Wiadomości Aktualności Nie ma już tanich napraw. Koszty serwisowania aut rosną szokująco

Nie ma już tanich napraw. Koszty serwisowania aut rosną szokująco

Drastycznie rosną koszty serwisowania samochodów – donosi PKO Leasing. To kolejna fala podwyżek cen w warsztatach, która odbija się na kosztach eksploatacji zwłaszcza starszych samochodów. Tymczasem do Polski trafiają setki tysięcy starych pojazdów, które dodatkowo napędzają popyt na usługi warsztatowe. I ceny rosną.

Warsztat samochodowy
Michał Szymaczek / Onet
Warsztat samochodowy
  • W 2024 r. koszty serwisowania samochodów wzrosły znacząco ponad stopę inflacji
  • Jest tak za sprawą nie tylko kosztów energii, lecz także kosztów wynagrodzeń
  • Średnia wieku używanego samochodu sprowadzonego do Polski w ciągu ostatnich 2 lat to aż 12,5 roku. To jedna z przyczyn ogromnego popytu na usługi warsztatowe w Polsce

Aż o 20-30 proc. wzrosły w ubiegłym roku koszty napraw samochodów w stosunku do roku 2023 r. – informuje PKO Leasing. Na taki stan rzeczy wpływają rosnące koszty zatrudniania pracowników, ale też koszty energii i inne wydatki związane z prowadzeniem warsztatów.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

To nie pierwszy rok, w którym wzrosły koszty serwisowania samochodów. Przykładowo w 2022 roku nastąpił niemal skokowy wzrost cen usług w warsztatach – aż o 40 proc.

Rosną zresztą nie tylko ceny napraw, lecz także bieżącej obsługi pojazdów. Co roku drożej płacimy np. za sezonową wymianę opon – średnie stawki za tego rodzaju usługi już od kilku lat rosną o 20-30 proc. rocznie – czyli więcej niż wynosi inflacja w Polsce.

Stare samochody kosztują więcej

Eksperci zwracają uwagę, że w tej sytuacji w najgorszej sytuacji są właściciele starych samochodów , w tym sprowadzanych z zagranicy, których stan techniczny z reguły pozostawia najwięcej do życzenia. Jest tak dlatego, że np. w Niemczech koszty napraw są jeszcze wyższe niż w Polsce i wielu właścicieli starszych samochodów przez ostatnie 2 lata korzystania z samochodu praktycznie w ogóle rezygnuje z serwisowania go. Potem auto, którego nie opłaca się już naprawiać, jest sprzedawane i zwykle trafia na eksport.

Tylko najbardziej niezbędne naprawy

W Polsce także rośnie liczba właścicieli samochodów, która ogranicza serwisowanie samochodu do najbardziej niezbędnych czynności.

Eksperci PKO Leasing sugerują, że kupując używany samochód, warto szukać pojazdów z polskiego rynku oferowanego przez profesjonalne platformy sprzedażowe. Takie auta często są w lepszym stanie, mają historię serwisową.

Ma się rozumieć, firmy leasingowe i powiązane z nimi platformy sprzedaży samochodów poleasingowych i poflotowych mają interes w tym, aby promować auta krajowe oraz sprzedawane wraz z nimi pakiety usług serwisowych. Niemniej każdy, kto serwisuje swój samochód, wie, że wzrost cen usług jest faktem.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji