Nowy Sharan, z długością 4,85 metra jest dokładnie o 22 centymetry dłuższy niż poprzednik. Jego cechy charakterystyczne to: 9 poduszek powietrznych, maksymalna przestrzeń bagażowa wynosząca 2 430 litrów, maksymalnie 7 miejsc siedzących, 33 schowki, najbardziej solidne nadwozie w klasie, rozsuwane drzwi, zintegrowane foteliki dziecięce, ogromny panoramiczny dach, system Start-Stop i rekuperacja. Nowy Sharan z najpopularniejszą w Europie wersją silnika - o mocy 140 KM - zużywa tylko 5,5 l/100 km (emisje CO2 143 g/km). To nowy rekord w tej klasie.

Dwie pierwsze generacje tego modelu sprzedały się w ponad 600 000 sztuk. Nowy model dostępny będzie z czterema silnikami - benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem (TSI) oraz wysokoprężnymi (TDI), które stały się nawet o 21 procent oszczędniejsze niż porównywalne silniki poprzedniego modelu. Dwa TSI mają moc 110 kW/150 KM i 147 kW/200 KM; TDI natomiast rozwijają 103 kW/140 KM i 125 kW/170 KM mocy. Każdy z tych spełniających normę Euro5 silników jest dostępny także z 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową (DSG), w przypadku TSI o mocy 200 KM przekładnia ta jest montowana seryjnie.

W Sharanie zastosowano wiele całkowicie nowych koncepcji. W przypadku otwieranych i zamykanych elektrycznie rozsuwanych drzwi, układ zabezpieczający przed przyciśnięciem dba o bezpieczeństwo przy wsiadaniu i wysiadaniu. Inżynierom udało się zmniejszyć masę samochodu. Na przykład Sharan 1.4 TSI BlueMotion Technology jest o 30 kilogramów lżejszy niż jego poprzednik.

Za design Sharana odpowiedzialny jest Walter de Silva (szef designu koncernu) i Klaus Bischoff (szef designu marki). Stworzyli oni vana opierając się na nowym DNA Volkswagena. Współczynnik oporu powietrza cW wynosi 0,299. Oznacza to poprawę o 5 procent w porównaniu z poprzednikiem.

Nowy Sharan będzie oferowany na wszystkich rynkach w wersjach wyposażenia Trendline (podstawowa), Comfortline (średni poziom) i Highline (najbardziej ekskluzywny wariant) oraz w 9 kolorach. W normalnej konfiguracji van jest pięcioosobowy (2:3). Pojedynczych foteli drugiego rzędu, dzięki nowej koncepcji siedzeń EasyFold, nie trzeba już demontować, lecz dzięki dziecinnie prostemu w obsłudze mechanizmowi, wystarczy je po prostu schować w podłodze. Podobnie jak przednie fotele, także siedzenia drugiego rzędu można przesuwać do przodu i do tyłu i pochylać ich oparcia o 20 stopni.

Dostępny będzie również tak zwany "pakiet 6 siedzeń" i "pakiet 7 siedzeń". W wersji sześcioosobowej w drugim i trzecim rzędzie zamontowane są po dwa siedzenia z tapicerowanymi podłokietnikami (2:2:2), nie ma środkowego fotela drugiego rzędu, za to pozostałe dwa siedzenia są przesunięte bardziej środka, co zwiększa komfort. Wersja 6-osobowa doskonale sprawdza się zatem jako samochód służbowy. W przypadku 7-osobowego Sharana drugi rząd obejmuje trzy pojedyncze siedzenia (jak w wersji 5-osobowej), a trzeci rząd - dwa fotele (2:3:2). Warianty przeznaczone dla 6 i 7 osób, niezależnie od wersji wyposażenia, będą posiadały seryjnie między innymi trzystrefową klimatyzację automatyczną (Climatronic), siedzenia ułatwiające wsiadanie dla pasażerów siedzących w trzecim rzędzie (EasyEntry) oraz akustyczny i optyczny sygnał niezapiętych pasów na tylnych siedzeniach.

Właściwości jezdne vana Volkswagena pod względem dynamiki i komfortu osiągają poziom doskonałego Passata. Elektroniczny hamulec postojowy i nowy Park Assist (automatyczne kierowanie przy parkowaniu w jeszcze mniejszych lukach, teraz także poprzecznie do jezdni) zwiększają komfort i bezpieczeństwo. Już podstawowa wersja Sharana jest wyposażona w takie elementy jak trzystrefowa klimatyzacja automatyczna Climatronic, radio z CD RCD 310 z ośmioma głośnikami, opony umożliwiające kontynuowanie jazdy po przebiciu (samouszczelniające) oraz pakiet bezpieczeństwa z 7 poduszkami powietrznymi i ESP. Ponadto jako jedyny van tej klasy trzecia generacja Sharana będzie dostępna z napędem na wszystkie koła. To po prostu samochód dla wszystkich, którzy w aucie spędzają wiele czasu.