• W 2024 r. do grona udostępnionych tras dojdzie 175 km nowych odcinków
  • GDDKiA prowadzi aż 103 zadania o łącznej długości 1301 km, a w postępowaniach przetargowych znajdują się 32 zadania długości 417,9 km
  • Więcej tras będzie na każdym krańcu Polski, a zachodnia droga ekspresowa S3 zostanie ukończona

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma w realizacji aż 103 zadania o łącznej długości 1301 km, a w postępowaniach przetargowych są 32 zadania długości 417,9 km i siedem obwodnic o długości 54,1 km.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

W 2024 r. z puli tras realizowanych drogowcy mają zamiar oddać do użytku 175 km. Oto szczegóły.

Autostrady - 24,6 km:

  • A2 Kałuszyn – Groszki, ok. 12,1 km;
  • A2 Siedlce Zachód (Gręzów) – Siedlce Południe (Swoboda), ok. 12,5 km.

Drogi ekspresowe - 117,1 km:

  • S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, ok. 7 km;
  • S3 Świnoujście – Dargobądz, ok. 17,1 km;
  • S3 Dargobądz – Troszyn, ok. 15,9 km;
  • S3 Bolków – Kamienna Góra Północ, ok. 16,1 km;
  • S6 obwodnica Koszalina i Sianowa, ok. 3,9 km;
  • S7 Miechów – Szczepanowice, ok. 5,3 km;
  • S7 Widoma – Mistrzejowice, ok. 13,7 km;
  • S16 Borki Wielkie – Mrągowo, ok. 12,9 km;
  • S52 Północna Obwodnica Krakowa, ok. 12,3 km;
  • S61 Łomża Zachód – Kolno, ok. 12,9 km (ruch jedną nitką mostu na Narwi).

Programu budowy 100 obwodnic - 10 km:

  • DK31 obwodnica Gryfina, ok. 5,5 km;
  • DK32 obwodnica Strykowa, ok. 3,1 km;
  • DK72 obwodnica Grzymiszewa, ok. 1,4 km.

Drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) w ciągu dróg krajowych - 23,5 km:

  • DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego, ok. 2,9 km;
  • DK11 rondo Janiska – Kołobrzeg Wschód (S6), 1,5 km;
  • DK47 Rdzawka – Nowy Targ, ok. 16,1 km;
  • DK75 Brzesko – II etap łącznika brzeskiego, ok. 3 km.
Odcinki dróg planowanych do oddania w 2024 r. Foto: GDDKiA
Odcinki dróg planowanych do oddania w 2024 r.

Zestawienie oddanych dróg do ruchu w latach 2018-2024 w kilometrach

175 km to wynik, który nie jest rekordowy, bowiem zdarzało, że drogowcy oddawali nawet ponad 400 km w jednym roku. Są to jednak fragmenty łączące ważne szlaki komunikacyjne, dzięki czemu kierowcy nie będą musieli jeździć objazdami.

Klasa drogi w 2018 r. w 2019 r. w 2020 r. w 2021 r. w 2022 r. w 2023 r. Planowane w 2024 r.
0,0  57,7  18,3  56,5  46,1  49,4  24,6 
304,2  373,6  104,8  322,5  220,8  198,7  117,1 
DK  17,1  28,6  14,6  46,6  54,9  18,4  33,5 
Razem  321,3  459,9  137,7  425,6  321,8  266,5  175,2 

Ze Świnoujścia do Czech w 4 godz.

Na zachodzie kraju wzdłuż granicy udostępnione zostaną trzy odcinki drogi ekspresowej S3, dzięki czemu powstanie szlak komunikacyjny do Czech o długości ok. 470 km, wykorzystujący część autostrady A6. Połączy on porty w Świnoujściu i Szczecinie i przez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę oraz Legnicę dotrze do południowej granicy.

Dwa z odcinków są w północnej części trasy, o łącznej długości ok. 33 km, od Świnoujścia do Troszyna oraz 16 km na południu, od Bolkowa do Kamiennej Góry z dwoma tunelami. Całą trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można przejechać w nieco ponad 4 godz., a po ukończeniu budowy czeskiej D11 zyskamy dogodne połączenie z Pragą.

Droga ekspresowa S3 Foto: GDDKiA / GDDKiA
Droga ekspresowa S3

Via Baltica w 2024 r. już w pełni przejezdna

Po wschodniej stronie kraju w 2024 r. kierowcy przejadą całą polską częścią szlaku Via Baltica. Udostępnione zostanie blisko 13 km S61 pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno, z jedną nitką nowego mostu na Narwi. Tym samym ruch tranzytowy wyjedzie z Łomży, a dojazd z centrum Polski nad mazurskie jeziora będzie łatwiejszy i szybszy.

Ta trasa ułatwi też dojazd samochodów ciężarowych do granicy z Litwą, zatem mniej ich będzie na ekspresowej S8 pomiędzy Ostrowią Mazowiecką i Białymstokiem oraz dalej na DK8 do Raczek. W 2025 r. ukończona zostanie druga nitka mostu, a tym samym realizacja całej S61.

Via Baltica - październik 2023 r.
Via Baltica - październik 2023 r.

Wschodnia część autostrady A2 coraz bliżej Białorusi

Autostrada A2 na wschód od Warszawy wydłuży się o 24 km za sprawą dwóch odcinków od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do węzła Groszki oraz od węzła Siedlce Zachód (Groszki) do węzła Siedlce Południe (Swoboda). W realizacji jest w sumie sześć odcinków tej trasy, o długości niemal 78 km, a ukończenie ich umożliwi szybki dojazd do Białej Podlaskiej.

W trakcie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej są dwa kolejne odcinki A2 o łącznej długości ponad 25 km, które umożliwią dojazd do węzła Dobryń i pobliskiego Terminala Samochodowego Koroszczyn. Przetarg na ich realizację planowany jest na ogłoszenie w 2024 r., a oddanie ich do ruchu niemal wyczerpie inwestycje autostradowe w Polsce. Do budowy pozostanie ostatnie kilka kilometrów A2 do granicy z Białorusią oraz południowa część planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

Mapa autostrady A2 Foto: GDDKiA
Mapa autostrady A2

Kraków połączy się z S7 i szybciej dojedziemy do Zakopanego

Na południu kraju do już istniejącej 240-kilometrowej trasy S7 dojdzie w pierwszej kolejności fragment łączący odcinek do Miechowa z funkcjonującym już Szczepanowice – Widoma. Również przed końcem 2024 r. S7 będzie można pojechać blisko 14 km dalej na południe i wjechać na ponad 12-kilometrowy odcinek S52 stanowiący Północną Obwodnicę Krakowa. Tym samym stary trakt krakowski łączący Warszawę z Krakowem zastąpimy drogą ekspresową.

W realizacji zostanie niespełna 5-kilometrowy fragment S7 od węzła Mistrzejowice do dalszego odcinka tej trasy na wysokości Nowej Huty.

Idąc jeszcze bardziej na południe, zmiany czekają przy dojeździe do Zakopanego. Otwarty zostanie ponad 16-kilometrowy dwujezdniowy odcinek DK47, który poprowadzi z Rdzawki do Nowego Targu. Jednocześnie trwają przygotowania do realizacji południowej obwodnicy Nowego Targu, która umożliwi łatwiejszy dojazd do DK49 i położonych w jej sąsiedztwie stacji narciarskich i atrakcji turystycznych.

Mapa budowy dróg w okolicach Krakowa i Zakopanego Foto: GDDKiA
Mapa budowy dróg w okolicach Krakowa i Zakopanego

Nowe obwodnice i brakujące fragmenty

Inne inwestycje, które zostaną oddane to przebudowa obecnej DK1 do parametrów drogi ekspresowej pomiędzy Podwarpiem i Dąbrową Górniczą. Do jazdy zostanie otwarta także S16 Borki Wielkie – Mrągowo i brakujący, niespełna 4-kilometrowy fragment obwodnicy Koszalina w ciągu S6. W realizacji jest także dalsza część trasy, która w niedalekiej przyszłości połączy wzdłuż wybrzeża Bałtyku Szczecin z Trójmiastem, a po drodze jeszcze Koszalin i Słupsk.

Oprócz zakończenia większych inwestycji udostępnione zostaną odcinki obwodnic, które wyprowadzą tranzyt z Ostrowca Świętokrzyskiego, Kołobrzegu, Brzeska, Grzymiszewa, Strykowa i Gryfina.

Podsumowanie planów oddania dróg w 2024 r.
Podsumowanie planów oddania dróg w 2024 r.