Nowe uprawnienia straży miejskich, o których pisaliśmy już wcześniej, są efektem wprowadzonej 20 maja 2021 r. nowelizacji ustawy, która reguluje zasady poruszania się na hulajnogach elektrycznych oraz urządzeniach transportu osobistego, tzw. UTO. W skład tej kategorii pojazdów wchodzą np. elektryczne deskorolki czy monocykle.

Wejście w życie nowych przepisów, w myśl których: "Kto, kierując rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego (UTO) albo poruszając się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych, nie porusza się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego lub nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu, podlega karze grzywny albo karze nagany", oznacza, że kierujący np. hulajnogą elektryczną, poruszający się po chodniku i łamiący nowe przepisy (art. 86a) może za takie wykroczenie zostać ukarany przez straż miejską.

Mandaty, jakie mogą zostać nałożone to: kara w wysokości 200 zł za korzystanie podczas jazdy z telefonu, 100 zł za przewożenie innej osoby, ładunku lub zwierzęcia, 100 zł za przejeżdżanie wzdłuż przejścia dla pieszych, od 300 do 500 zł za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu w po spożyciu alkoholu oraz do 500 zł za jazdę chodnikiem szybciej, niż poruszający się nią piesi lub nieustąpienie im pierwszeństwa.

Maksymalna kara grzywny, jaką za tego typu wykroczenie może orzec sąd, ma wynosić 5 tys. zł. Co ważne, nowe przepisy, które wchodzą w życie 30 sierpnia 2021 r., otwierają drogę także do karania za podobne wykroczenia także rowerzystów.