- W 2024 r. do grona udostępnionych tras dojdzie 175 km nowych odcinków
- GDDKiA prowadzi aż 103 zadania o łącznej długości 1301 km, a w postępowaniach przetargowych znajdują się 32 zadania długości 417,9 km
- Więcej tras będzie na każdym krańcu Polski, a zachodnia droga ekspresowa S3 zostanie ukończona
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma w realizacji aż 103 zadania o łącznej długości 1301 km, a w postępowaniach przetargowych są 32 zadania długości 417,9 km i siedem obwodnic o długości 54,1 km.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
W 2024 r. z puli tras realizowanych drogowcy mają zamiar oddać do użytku 175 km. Oto szczegóły.
Autostrady - 24,6 km:
- A2 Kałuszyn – Groszki, ok. 12,1 km;
- A2 Siedlce Zachód (Gręzów) – Siedlce Południe (Swoboda), ok. 12,5 km.
Drogi ekspresowe - 117,1 km:
- S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, ok. 7 km;
- S3 Świnoujście – Dargobądz, ok. 17,1 km;
- S3 Dargobądz – Troszyn, ok. 15,9 km;
- S3 Bolków – Kamienna Góra Północ, ok. 16,1 km;
- S6 obwodnica Koszalina i Sianowa, ok. 3,9 km;
- S7 Miechów – Szczepanowice, ok. 5,3 km;
- S7 Widoma – Mistrzejowice, ok. 13,7 km;
- S16 Borki Wielkie – Mrągowo, ok. 12,9 km;
- S52 Północna Obwodnica Krakowa, ok. 12,3 km;
- S61 Łomża Zachód – Kolno, ok. 12,9 km (ruch jedną nitką mostu na Narwi).
Programu budowy 100 obwodnic - 10 km:
- DK31 obwodnica Gryfina, ok. 5,5 km;
- DK32 obwodnica Strykowa, ok. 3,1 km;
- DK72 obwodnica Grzymiszewa, ok. 1,4 km.
Drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) w ciągu dróg krajowych - 23,5 km:
- DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego, ok. 2,9 km;
- DK11 rondo Janiska – Kołobrzeg Wschód (S6), 1,5 km;
- DK47 Rdzawka – Nowy Targ, ok. 16,1 km;
- DK75 Brzesko – II etap łącznika brzeskiego, ok. 3 km.
- Przeczytaj także: Zmiany dla kierowców w 2024 r. Oto co musisz wiedzieć
Zestawienie oddanych dróg do ruchu w latach 2018-2024 w kilometrach
175 km to wynik, który nie jest rekordowy, bowiem zdarzało, że drogowcy oddawali nawet ponad 400 km w jednym roku. Są to jednak fragmenty łączące ważne szlaki komunikacyjne, dzięki czemu kierowcy nie będą musieli jeździć objazdami.
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Klasa drogi | w 2018 r. | w 2019 r. | w 2020 r. | w 2021 r. | w 2022 r. | w 2023 r. | Planowane w 2024 r. |
A | 0,0 | 57,7 | 18,3 | 56,5 | 46,1 | 49,4 | 24,6 |
S | 304,2 | 373,6 | 104,8 | 322,5 | 220,8 | 198,7 | 117,1 |
DK | 17,1 | 28,6 | 14,6 | 46,6 | 54,9 | 18,4 | 33,5 |
Razem | 321,3 | 459,9 | 137,7 | 425,6 | 321,8 | 266,5 | 175,2 |
Ze Świnoujścia do Czech w 4 godz.
Na zachodzie kraju wzdłuż granicy udostępnione zostaną trzy odcinki drogi ekspresowej S3, dzięki czemu powstanie szlak komunikacyjny do Czech o długości ok. 470 km, wykorzystujący część autostrady A6. Połączy on porty w Świnoujściu i Szczecinie i przez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę oraz Legnicę dotrze do południowej granicy.
Dwa z odcinków są w północnej części trasy, o łącznej długości ok. 33 km, od Świnoujścia do Troszyna oraz 16 km na południu, od Bolkowa do Kamiennej Góry z dwoma tunelami. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą.
Via Baltica w 2024 r. już w pełni przejezdna
Po wschodniej stronie kraju w 2024 r. kierowcy przejadą całą polską częścią szlaku Via Baltica. Udostępnione zostanie blisko 13 km S61 pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno, z jedną nitką nowego mostu na Narwi. Tym samym ruch tranzytowy wyjedzie z Łomży, a dojazd z centrum Polski nad mazurskie jeziora będzie łatwiejszy i szybszy.
Ta trasa ułatwi też dojazd samochodów ciężarowych do granicy z Litwą, zatem mniej ich będzie na ekspresowej S8 pomiędzy Ostrowią Mazowiecką i Białymstokiem oraz dalej na DK8 do Raczek. W 2025 r. ukończona zostanie druga nitka mostu, a tym samym realizacja całej S61.
- Przeczytaj także: Rewolucja na stacjach paliw. Zostały już tylko dwa tygodnie
Wschodnia część autostrady A2 coraz bliżej Białorusi
Autostrada A2 na wschód od Warszawy wydłuży się o 24 km za sprawą dwóch odcinków od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do węzła Groszki oraz od węzła Siedlce Zachód (Groszki) do węzła Siedlce Południe (Swoboda). W realizacji jest w sumie sześć odcinków tej trasy, o długości niemal 78 km, a ukończenie ich umożliwi szybki dojazd do Białej Podlaskiej.
W trakcie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej są dwa kolejne odcinki A2 o łącznej długości ponad 25 km, które umożliwią dojazd do węzła Dobryń i pobliskiego Terminala Samochodowego Koroszczyn. Przetarg na ich realizację planowany jest na ogłoszenie w 2024 r., a oddanie ich do ruchu niemal wyczerpie inwestycje autostradowe w Polsce. Do budowy pozostanie ostatnie kilka kilometrów A2 do granicy z Białorusią oraz południowa część planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.
- Przeczytaj także: Już jutro rusza duża ogólnopolska akcja policji. Potrwa aż do 15 stycznia. AKTUALNE kary
Kraków połączy się z S7 i szybciej dojedziemy do Zakopanego
Na południu kraju do już istniejącej 240-kilometrowej trasy S7 dojdzie w pierwszej kolejności fragment łączący odcinek do Miechowa z funkcjonującym już Szczepanowice – Widoma. Również przed końcem 2024 r. S7 będzie można pojechać blisko 14 km dalej na południe i wjechać na ponad 12-kilometrowy odcinek S52 stanowiący Północną Obwodnicę Krakowa. Tym samym stary trakt krakowski łączący Warszawę z Krakowem zastąpimy drogą ekspresową.
W realizacji zostanie niespełna 5-kilometrowy fragment S7 od węzła Mistrzejowice do dalszego odcinka tej trasy na wysokości Nowej Huty.
Idąc jeszcze bardziej na południe, zmiany czekają przy dojeździe do Zakopanego. Otwarty zostanie ponad 16-kilometrowy dwujezdniowy odcinek DK47, który poprowadzi z Rdzawki do Nowego Targu. Jednocześnie trwają przygotowania do realizacji południowej obwodnicy Nowego Targu, która umożliwi łatwiejszy dojazd do DK49 i położonych w jej sąsiedztwie stacji narciarskich i atrakcji turystycznych.
Nowe obwodnice i brakujące fragmenty
Inne inwestycje, które zostaną oddane to przebudowa obecnej DK1 do parametrów drogi ekspresowej pomiędzy Podwarpiem i Dąbrową Górniczą. Do jazdy zostanie otwarta także S16 Borki Wielkie – Mrągowo i brakujący, niespełna 4-kilometrowy fragment obwodnicy Koszalina w ciągu S6. W realizacji jest także dalsza część trasy, która w niedalekiej przyszłości połączy wzdłuż wybrzeża Bałtyku Szczecin z Trójmiastem, a po drodze jeszcze Koszalin i Słupsk.
Oprócz zakończenia większych inwestycji udostępnione zostaną odcinki obwodnic, które wyprowadzą tranzyt z Ostrowca Świętokrzyskiego, Kołobrzegu, Brzeska, Grzymiszewa, Strykowa i Gryfina.