Auto Świat Wiadomości Aktualności Niedokładny pomiar prędkości? Niech sąd się martwi!

Niedokładny pomiar prędkości? Niech sąd się martwi!

Wiadomo, że pomiary prędkości nie są dokładne, ale – choć łatwo temu zapobiec – techniczna i formalna bylejakość nikomu nie przeszkadza. Państwo woli przegrywać w sądach niż zadbać o porządek.

Fotoradar
FotoradarŻródło: Auto Świat
  • Prawidłowo obsługiwany radar ma prawo mylić się o 3 km/h zarówno na korzyść, jak i na niekorzyść kierowcy
  • Przy prędkości obiektu ponad 100 km/h dopuszczalny błąd pomiaru jest wyższy
  • Nie ma przepisów, które – na wzór innych krajów – chroniłyby polskich kierowców przed błędnymi pomiarami prędkości
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Fotoradar, radar ręczny, miernik laserowy – urządzenia do pomiaru prędkości, tak jak każdy inny sprzęt pomiarowy nie są w stu procentach dokładne. Dopuszczając je do użytku, trzeba zgodzić się na pewne odstępstwa od ideału. W Polsce (analogicznie jak w innych krajach, to taki wręcz "światowy" standard) przyjmuje się, że miernik prędkości, aby mógł być dopuszczony do użytku, w warunkach drogowych ma prawo mylić się o plus minus 3 km/h przy prędkościach do 100 km/h. Przy wyższych prędkościach za dopuszczalny błąd pomiaru przyjmuje się 3 proc. – czyli przy rzeczywistej prędkości obiektu 150 km/h sprawny fotoradar może wskazać zarówno 146 km/h, jak i 154 km/h.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji