• Autostradowa obwodnica Poznania w ciągu autostrady otrzyma trzy pasy ruchu
  • Trzeci pas powstał już na jednym z jej odcinków. W całości ma być gotowy do końca 2025 r.
  • Na tym odcinku mają powstać także stacje ładowania dla samochodów elektrycznych

Zakończenie rozbudowy autostradowej obwodnicy Poznania to kolejny krok w kierunku poprawy płynności ruchu na tym kluczowym odcinku. W 2019 r. trzeci pas powstał na odcinku Poznań Zachód - Poznań Krzesiny. Po zakończeniu planowanych prac autostrada będzie miała trzy pasy na całej długości obwodnicy.

Anna Ciamciak, rzeczniczka spółki Autostrada Wielkopolska, wskazała, że realizacja tej inwestycji jest trudniejszym projektem pod względem technicznym od rozbudowy odcinka A2 Poznań Zachód - Poznań Krzesiny. Wymaga to bowiem znacznie większego zakresu prac ziemnych, między innymi poszerzenia jezdni na całej długości od zewnątrz na obu kierunkach.

Autostradowa obwodnica Poznania - autostrada A2 z trzema pasami ruchu

Prace podzielono na etapy i zaplanowano je tak, aby mogły odbywać się pod ruchem, bez konieczności zamykania autostrady dla kierowców. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, trzeci pas dla obu kierunków na odcinku A2 między węzłami Poznań Krzesiny a Poznań Wschód będzie gotowy do końca 2025 r.

Anna Ciamciak tak komentuje budowę tego odcinka - Obejmuje ona znacznie większy zakres prac ziemnych, między innymi wymaga poszerzenia jezdni na całej długości od zewnątrz na obu kierunkach. Równolegle z realizowaną rozbudową zostaną wyremontowane istniejące jezdnie oraz przebudowana infrastruktura podziemna i naziemna. W poszczególnych etapach zaplanowano także dodatkowe prace w rejonie węzłów Poznań Wschód i Poznań Luboń. Ponadto zostaną poszerzone i wyremontowane dwa mosty autostradowe.

Autostradowa obwodnica Poznania

Autostradowa obwodnica Poznania jest najbardziej obciążonym ruchem odcinkiem Autostrady Wielkopolskiej oraz jednym z najbardziej obciążonych odcinków dróg w Polsce, ze średnim dobowym ruchem pojazdów na poziomie 90 tysięcy. W miesiącach wakacyjnych natężenie ruchu w wybranych dniach przekraczało na tym odcinku 110 tysięcy pojazdów na dobę.

Autostrada Wielkopolska podała, że 255-kilometrowy koncesyjny odcinek A2 między Świeckiem a Koninem, obciążony jest średnim ruchem dobowym na poziomie 30 tysięcy aut.

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A2 w okolicach Poznania

Spółka przypomniała również o uruchomieniu odcinkowego pomiaru prędkości na autostradowej obwodnicy Poznania, między węzłami Poznań Komorniki a Poznań Krzesiny, który został sfinansowany oraz uruchomiony przez Autostradę Wielkopolską.

Realizacja tej inwestycji nastąpiła po uzgodnieniach z Generalnym Inspektoratem Transportu Drogowego (GITD), który zarządza systemem CANARD i w którego gestii leży rejestracja naruszeń, ich analiza i prowadzenie czynności wyjaśniających w związku ze stwierdzonymi wykroczeniami.

System został uruchomiony i przekazany w zarząd GITD w ostatnich dniach. Anna Ciamciak zaznaczyła, że wprowadzenie systemu odcinkowego pomiaru prędkości na autostradowej obwodnicy Poznania to inicjatywa mająca na celu poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu.

Maksymalna dozwolona prędkość dla pojazdów osobowych na polskich autostradach wynosi na podstawie przepisów ogólnych 140 km/h. Na autostradowej obwodnicy Poznania, między węzłami Poznań Zachód a Poznań Krzesiny, obowiązuje ograniczenie do 120 km/h. Pojazdy ciężarowe, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, nie powinny przekraczać 80 km/h.

Autostrada A2 ze stacjami ładowania dla samochodów elektrycznych

Autostrada Wielkopolska w drugim kwartale 2024 r. ma rozpocząć instalację stacji ładowania dla samochodów elektrycznych. Znajdować się one będą w Miejscach Obsługi Podróżnych - MOP Chociszewo oraz MOP Rogoziniec. Plany zakładają montaż 14 wielostanowiskowych ładowarek. Wśród nich będą także stacje dla pojazdów ciężarowych.