Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) stanie się jedną z najważniejszych polskich tras. Będzie to kluczowe połączenie drogowe, które m.in. stanie się alternatywą dla najbardziej obciążonych ruchem odcinków w ciągu drogi ekspresowej S8, którymi porusza się niemal 200 tys. pojazdów na dobę.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoObwodnica Aglomeracji Warszawskiej: 12 lat od pierwszych wzmianek o tej trasie
OAW umożliwi oddzielenie tranzytu od ruchu międzydzielnicowego, obsługiwanego przez ekspresową obwodnicę. Dzięki temu nowa trasa skróci czas podróży oraz poprawi bezpieczeństwo i ograniczy emisję zanieczyszczeń.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przypomina, że pierwsze pomysły na tzw. dużą obwodnicę Warszawy pojawiły się w 2011 r. Formalnie prace nad OAW ruszyły w 2019 r. dzięki przyjętej przez rząd Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. oraz zakończeniu prac studialnych dla OAW i drogi ekspresowej S10 łączącej autostradę A1 z OAW.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej: najbardziej oczywisty wariant przewiduje wykorzystanie DK50
Jedna z propozycji dotyczących OAW przewiduje poprowadzenie trasy śladem istniejącej już drogi krajowej DK50. To umożliwiłoby wykorzystanie obecnej drogi, ale GDDKiA bierze pod uwagę również inne warianty.
"Aktualnie, dla dotychczasowych wariantów, biura projektowe są w toku pozyskiwania informacji środowiskowych w ramach inwentaryzacji przyrodniczej. Opracowywane są też prognozy ruchu. Po ich zatwierdzeniu kolejnym krokiem będzie weryfikacja założeń wstępnych przekroju poprzecznego obwodnicy, która da odpowiedź, jaki przekrój będzie zastosowany" — informuje GDDKiA.
- Przeczytaj także: Droga S3 połączy Bałtyk z Sudetami. Tunele pod wodą i górami
Analogiczny zakres prac zostanie wykonany dla wariantu wykorzystującego obecną drogę DK50. Drogowcy informują, że prace nad tym wariantem potrwają do końca 2024 r.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej: szereg czynników, które trzeba wziąć pod uwagę
Drogowcy wyjaśniają, że na etapie prac przygotowawczych pod uwagę brane są wszystkie czynniki umożliwiające wykonanie inwestycji drogowej w danym wariancie oraz te, które utrudniają jej wykonanie. Dokumentacja dołączana do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) obejmuje kilka możliwych rozwiązań. Te są kompromisem pomiędzy oczekiwaniami a obiektywnymi ograniczeniami w zakresie realizacji, takimi jak wymogi techniczne, prawne, środowiskowe, ekonomiczne itd. Najbardziej racjonalny i możliwy do wykonania przebieg wskazywany jest wraz z DŚU.