• Here to oprócz TomTom jedna z dwóch największych firm tworzących map do nawigacji stosowanej w samochodach na całym świecie
  • W 2015 roku Nokia sprzedała firmę Here konsorcjum trzech firm: Audi, BMW oraz Mercedes
  • Here było podstawową nawigacją w telefonach Nokia oraz w systemie Windows Phone
  • Here ma swoje dwa oddziały w Polsce - w Krakowie i w Warszawie

Nie brakuje chętnych na inwestycję w firmę Here przejętą przez konsorcjum niemieckich producentów samochodów. Po tym jak Nokia wycofała się z biznesu mapowego (sprzedała Here Audi, BMW i Mercedesowi) europejskie firmy łączą siły, by zachować kontrolę nad intratnym biznesem. Here to oprócz TomTom jeden z najważniejszych producentów map, które są wykorzystywane m.in. w fabrycznej instalowanej nawigacji w samochodach na całym świecie. Firma intensywnie pracuje także nad mapami do samochodów autonomicznych, które są postrzegane jako przyszłość branży motoryzacyjnej.

Mapy i oprogramowanie Here było podstawową nawigacją w telefonach Nokia oraz modelach z Windows Phone. Z map Here (dawniej Navteq/Navtech) korzysta także wielu producentów samochodów

Do grona udziałowców Here dołączyły dwie kolejne duże europejskie firmy: Bosch i Continental. Obie nabyły 5 proc. udziałów, wspomagając tym samym kluczowych inwestorów, czyli niemieckich producentów pojazdów. Wbrew pozorom dla obu nowych akcjonariuszy to niezły interes, gdyż na co dzień dostarczają koncernom samochodowym m.in. gotowe zestawy multimedialne, w których nawigacja jest jedną z funkcji.

Trudno jednak spoglądać na nową inwestycję jedynie z punktu widzenia dostaw urządzeń nawigacyjnych. Warto mieć na uwadze proces konsolidacji. Przy wielu znaczących udziałowcach trudniej będzie np. przejąć Here wielkim amerykańskim firmom takim jak Google (Alphabet), które także mocno inwestują w technologię map dla samochodów autonomicznych.

Co ciekawe Amerykanie mają już swój przyczółek – na początku 2017 roku Intel kupił 15 proc. udziałów w Here. Amerykański producent znany przede wszystkim z procesorów także rozwija technologie na rzecz samochodów autonomicznych. Po przejęciu izraelskiej firmy Mobileye Intel zainwestował w swój ośrodek w Gdańsku, w którym trwają prace nad platformą programistyczną dla systemów jazdy autonomicznej. W Polsce mocno inwestuje także TomTom, którego łódzki ośrodek jest jednym z najważniejszych na świecie, jeśli chodzi o opracowanie map dla samochodów autonomicznych.

W Polsce swoje oddziały ma także Here – w Krakowie i w Warszawie.