- Rozporządzenie rozszerzające uprawnienia straży miejskiej do nakładania mandatów wchodzi w życie 30 sierpnia
- Straż miejska będzie karać mandatami za zbyt wysoką prędkość i za nieustępowanie pierwszeństwa pieszym podczas jazdy m.in. hulajnogą elektryczną po chodniku
- Nowe przepisy przewidują także możliwość karania przez straż miejską mandatami zbyt szybko jadących rowerzystów
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
30 sierpnia wchodzi w życie rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji rozszerzające uprawnienia straży miejskich. Jest bardzo krótkie: do spisu wykroczeń, za których popełnienie straż miejska ma prawo karać poprzez nałożenie mandatu, dodano nowy art. 86a Kodeksu wykroczeń. Mówi on o karze za nieprzestrzeganie niektórych obowiązujących od 20 maja przepisów dotyczących korzystania z hulajnóg elektrycznych. Chodzi o sytuację, gdy z powodu braku innej drogi kierujący hulajnogą elektryczną albo UTO korzysta z chodnika lub drogi dla pieszych:
Art. 86a. Kto, kierując rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo poruszając się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych, nie porusza się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego lub nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu, podlega karze grzywny albo karze nagany.
Jak łatwo zauważyć, przepis dotyczy też osób jadących rowerem.
Hulajnogi elektryczne - którą drogą wolno jechać i jaka jest dozwolona prędkość?
- Podstawową drogą przeznaczoną dla jadących na hulajnogach elektrycznych jest droga dla rowerów albo pas ruchu dla rowerów. Na takiej drodze można jechać maksymalnie 20 km/h.
- Jeśli nie ma drogi dla rowerów albo pasa ruchu dla rowerów, na hulajnodze elektrycznej można jechać po jezdni z maksymalną prędkością 20 km/h, ale tylko w sytuacji, gdy maksymalna dozwolona prędkość na jezdni nie jest wyższa niż 30 km/h.
- Jeśli nie ma drogi dla rowerów albo pasa ruchu dla rowerów, a maksymalna dozwolona prędkość na jezdni jest wyższa niż 30 km/h, hulajnogą elektryczną można jechać po chodniku z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego. Umownie przyjmuje się, że prędkość piechura to 6 km/h.
- Korzystając z chodnika, jadący na hulajnodze elektrycznej ma obowiązek przepuszczać pieszych.
- Jadąc hulajnogą po chodniku szybciej niż porusza się pieszy, albo nie ustępując pierwszeństwa pieszym, narażamy się na mandat. Ponieważ nie jest to wykroczenie umieszczone w taryfikatorze mandatów, obowiązują widełki 20-500 zł. W przypadku rozpatrywania sprawy przez sąd maksymalna grzywna wynosi 5000 zł.
Deskorolki elektryczne, jednokołowce i inne – którą drogą wolno jechać i jaka jest dozwolona prędkość?
- Zasady korzystania z deskorolek elektrycznych, monocykli i podobnych pojazdów (określonych w przepisach jako UTO – urządzenia transportu osobistego) są podobne do zasad obowiązujących osoby jadące na hulajnogach elektrycznych z zastrzeżeniem, że na UTO nie wolno poruszać się po jezdni. A zatem: drogą pierwszego wyboru jest droga dla rowerów, a gdy jej nie ma, można jechać po chodniku albo po drodze dla pieszych.
- Na drodze dla rowerów maksymalna dozwolona prędkość wynosi 20 km/h, na chodniku – prędkość zbliżona do prędkości pieszego (ok. 6 km/h).
- Na chodniku albo na drodze dla pieszych jest obowiązek ustępowania pieszym.
Inne zakazy związane z jazdą na hulajnogach elektrycznych i UTO
- Nie wolno kierować w stanie po użyciu alkoholu i w stanie nietrzeźwości.
- Nie wolno ciągnąć lub holować innych pojazdów, a także osób na wrotkach, sankach, itp.
- Nie wolno przewozić innej osoby albo zwierzęcia.
- Nie wolno czepiać się pojazdów.
- Nie wolno jeździć bez karty rowerowej albo dowolnego prawa jazdy (nie dotyczy osób pełnoletnich i dzieci w strefie zamieszania pod opieką osób dorosłych).