Dla jednych już w zupełności wystarczająca, dla innych wciąż za mała — ilu kierowców, tyle opinii o obecnej sieci dróg krajowych. Bez dwóch zdań jednak, na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat polska sieć drogowa, szczególnie gdy mówimy o odcinkach szybkiego ruchu, znacząco się rozrosła. Ułatwia to podróżowanie po Polsce, m.in. w okresie wyjazdów turystycznych, ale usprawnia transport towarów i prowadzenie różnego rodzaju biznesów.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Niecałe 1,9 tys. km autostrad, ponad 3,2 tys. km dróg ekspresowych

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), czyli państwowa instytucja odpowiedzialna za przygotowanie inwestycji drogowych od etapu koncepcyjnego aż po nadzór nad budową, a następnie zapewnienie płynności ruchu i utrzymanie dróg, podała, że w zarządzie ma obecnie łącznie ok. 17 tys. 800 km dróg. 5 tys. 102,3 km stanowią drogi szybkiego ruchu. Tworzy je 1 tys. 849,2 km autostrad i 3 tys. 253,1 km dróg ekspresowych.

Teraz GDDKiA przedstawiła garść statystyk, które pokazują, co osiągnięto w 2023 r. i na co kierowcy mogą jeszcze liczyć. Tylko w ub.r. drogowcy oddali 19 zadań o łącznej długości 266,6 km. Ponadto ogłoszono przetargi na 42 zadania, które po ukończeniu wydłużą sieć dróg krajowych o 530,6 km. Oprócz tego GDDKiA podpisała 16 umów na roboty budowlane, które obejmą fragmenty o łącznej długości 216 km.

W przygotowaniu kolejne zadania o łącznej długości 3,3 tys. km

Obecnie w realizacji są 104 zadania o łącznej długości 1 tys. 302,8 km. Będą one kosztowały budżet 53,3 mld zł. 87 zadań realizowanych jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK), przy czym do wybudowania jest 1 tys. 171,4 km tras. Pozostałe 17 zadań powstaje w ramach Programu budowy 100 obwodnic (PB100). W tym drugim przypadku mówimy o łącznej długości 131,4 km.

Mapa stanu budowy dróg krajowych Foto: GDDKiA
Mapa stanu budowy dróg krajowych

Oprócz już budowanych fragmentów w przetargach na realizację czekają kolejne 42 zadania o łącznej długości 503 km. Przeważającą większość (34 zadania) stanowią te, które powstaną w ramach RPBDK. Doprowadzenie przetargów do końca pozwoli rozpocząć budowę 435,2 km dróg. Osiem kolejnych zadań, już z PB100, wydłuży sieć drogową o 67,8 km.

Imponujące dane dotyczą także zadań, które na razie są w przygotowaniu. W ramach RPBDK ma zostać wybudowane 2 tys. 652,7 km dróg, natomiast w ramach PB100 powstaną obwodnice o szacowanej długości 653,3 km. Łącznie da to 3 tys. 306 km nowych dróg.