Lewostronny ruch na szwedzkich drogach wprowadzono w 1738 r., gdy dominowały zaprzęgi konne, a Europa dopiero wkraczała w wiek pary. Szwedzi trwali w swym wyborze przez kolejne 200 lat. Jednak w XX w. zaczął się nasilać problem importu zagranicznych aut. Aż 90 proc. z nich miało kierownicę po lewej stronie.
Szwedzki nie chcieli zmiany ruchu na prawostronny
Prawostronny ruch obowiązywał też we wszystkich krajach sąsiadujących. Mimo to w przeprowadzonym w 1955 r. referendum prawie 83 proc. Szwedów uznało, że nie chce zmian w kierunku ruchu.
Po długotrwałej kampanii informacyjnej parlament podjął decyzję w tej sprawie w maju 1963 r., a wejście zmian w życie zaplanowano na 3 września 1967 r. Złożona operacja dostała nazwę "Dagen H" (dzień H, od szwedzkiego słowa Högertrafik — "ruch prawostronny").
Czytaj: Karetka jechała po S7. Tak zachowali się kierowcy [WIDEO]
Wprowadzenie ruchu prawostronnego zmieniło Szwedów
Na skrzyżowaniach trzeba było zamontować nową sygnalizację świetlną, zamontować w nowych miejscach znaki drogowe, które musiał pozostać zasłonięte, aż do 3 września 1967 r., gdy zmiany weszły w życie. Jednak najpoważniejszym problemem były ulice jednokierunkowe, których układ musiał się zmienić wraz ze zmianą organizacji ruchu.
Sprawdź: Uważaj na te foteliki, od 1 września są zabronione
Po wprowadzeniu ruchu prawostronnego Szwedzili przerabiali autobusy
Zmiana kierunku jazdy wymusiła reorganizację transportu miejskiego. Przerobionych zostało ponad 8 tys. miejskich autobusów. Trzeba było "przełożyć" w nich drzwi i przygotować przystanki. Stare i niepotrzebne modele autobusów wraz z większością tramwajów trafiły na złomowiska. Szwedzi "przy okazji" zmienili kolor oznakowania poziomego. Białe linie zastąpiły stare, żółte oznakowanie, a na kierowców nałożono obowiązek całodziennej jazdy z włączonymi światłami mijania.
Zerknij: Koniec kar za brak prawa jazdy dla tych, co je mają
Zmiana ruchu na prawostronny. Szwedzi wyprzedziła Islandię
W pierwszym dniu "Dagen H" nie odnotowano żadnych śmiertelnych wypadków, a zdarzeń drogowych było nieco mniej, niż zazwyczaj. Z czasem Szwedzi się przyzwyczaili do zmian, a w maju 1968 r. na podobny krok zdecydowała się Islandia.