• Na kilka miesięcy przed premierą Mercedes zdradza pierwsze szczegóły dotyczące wnętrza oraz systemów łączności nowej Klasy A
  • Nowy Mercedes Klasy A połączy się z inteligentnym domem. W pierwszej kolejności samochód zintegruje się z Amazon Alexa oraz Google Home. Będą także inne systemy domowe
  • Nagłośnienie do Klasy A będzie wzbogacone o system Burmester z subwooferem pod podłogą bagażnika

Żadnych zdjęć! To ostrzeżenie słyszymy wielokrotnie tego dnia. Jesteśmy bowiem w ośrodku Mercedesa, w którym możemy po raz pierwszy bliżej poznać nową generację Klasy A. I to na ponad dwa miesiące przed oficjalną premierą kompaktowego modelu.

Stara Nokia, iPhone, siodło i odrzutowiec

Zdjęć nie wolno już robić podczas jednej z pierwszych prezentacji poświęconej designowi wszystkich generacji samochodu. Szef designu opowiada, czym inspirowano się, projektując wszystkie generacje Klasy A. Wnętrze pierwszej generacji z 1997 roku wzorowano na takich ówczesnych hitach telefonicznych jak Nokia 6110. Potem już przerzucono się na Apple. Pierwszy iPhone powiązano z drugą generacją małego Mercedesa. iPhone 4 oraz silniki odrzutowców były źródłem inspiracji w przypadku 3. generacji pojazdu.

{ "uuid": "6add1bdb-69ae-5af9-9d51-0c0f7c3e74cf", "caption": "Na każdym kroku podkreślano przywiązanie do stylizacji detali. Wprawne oko dostrzeże ich sporo w kabinie (panel od klimatyzacji, przyciski, logo na maskownicach głośników). Mercedes Klasy A", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NGE7MDA_/f7f1fb576b9548353e2109f2551eb1c8.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "name": "Materiały prasowe", "idref": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483" } ], "available": { "start": "2018-01-09 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb", "idref": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "f7f1fb576b9548353e2109f2551eb1c8", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 4724, "width": 7087, "bytes": 4772412 }, "asyncAdSlot": null } Na każdym kroku podkreślano przywiązanie do stylizacji detali. Wprawne oko dostrzeże ich sporo w kabinie (panel od klimatyzacji, przyciski, logo na maskownicach głośników). Mercedes Klasy A
Na każdym kroku podkreślano przywiązanie do stylizacji detali. Wprawne oko dostrzeże ich sporo w kabinie (panel od klimatyzacji, przyciski, logo na maskownicach głośników). Mercedes Klasy A

W przypadku najnowszej Klasy A wzorowano się nie tylko na najświeższych modelach iPhone'ów. Inspiracji szukano na pokazach mody (proste i długie suknie wieczorowe z ogromnym wycięciem), w salonach ze sprzętem audio wysokiej jakości (eleganckie kolumny do stereo i kina domowego), na lotniskach (deska rozdzielcza ma nawiązywać do skrzydeł najnowszych samolotów) oraz w akcesoriach dla miłośników konnej jazdy (ekskluzywne siodła). Wszystko po to, by stworzyć wnętrze, które będzie porównywane z najbardziej luksusowymi samochodami, ale jednocześnie będzie niezwykle nowoczesne. Mercedes nie kryje bowiem, że Klasę A wybierają coraz młodsi klienci (średnia wieku kierowcy obecnej Klasy A jest niższa o 13 lat od poprzednika, czyli W169). Firma liczy na to, że ten trend nie zmieni się jeszcze przez kolejne lata.

Digitalizacja Mercedesa

Mercedes podkreśla, że nowa Klasa A ma być samochodem ery digitalizacji. Co to znaczy? Koniec ze zwykłymi analogowymi zegarami na desce rozdzielczej. Zamiast nich to samo co znamy z Klasy E i Klasy S – rząd dwóch dużych ekranów (zależnie od wyposażenia będą odmiany o przekątnej 7 cali i 10 cali). W najdroższych odmianach mają być połączone ze sobą dzięki technologii klejonego szkła jak w nowoczesnych smartfonach. Na żywo prezentują się świetnie (szczególnie że po raz pierwszy zrezygnowano z charakterystycznego daszku nad nimi). I nawet lepiej niż na zdjęciach.

Digitalizacja to też cały pakiet usług, jakie będą dostępne z samochodem. Mercedes chwali się integracją z systemami domowej automatyki Amazon Alexa i Google Home. Będziemy zatem mogli, nie ruszając się z domu, zapytać aktywny głośnik o informacje na temat samochodu. Jak może wyglądać taki dialog? Oto przykład.

{ "uuid": "85f4d97e-9834-5a07-a986-cb3f39ed2e0c", "caption": "Wnętrze na żywo prezentuje się jeszcze lepiej niż na zdjęciach. Zadbano o materiały wysokiej jakości. Przynajmniej w prezentowanym prototypie. Mercedes Klasy A", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZDY7MDA_/1076fde152ec6d5f4db0220b9d41abf4.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "name": "Materiały prasowe", "idref": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483" } ], "available": { "start": "2018-01-09 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb", "idref": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "1076fde152ec6d5f4db0220b9d41abf4", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 3088, "width": 7087, "bytes": 3565866 }, "asyncAdSlot": null } Wnętrze na żywo prezentuje się jeszcze lepiej niż na zdjęciach. Zadbano o materiały wysokiej jakości. Przynajmniej w prezentowanym prototypie. Mercedes Klasy A
Wnętrze na żywo prezentuje się jeszcze lepiej niż na zdjęciach. Zadbano o materiały wysokiej jakości. Przynajmniej w prezentowanym prototypie. Mercedes Klasy A

Alexa zapytaj Mercedesa o serwis.

Najbliższy przegląd będzie za 2 miesiące.

Alexa zamknij drzwi w Mercedesie.

Drzwi zostały zamknięte.

Mercedes obiecuje, że na tym nie koniec. W przyszłym roku pojawią się kolejne systemy domowej automatyki. W ramach usług będzie także biuro samochodowe, czyli dostęp do kalendarza, telekonferencji oraz integracji kontaktów i grup z Office 365. Do tego system wyszukiwania wolnych miejsc parkingowych z odświeżaniem danych w trybie rzeczywistym (dostawcy informacji będą zależni od kraju). Zadbano nawet o wirtualnego asystenta Ask Mercedes, z którym można porozmawiać (odpowiedzi będzie udzielał automat, czyli tzw. chatbot), by uzyskać odpowiedzi dotyczące obsługi samochodu. Otrzymamy jej w formie wiadomości tekstowych lub głosowych.

{ "uuid": "f66f8fe0-3378-59da-b2f1-41d8db354ca5", "caption": "W Klasie A będzie można skorzystać z nowego asystenta w ramach Mercedes Me. Będzie dostęp do wirtualnego asystenta oraz instrukcji obsługi bazującej na kamerze telefonu. Nowy Mercedes Klasy A", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZDE7MDA_/9a131d6fd5f47cbce07a455f7ea166e8.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "name": "Materiały prasowe", "idref": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483" } ], "available": { "start": "2018-01-09 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb", "idref": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "9a131d6fd5f47cbce07a455f7ea166e8", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 4480, "width": 6720, "bytes": 4444258 }, "asyncAdSlot": null } W Klasie A będzie można skorzystać z nowego asystenta w ramach Mercedes Me. Będzie dostęp do wirtualnego asystenta oraz instrukcji obsługi bazującej na kamerze telefonu. Nowy Mercedes Klasy A
W Klasie A będzie można skorzystać z nowego asystenta w ramach Mercedes Me. Będzie dostęp do wirtualnego asystenta oraz instrukcji obsługi bazującej na kamerze telefonu. Nowy Mercedes Klasy A

Będzie jeszcze jeden ciekawy gadżet: system powiadamiający o próbie odholowania samochodu oraz wykryciu szkody parkingowej (wraz ze wskazaniem uszkodzonego miejsca). Funkcja będzie opcjonalna, gdyż wiąże się z instalacją dodatkowych czujników w samochodzie (tzw. Side Protection System). Na informacje o cenach jeszcze za wcześnie.

Zaklejamy obiektywy. Pora wsiąść do nowej Klasy A

Koniec ze slajdami i wirtualną prezentacją. Pora poznać samochód na żywo. Zanim się do niego zbliżymy, czeka nas skrupulatna kontrola. Każdy obiektyw w telefonie ma zostać zasłonięty. Dopiero wówczas możemy ujrzeć zamaskowany prototyp, do którego możemy na chwilę wsiąść. We wnętrzu niczego już nie zakrywano, by poznać bliżej cały projekt.

Pierwsze wrażenie: znakomite. Jak na prototyp jakość wykonania jest bardzo dobra. Mercedes nie szczędził świetnych tworzyw w dość bogato wyposażonej wersji. Doskonale prezentuje się podświetlenie (użyto wyłącznie diod LED oraz od 12 do 64 odcieni), które świetnie wkomponowano w deskę rozdzielczą oraz kratki wentylacyjne. Zaskakuje liczba gniazd USB. Jest ich aż pięć, z czego trzy w standardzie USB-C (jak w najnowszych telefonach).

{ "uuid": "cc34e9cb-ea36-5e60-85ef-058a6ba86d03", "caption": "Wielofunkcyjne kierownice z Klasy S dostępne będą w kilku wersjach. Mercedes obiecuje bardzo wysoką jakość materiałów i wykończenia. Mercedes Klasy A", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MDY7MDA_/91590a665c7114098ddd7b7cff4d039d.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "available": { "start": "2018-01-09 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "91590a665c7114098ddd7b7cff4d039d", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 3024, "width": 4032, "bytes": 5146170 }, "asyncAdSlot": null } Wielofunkcyjne kierownice z Klasy S dostępne będą w kilku wersjach. Mercedes obiecuje bardzo wysoką jakość materiałów i wykończenia. Mercedes Klasy A
Wielofunkcyjne kierownice z Klasy S dostępne będą w kilku wersjach. Mercedes obiecuje bardzo wysoką jakość materiałów i wykończenia. Mercedes Klasy A

W kabinie jest sporo miejsca. Nie bez powodu Mercedes chwali się, że nowa Klasa A urosła. W środku jest szersza na wysokości łokci (z przodu o 3,5 cm. a z tyłu o 3,6 cm) i ramion (odpowiednio o 0,9 cm i 2,2 cm). Jest również wyższa (o 0,7 cm z przodu i 0,8 cm z tyłu). Przy okazji poprawiono widoczność o 10 proc., powiększono bagażnik o 29 l (uzyskano 370 l) i wydłużono jego podłogę o 11,5 cm (by zmieścić dwie dodatkowe skrzynki z napojami). Siedząc z tyłu, trudno będzie narzekać na ilość miejsca na kolana. Można jedynie narzekać na bardzo niską wnękę na stopy. Nie dziwi zatem, że Mercedes chwali się, że oba przednie fotele wyposażono m.in. w regulację wysokości. Bez tego w nieco większych butach byłoby dość ciasno.

Same fotele są bardzo wygodne. Przedstawiciele producenta nie bez powodu tak nimi się chwalili. Wzorem wyższych klas siedzenia będą wentylowane, podgrzewane oraz wyposażone w funkcję masażu. Dobrze podpierają ciało. Czy będą równie dobrze oceniane podczas jazdy?

{ "uuid": "045cb0a1-718c-56e1-8b1a-2543d3fe281f", "caption": "Kształt deski rozdzielczej wzorowano na skrzydłach odrzutowców. Wyloty powietrza mają przypominać silniki samolotów. Wylotu podświetlono diodami LED. Mercedes Klasy A", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YTA7MDA_/f0aad30632d58b0fc64702e731ff962e.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483", "name": "Materiały prasowe", "idref": "8610981d-049a-5db9-b08c-33751e103483" } ], "available": { "start": "2018-01-09 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb", "idref": "2b35b4d7-82b3-558d-9113-baf20dc8f8bb" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "f0aad30632d58b0fc64702e731ff962e", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 4724, "width": 7087, "bytes": 5007627 }, "asyncAdSlot": null } Kształt deski rozdzielczej wzorowano na skrzydłach odrzutowców. Wyloty powietrza mają przypominać silniki samolotów. Wylotu podświetlono diodami LED. Mercedes Klasy A
Kształt deski rozdzielczej wzorowano na skrzydłach odrzutowców. Wyloty powietrza mają przypominać silniki samolotów. Wylotu podświetlono diodami LED. Mercedes Klasy A

Bagażnik jest dość pojemny i ustawny. Pod podłogą zabrakło jednak miejsca na koło zapasowe. Będzie jedynie zestaw naprawczy oraz płaski wzmacniacz i subwoofer systemu Burmester. Ten oczywiście będzie za dopłatą, podobnie jak większość funkcji związanych z łącznością oraz indywidualizacją wnętrza (do wyboru mnóstwo wariantów kolorystycznych, rodzajów tapicerki oraz kilka wersji wielofunkcyjnych kierownic znanych z Klasy S). O silnikach na razie ani słowa. Trzeba będzie zatem poczekać do przyszłego roku, gdy Mercedes oficjalnie zaprezentuje cały samochód już bez maskowania. Do tego czasu w okolicach Stuttgartu będzie można łatwiej spotkać zamaskowane prototypy. W dniu premiery było ich bowiem całkiem sporo na przyfabrycznym torze w centrum miasta.