Fotoradary pojawią się m.in. na skrzyżowaniu al. Mickiewicza i ul. Stefana Żeromskiego w Łodzi, al. Prymasa Tysiąclecia i ul. Wolskiej w Warszawie, ul. Królowej Jadwigi i ul. Kilińskiego w Nowym Sączu. "To najbardziej zagrożone wypadkami i kolizjami skrzyżowania, które zostały wskazane przez Instytut Transportu Samochodowego w analizie bezpieczeństwa ruchu drogowego" - powiedziała rzeczniczka GITD Monika Niżniak w rozmowie z PAP.

30 nowych urządzeń w 18 miastach

"Na tych i 27 kolejnych skrzyżowaniach w 18 miastach planowany jest montaż systemów rejestrujących wykroczenia niestosowania się do sygnalizacji świetlnej" - podkreśliła Niżniak. Nowe fotoradary zostaną zamontowane na skrzyżowaniach m.in. w Białymstoku, Płocku, Katowicach, Kielcach, Szczecinie i Nowym Sączu.

Nowe rejestratory przejazdu na czerwonym świetle - lokalizacje Foto: GITD
Nowe rejestratory przejazdu na czerwonym świetle - lokalizacje
Miasto Skrzyżowanie
Białystok ul. Generała Nikodema Sulika / ul. Kazimierza Wielkiego
ul. Zwierzyniecka / ul. św. Ojca Pio
Bielsko-Biała ul. Warszawska / ul. Sarni Stok
Bydgoszcz ul. Jagiellońska / ul. M. K. Ogińskiego
ul. M. Skłodowskiej-Curie / Al. ks. kard S. Wyszyńskiego
Katowice ul. J. N. Stęślickiego / ul. Chorzowska
Kielce ul. Sandomierska / Al. Solidarności
Kraków ul. płk. R. Kuklińskiego / ul. Nowohucka
ul. M. Konopnickiej / ul. Wadowicka / ul. Kalwaryjska
ul. Nowohucka / Al. Pokoju
ul. Wadowicka / ul. Zakopiańska / ul. ks. prof. J. Tischnera / ul. J. Brożka
Lublin Rondo płk. R Kuklińskiego
Al. Tysiąclecia / Al. Unii Lubelskiej
Łódź Al. A Mickiewicza / ul. S. Żeromskiego
Rondo Inwalidów
ul. A. Struga / Al. gen. T. Kościuszki
Nowy Sącz Rondo Solidarności
Piotrków Trybunalski Al. gen. W. Sikorskiego / Al. Concordii
Płock ul. Wyszogrodzka / Trasa ks. J. Popiełuszki
Poznań Rondo Kaponiera / ul. F. Roosevelta
Ruda Śląska ul. 1 Maja / ul. E. Kokota
Rzeszów Al. J. Piłsudskiego / Al. Ł. Cieplińskiego
Al. T. Rejtana / Al. Armii Krajowej
ul. Krakowska / Al. gen. L. Okulickiego / Al. W. Witosa
Sosnowiec ul. K. K. Baczyńskiego / ul. J. Piłsudskiego
Szczecin Al. Wyzwolenia / Al. Niepodległości
Warszawa Al. Karkowska / ul. Łopuszańska
Plac A. Zawiszy / ul. Towarowa
Rondo Lubomirskiego
Zabrze ul. prof. Z. Religi / ul. Bytomska / ul. P. Stelmacha

Podczas oceny konieczności wprowadzenia stałej kontroli brano również pod uwagę charakter najbliższej okolicy, w tym bliskość szkół, obiektów użyteczności publicznej, infrastruktury przeznaczonej dla pieszych czy transportu zbiorowego. "W przypadku braku możliwości instalacji urządzeń na skrzyżowaniach wytypowanych do objęcia kontrolą w pierwszej kolejności, Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) opracowało tzw. listę rezerwową" - podała rzeczniczka GITD.

Obecnie trwa procedura przetargowa na zakup i instalację urządzeń, które mają działać z wykorzystaniem tzw. wideodetekcji, bez konieczności ingerencji w nawierzchnię drogi. "Urządzenia wykryją fakt wjechania pojazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle, będą śledzić tor poruszania się pojazdu na skrzyżowaniu oraz dokumentować popełnione wykroczenie wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację pojazdu, którym naruszono przepisy, a także okoliczności zdarzenia (numer rejestracyjny pojazdu, czas i miejsce zdarzenia, czas, jaki upłynął od zapalenia się czerwonego światła)" - tłumaczyła.

"Deklarowane przez producentów możliwości urządzeń, zostaną sprawdzone w trakcie testów przeprowadzonych w warunkach zbliżonych do rzeczywistych warunków drogowych. Wybrany wykonawca będzie miał 72 tygodnie od podpisania umowy na przekazanie urządzeń do użytkowania. Po zakończeniu tego etapu rozbudowy systemu fotoradarowego, CANARD będzie prowadziło kontrole na 50 skrzyżowaniach. Dziś stałymi kontrolami objętych jest 20" - poinformowała Monika Niżniak.

Rejestrator przejazdu na czerwonym świetle Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat
Rejestrator przejazdu na czerwonym świetle

Więcej mobilnych kontroli

Przekazała także, że w trakcie jest również procedura przetargowa na dostawę pojazdów z zamontowanymi na pokładzie urządzeniami do rejestracji wykroczeń w ruchu drogowym. "Flota zostanie wzmocniona o 11 dodatkowych pojazdów. Z ich wykorzystaniem kontrole będą prowadzone w miejscach niebezpiecznych, gdzie m.in. ze względu na przebieg drogi oraz uwarunkowania techniczne, nie ma możliwości posadowienia stacjonarnych fotoradarów". Zwiększenie liczby pojazdów do 40 "wpłynie także na elastyczność w zakresie prowadzenia doraźnych kontroli prędkości".

"Urządzenia rejestrujące zamontowane w radiowozach muszą być przystosowane do pracy w różnych warunkach pogodowych, rejestrować prędkość w przedziale od co najmniej 30 km/h do 250 km/h oraz umożliwiać rejestrację wykroczeń przez przednią i tylną szybę pojazdu" - powiedziała.

Rozbudowa systemu fotoradarowego w Polsce

"Zakup urządzeń rejestrujących wjazd pojazdów na czerwonym świetle oraz pojazdów z urządzeniami rejestrującymi to kolejny etap realizacji projektu rozbudowy systemu fotoradarowego. Trwają już prace nad wprowadzeniem kontroli z wykorzystaniem nowych 26 fotoradarów. W listopadzie 2020 r. podpisano umowę na ich zakup i instalację" - dodała Niżniak z GITD..

Podkreśliła również, że rozbudowa systemu fotoradarowego prowadzona jest w ramach projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

Rozbudowa i modernizacja systemu obejmie swoim zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. W ramach realizacji projektu przewidziano zakup 358 nowych urządzeń rejestrujących, w tym 100 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach: 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości, 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących (fotoradarów), 30 urządzeń służących do monitorowanie wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle, 5 urządzeń rejestrujących niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowych, a także 11 przenośnych urządzeń rejestrujących. Sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i wyeksploatowane już urządzenia funkcjonujące w systemie CANARD.

Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 162 mln zł, z czego 137,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych.