Zgodnie z danymi za pierwsze półrocze na czele tej klasy pojazdów w Europie jest obecnie VW Golf, wyprzedzający Opla Astrę. Rywalizację o trzecie miejsce toczą Renault Megane oraz Ford Focus obecnej generacji.

Na rynku polskim kolejność w segmencie kompaktów po pierwszym półroczu wygląda następująco:

1. Skoda Octavia: 9 373 sztuk (+1,9%)

2. Opel Astra: 5 619 sztuk (+89%)

3. Ford Focus: 4 962 sztuk (+16,2%)

4. VW Golf: 4 296 sztuk (-21,3%)

5. Kia cee’d: 3 600 sztuk (-26,1%)

Na jesiennej wystawie branżowej w Paryżu możemy spodziewać się premiery nowego Focusa w dwóch ostatecznych wersjach produkcyjnych: jako pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi. Wiarogodne źródła twierdzą, że szeroka publiczność będzie miała też okazję zobaczyć na stoisku Forda wyczynową wersję ST.

Nowego Focusa wyróżniać będą m.in. takie elementy jak dostępność zaawansowanych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo jazdy: między innymi system przeciwdziałania kolizjom przy małych prędkościach, inteligentny tempomat ACC, funkcja ostrzegania kierowcy Driver Alert, automatyczne sterowanie światłami drogowymi, a także system rozpoznawania znaków drogowych.

Nowy Ford Focus w skrócie:

- długość: 4358 mm

- szerokość: 1823 mm

- wysokość: 1469 mm

- rozstaw osi: 2648 mm

Nowy Focus jest najważniejszym modelem zbudowanym na nowej globalnej platformie podwoziowej dla samochodów kompaktowych Forda. Jak przystało na model o prawdziwie globalnym charakterze, Ford Focus ma być oferowany w ponad 120 krajach świata, przy czym proporcja części wspólnych dla wszystkich rynków ma sięgać aż 80%.

Zobacz także:VW Golf IV: król używek

Produkcja nowego Forda Focus rozpocznie się jednocześnie w Europie i Ameryce Północnej pod koniec bieżącego roku, a nowe modele pojawią się w sprzedaży na początku 2011. Nieco później ruszy produkcja w innych częściach świata.

Obok nowego Focusa innymi ważnymi debiutami w segmencie kompaktów będzie w najbliższym czasie m.in. premiera modelu Astra IV kombi (Sports Tourer) oraz Citroena C4 nowej generacji.

Tymczasem Volkswagen prowadzi zaawansowane prace nad nowym Golfem, który powinien się pojawić pod koniec roku 2011 lub na początku 2012. Wiarygodne źródła twierdzą, że różnice między modelem obecnej oraz siódmej generacji będą ogromne.