Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Nowy Mercedes Klasy A – poznaliśmy go z bliska

Nowy Mercedes Klasy A – poznaliśmy go z bliska

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Jako jedni z pierwszych na świecie poznaliśmy już bliżej nową generację Mercedesa Klasy A, podczas premierowej prezentacji samochodu, który jest jeszcze w fazie zamaskowanego prototypu. Mogliśmy wsiąść do wnętrza kompaktowego Mercedesa. Wiemy więc nie tylko, jak wygląda otoczenie kierowcy w tym modelu, ale mogliśmy też poznać jego nowy system łączności.

Daszku juz nie ma nad ekranami. Do wyboru będą wersje o przekątnej 7 cali i 10 cali. Nowy Mercedes Klasy AŹródło: Materiały prasowe
  • Na kilka miesięcy przed premierą Mercedes zdradza pierwsze szczegóły dotyczące wnętrza oraz systemów łączności nowej Klasy A
  • Nowy Mercedes Klasy A połączy się z inteligentnym domem. W pierwszej kolejności samochód zintegruje się z Amazon Alexa oraz Google Home. Będą także inne systemy domowe
  • Nagłośnienie do Klasy A będzie wzbogacone o system Burmester z subwooferem pod podłogą bagażnika

Żadnych zdjęć! To ostrzeżenie słyszymy wielokrotnie tego dnia. Jesteśmy bowiem w ośrodku Mercedesa, w którym możemy po raz pierwszy bliżej poznać nową generację Klasy A. I to na ponad dwa miesiące przed oficjalną premierą kompaktowego modelu.

Stara Nokia, iPhone, siodło i odrzutowiec

Zdjęć nie wolno już robić podczas jednej z pierwszych prezentacji poświęconej designowi wszystkich generacji samochodu. Szef designu opowiada, czym inspirowano się, projektując wszystkie generacje Klasy A. Wnętrze pierwszej generacji z 1997 roku wzorowano na takich ówczesnych hitach telefonicznych jak Nokia 6110. Potem już przerzucono się na Apple. Pierwszy iPhone powiązano z drugą generacją małego Mercedesa. iPhone 4 oraz silniki odrzutowców były źródłem inspiracji w przypadku 3. generacji pojazdu.

Na każdym kroku podkreślano przywiązanie do stylizacji detali. Wprawne oko dostrzeże ich sporo w kabinie (panel od klimatyzacji, przyciski, logo na maskownicach głośników). Mercedes Klasy A
Na każdym kroku podkreślano przywiązanie do stylizacji detali. Wprawne oko dostrzeże ich sporo w kabinie (panel od klimatyzacji, przyciski, logo na maskownicach głośników). Mercedes Klasy AŹródło: Materiały prasowe

W przypadku najnowszej Klasy A wzorowano się nie tylko na najświeższych modelach iPhone'ów. Inspiracji szukano na pokazach mody (proste i długie suknie wieczorowe z ogromnym wycięciem), w salonach ze sprzętem audio wysokiej jakości (eleganckie kolumny do stereo i kina domowego), na lotniskach (deska rozdzielcza ma nawiązywać do skrzydeł najnowszych samolotów) oraz w akcesoriach dla miłośników konnej jazdy (ekskluzywne siodła). Wszystko po to, by stworzyć wnętrze, które będzie porównywane z najbardziej luksusowymi samochodami, ale jednocześnie będzie niezwykle nowoczesne. Mercedes nie kryje bowiem, że Klasę A wybierają coraz młodsi klienci (średnia wieku kierowcy obecnej Klasy A jest niższa o 13 lat od poprzednika, czyli W169). Firma liczy na to, że ten trend nie zmieni się jeszcze przez kolejne lata.

Digitalizacja Mercedesa

Mercedes podkreśla, że nowa Klasa A ma być samochodem ery digitalizacji. Co to znaczy? Koniec ze zwykłymi analogowymi zegarami na desce rozdzielczej. Zamiast nich to samo co znamy z Klasy E i Klasy S – rząd dwóch dużych ekranów (zależnie od wyposażenia będą odmiany o przekątnej 7 cali i 10 cali). W najdroższych odmianach mają być połączone ze sobą dzięki technologii klejonego szkła jak w nowoczesnych smartfonach. Na żywo prezentują się świetnie (szczególnie że po raz pierwszy zrezygnowano z charakterystycznego daszku nad nimi). I nawet lepiej niż na zdjęciach.

Digitalizacja to też cały pakiet usług, jakie będą dostępne z samochodem. Mercedes chwali się integracją z systemami domowej automatyki Amazon Alexa i Google Home. Będziemy zatem mogli, nie ruszając się z domu, zapytać aktywny głośnik o informacje na temat samochodu. Jak może wyglądać taki dialog? Oto przykład.

Wnętrze na żywo prezentuje się jeszcze lepiej niż na zdjęciach. Zadbano o materiały wysokiej jakości. Przynajmniej w prezentowanym prototypie. Mercedes Klasy A
Wnętrze na żywo prezentuje się jeszcze lepiej niż na zdjęciach. Zadbano o materiały wysokiej jakości. Przynajmniej w prezentowanym prototypie. Mercedes Klasy AŹródło: Materiały prasowe

Alexa zapytaj Mercedesa o serwis.

Najbliższy przegląd będzie za 2 miesiące.

Alexa zamknij drzwi w Mercedesie.

Drzwi zostały zamknięte.

Mercedes obiecuje, że na tym nie koniec. W przyszłym roku pojawią się kolejne systemy domowej automatyki. W ramach usług będzie także biuro samochodowe, czyli dostęp do kalendarza, telekonferencji oraz integracji kontaktów i grup z Office 365. Do tego system wyszukiwania wolnych miejsc parkingowych z odświeżaniem danych w trybie rzeczywistym (dostawcy informacji będą zależni od kraju). Zadbano nawet o wirtualnego asystenta Ask Mercedes, z którym można porozmawiać (odpowiedzi będzie udzielał automat, czyli tzw. chatbot), by uzyskać odpowiedzi dotyczące obsługi samochodu. Otrzymamy jej w formie wiadomości tekstowych lub głosowych.

W Klasie A będzie można skorzystać z nowego asystenta w ramach Mercedes Me. Będzie dostęp do wirtualnego asystenta oraz instrukcji obsługi bazującej na kamerze telefonu. Nowy Mercedes Klasy A
W Klasie A będzie można skorzystać z nowego asystenta w ramach Mercedes Me. Będzie dostęp do wirtualnego asystenta oraz instrukcji obsługi bazującej na kamerze telefonu. Nowy Mercedes Klasy AŹródło: Materiały prasowe

Będzie jeszcze jeden ciekawy gadżet: system powiadamiający o próbie odholowania samochodu oraz wykryciu szkody parkingowej (wraz ze wskazaniem uszkodzonego miejsca). Funkcja będzie opcjonalna, gdyż wiąże się z instalacją dodatkowych czujników w samochodzie (tzw. Side Protection System). Na informacje o cenach jeszcze za wcześnie.

Zaklejamy obiektywy. Pora wsiąść do nowej Klasy A

Koniec ze slajdami i wirtualną prezentacją. Pora poznać samochód na żywo. Zanim się do niego zbliżymy, czeka nas skrupulatna kontrola. Każdy obiektyw w telefonie ma zostać zasłonięty. Dopiero wówczas możemy ujrzeć zamaskowany prototyp, do którego możemy na chwilę wsiąść. We wnętrzu niczego już nie zakrywano, by poznać bliżej cały projekt.

Pierwsze wrażenie: znakomite. Jak na prototyp jakość wykonania jest bardzo dobra. Mercedes nie szczędził świetnych tworzyw w dość bogato wyposażonej wersji. Doskonale prezentuje się podświetlenie (użyto wyłącznie diod LED oraz od 12 do 64 odcieni), które świetnie wkomponowano w deskę rozdzielczą oraz kratki wentylacyjne. Zaskakuje liczba gniazd USB. Jest ich aż pięć, z czego trzy w standardzie USB-C (jak w najnowszych telefonach).

Wielofunkcyjne kierownice z Klasy S dostępne będą w kilku wersjach. Mercedes obiecuje bardzo wysoką jakość materiałów i wykończenia. Mercedes Klasy A
Wielofunkcyjne kierownice z Klasy S dostępne będą w kilku wersjach. Mercedes obiecuje bardzo wysoką jakość materiałów i wykończenia. Mercedes Klasy AŹródło: Onet

W kabinie jest sporo miejsca. Nie bez powodu Mercedes chwali się, że nowa Klasa A urosła. W środku jest szersza na wysokości łokci (z przodu o 3,5 cm. a z tyłu o 3,6 cm) i ramion (odpowiednio o 0,9 cm i 2,2 cm). Jest również wyższa (o 0,7 cm z przodu i 0,8 cm z tyłu). Przy okazji poprawiono widoczność o 10 proc., powiększono bagażnik o 29 l (uzyskano 370 l) i wydłużono jego podłogę o 11,5 cm (by zmieścić dwie dodatkowe skrzynki z napojami). Siedząc z tyłu, trudno będzie narzekać na ilość miejsca na kolana. Można jedynie narzekać na bardzo niską wnękę na stopy. Nie dziwi zatem, że Mercedes chwali się, że oba przednie fotele wyposażono m.in. w regulację wysokości. Bez tego w nieco większych butach byłoby dość ciasno.

Same fotele są bardzo wygodne. Przedstawiciele producenta nie bez powodu tak nimi się chwalili. Wzorem wyższych klas siedzenia będą wentylowane, podgrzewane oraz wyposażone w funkcję masażu. Dobrze podpierają ciało. Czy będą równie dobrze oceniane podczas jazdy?

Kształt deski rozdzielczej wzorowano na skrzydłach odrzutowców. Wyloty powietrza mają przypominać silniki samolotów. Wylotu podświetlono diodami LED. Mercedes Klasy A
Kształt deski rozdzielczej wzorowano na skrzydłach odrzutowców. Wyloty powietrza mają przypominać silniki samolotów. Wylotu podświetlono diodami LED. Mercedes Klasy AŹródło: Materiały prasowe

Bagażnik jest dość pojemny i ustawny. Pod podłogą zabrakło jednak miejsca na koło zapasowe. Będzie jedynie zestaw naprawczy oraz płaski wzmacniacz i subwoofer systemu Burmester. Ten oczywiście będzie za dopłatą, podobnie jak większość funkcji związanych z łącznością oraz indywidualizacją wnętrza (do wyboru mnóstwo wariantów kolorystycznych, rodzajów tapicerki oraz kilka wersji wielofunkcyjnych kierownic znanych z Klasy S). O silnikach na razie ani słowa. Trzeba będzie zatem poczekać do przyszłego roku, gdy Mercedes oficjalnie zaprezentuje cały samochód już bez maskowania. Do tego czasu w okolicach Stuttgartu będzie można łatwiej spotkać zamaskowane prototypy. W dniu premiery było ich bowiem całkiem sporo na przyfabrycznym torze w centrum miasta.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków