System wykorzystuje technologię zsynchronizowanej komunikacji pomiędzy pojazdami, a infrastruktura drogową w postaci sygnalizacji świetlnej.

Nissan zainwestuje w budowę inteligentnej sygnalizacji świetlnej na terenie własnego Centrum Technicznego w PrefekturzeKanagawa(Okatsukoku, Atsugi, Prefektura Kanagawa - jest głównym centrum badań i rozwoju Nissana, w którym opracowywane są nowe wyroby oraz technologie produkcyjne). Dzięki temu możliwe będzie zbieranie miarodajnych danych z kilkuset samochodów pracowników uczestniczących w projekcie.

Nowy, zaawansowany system sterowania ruchem pozwoli zmniejszyć liczbę wypadków i rozładuje korki – szczególnie na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną – ograniczając tym samym zużycie paliwa. Od października 2006 roku Nissan prowadzi w swoim centrum testowym w Kanagawie liczne eksperymenty mające na celu zmniejszenie liczby wypadków i rozładowanie korków.

Testy w warunkach drogowych

Faza testowa projektu prowadzona jest w warunkach odpowiadających tym, jakie spotkać można na drogach publicznych. Dzięki temu, że próby odbywają się na terenie obiektu Nissana, dane z poszczególnych samochodów mogą być gromadzone i analizowane w ściśle kontrolowanych warunkach. Informacje wysyłane przez pojazdy oraz odpowiadające im reakcje systemów sygnalizacji świetlnej przetwarzane są przez zaawansowany technicznie system komputerowy zainstalowany specjalnie dla celów projektu.

Dwie krzyżujące się drogi główne – dwukilometrowy odcinek ze wschodu na zachód oraz kilometrowa sekcja biegnąca z północy na południe – z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych, zapewniają odpowiednie parametry do prowadzenia eksperymentów w ramach projektu ITS. Wzdłuż obu dróg Nissan zainstalował standardową sygnalizację świetlną oraz - wzdłuż pobocza - anteny.

Dane zbierane są z samochodów pracowników oraz kursujących wahadłowo autobusów bez konieczności dokonywania jakichkolwiek modyfikacji w pojazdach. Jednak w celu gromadzenia specjalnych danych niezbędnych do przechodzącego obecnie testy i znajdującego się w fazie opracowywania programu nawigacyjnego kilkaset samochodów pracowników zostanie wyposażonych w urządzenia Systemu Komunikacji i Informacji o Pojeździe.

Zmniejszenie liczby wypadków z udziałem pieszych

Głównym elementem systemu jest sygnalizacja świetlna, która w odpowiedni sposób daje pierwszeństwo przekraczającym jezdnię pieszym.

W zależności od natężenia ruchu, system optymalizuje czas upływający pomiędzy przejściem pieszych przez ulicę, a zmianą wyświetlanego sygnału. Czasem, kiedy w zasięgu wzroku nie ma żadnych pojazdów, piesi lekceważą czerwone światło zabraniające im wkroczenia na jezdnię, co jest częstą przyczyna wypadków. Prowadzone obecnie testy pozwolą Nissanowi na udoskonalenie wyników badań zmierzających do ograniczenia liczby takich wypadków.

Zgodnie z podstawową zasadą przy mniejszym natężeniu ruchu występującym w ciągu dnia dla pieszych wyświetlany jest sygnał zielony, zaś kierowcy widzą światło czerwone. Kiedy zbliżający się pojazd zatrzyma się na światłach, wysyła on do anteny na poboczu sygnał, który powoduje zmianę światła na zielone. System ten skupia się głównie na zapewnieniu bezpieczeństwa pieszym, dając im pierwszeństwo w każdej sytuacji.

Jeśli kierowca zbliżający się do skrzyżowania odpowiednio zwolni, system synchronizuje wyświetlenie sygnału zielonego tak, by do minimum ograniczyć potrzebę zatrzymywania się i ponownego przyspieszania, tym samym ograniczając zużycie paliwa w warunkach miejskich.

W ramach testów symulowane będą również przejazdy przez strefę szkolną (wirtualna strefa szkolna ustanowiona zostanie w pobliżu March Land – placu zabaw należącego do placówki zapewniającej opiekę dzienną dzieciom pracowników). W pojazdach poruszających się z nadmierną prędkością za pośrednictwem pokładowego systemu nawigacyjnego wyświetlany będzie wówczas sygnał ostrzegawczy.

Zmniejszenie liczby kolizji - pokładowe systemy ostrzegawcze

Ostrzeżenie o sygnalizacji świetlnej pojawia się automatycznie na pokładowym wyświetlaczu nawigacyjnym kiedy tylko samochód znajdzie się w określonej odległości od sygnalizatora. System ostrzegawczy przechodzi już testy na drogach publicznych w ramach projektu ITS w Kanagawie.

Zaawansowane próby prowadzone w Centrum Technicznym Nissana pozwolą na dogłębną ocenę skuteczności systemu ostrzegawczego w odniesieniu do konkretnych czynników, takich jak interakcja człowiek-maszyna (Human-Machine Interface - HMI).

W celu ograniczenia liczby wypadków spowodowanych przeoczeniem sygnału świetlnego, Nissan testuje możliwość zastosowania bardziej zaawansowanych systemów ostrzegania, kontroli czy nawet interwencji w przypadku braku reakcji kierowcy na ostrzeżenie o sygnalizacji świetlnej.

Zmniejszenie korków

Korki powodowane są często przez wyświetlanie czerwonego sygnału oraz przez pojazdy oczekujące na skręt w prawo na ulicy z jednym pasem ruchu w danym kierunku. Nissan pracuje nad systemem ITS optymalizującym interwały zmian wyświetlanych sygnałów, dostosowując je do aktualnych warunków drogowych i do przepływu ruchu, co pozwala zmniejszyć zatory drogowe.

Ów zaawansowany system potrafi wykryć skręcające w prawo pojazdy i odpowiednio na nie zareagować, skracając czas oczekiwania i poprawiając płynność ruchu na skrzyżowaniach. Prowadzone obecnie badania dotyczą metod zsynchronizowania pracy kolejnych sygnalizatorów, by upłynnić ruch w różnych warunkach drogowych.

Wymiana informacji

Kolejna faza prowadzonych przez Nissana testów systemu ITS ma na celu usprawnienie wymiany informacji pomiędzy pojazdami a sygnalizacją świetlną, tworząc zaawansowany system sterowania ruchem, w którym tryb działania sygnalizacji uzależniony jest od pozyskiwanych z samochodów danych i dostosowywany do zmiennych warunków drogowych.

Nissan ma nadzieję, że badania te przyczynią się do ograniczenia liczby wypadków oraz zmniejszenia zatorów. Firma będzie kontynuować współpracę ze stosownymi organami rządowymi w celu zastosowania opracowanych w obecnym eksperymencie rozwiązań na drogach publicznych w ramach projektu ITS prowadzonego w Kanagawie.

W ramach Zielonego Programu Nissana 2010, ogłoszonego w grudniu 2006, Nissan opracowuje nowe technologie pozwalające na ograniczenie ilości dwutlenku węgla emitowanego do atmosfery przez swoje pojazdy oraz fabryki na całym świecie. Prowadzony w Kanagawie projekt ITS również przyczynia się do osiągnięcia założonych w NGP 2010 celów, zwiększając płynność ruchu i emisję dwutlenku węgla poprzez ograniczenie zużycia paliwa w warunkach drogowych.