z prowadzeniem warsztatów.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są przyczyny wzrostu kosztów serwisowania samochodów?
Jakie samochody najczęściej sprowadzane są do Polski?
Jakie są sugestie ekspertów PKO Leasing dotyczące zakupu używanego samochodu?
O ile procent wzrosły koszty napraw samochodów w 2024 roku?

To nie pierwszy rok, w którym wzrosły koszty serwisowania samochodów. Przykładowo w 2022 roku nastąpił niemal skokowy wzrost cen usług w warsztatach – aż o 40 proc.

Rosną zresztą nie tylko ceny napraw, lecz także bieżącej obsługi pojazdów. Co roku drożej płacimy np. za sezonową wymianę opon – średnie stawki za tego rodzaju usługi już od kilku lat rosną o 20-30 proc. rocznie – czyli więcej niż wynosi inflacja w Polsce.

Stare samochody kosztują więcej

Eksperci zwracają uwagę, że w tej sytuacji w najgorszej sytuacji są właściciele starych samochodów , w tym sprowadzanych z zagranicy, których stan techniczny z reguły pozostawia najwięcej do życzenia. Jest tak dlatego, że np. w Niemczech koszty napraw są jeszcze wyższe niż w Polsce i wielu właścicieli starszych samochodów przez ostatnie 2 lata korzystania z samochodu praktycznie w ogóle rezygnuje z serwisowania go. Potem auto, którego nie opłaca się już naprawiać, jest sprzedawane i zwykle trafia na eksport.

Tylko najbardziej niezbędne naprawy

W Polsce także rośnie liczba właścicieli samochodów, która ogranicza serwisowanie samochodu do najbardziej niezbędnych czynności.

Eksperci PKO Leasing sugerują, że kupując używany samochód, warto szukać pojazdów z polskiego rynku oferowanego przez profesjonalne platformy sprzedażowe. Takie auta często są w lepszym stanie, mają historię serwisową.

Ma się rozumieć, firmy leasingowe i powiązane z nimi platformy sprzedaży samochodów poleasingowych i poflotowych mają interes w tym, aby promować auta krajowe oraz sprzedawane wraz z nimi pakiety usług serwisowych. Niemniej każdy, kto serwisuje swój samochód, wie, że wzrost cen usług jest faktem.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium