Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) stanie się jedną z najważniejszych polskich tras. Będzie to kluczowe połączenie drogowe, które m.in. stanie się alternatywą dla najbardziej obciążonych ruchem odcinków w ciągu drogi ekspresowej S8, którymi porusza się niemal 200 tys. pojazdów na dobę.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej: 12 lat od pierwszych wzmianek o tej trasie

OAW umożliwi oddzielenie tranzytu od ruchu międzydzielnicowego, obsługiwanego przez ekspresową obwodnicę. Dzięki temu nowa trasa skróci czas podróży oraz poprawi bezpieczeństwo i ograniczy emisję zanieczyszczeń.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przypomina, że pierwsze pomysły na tzw. dużą obwodnicę Warszawy pojawiły się w 2011 r. Formalnie prace nad OAW ruszyły w 2019 r. dzięki przyjętej przez rząd Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. oraz zakończeniu prac studialnych dla OAW i drogi ekspresowej S10 łączącej autostradę A1 z OAW.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej: najbardziej oczywisty wariant przewiduje wykorzystanie DK50

Jedna z propozycji dotyczących OAW przewiduje poprowadzenie trasy śladem istniejącej już drogi krajowej DK50. To umożliwiłoby wykorzystanie obecnej drogi, ale GDDKiA bierze pod uwagę również inne warianty.

Mapa OAW Foto: GDDKiA
Mapa OAW

"Aktualnie, dla dotychczasowych wariantów, biura projektowe są w toku pozyskiwania informacji środowiskowych w ramach inwentaryzacji przyrodniczej. Opracowywane są też prognozy ruchu. Po ich zatwierdzeniu kolejnym krokiem będzie weryfikacja założeń wstępnych przekroju poprzecznego obwodnicy, która da odpowiedź, jaki przekrój będzie zastosowany" — informuje GDDKiA.

Analogiczny zakres prac zostanie wykonany dla wariantu wykorzystującego obecną drogę DK50. Drogowcy informują, że prace nad tym wariantem potrwają do końca 2024 r.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej: szereg czynników, które trzeba wziąć pod uwagę

Drogowcy wyjaśniają, że na etapie prac przygotowawczych pod uwagę brane są wszystkie czynniki umożliwiające wykonanie inwestycji drogowej w danym wariancie oraz te, które utrudniają jej wykonanie. Dokumentacja dołączana do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) obejmuje kilka możliwych rozwiązań. Te są kompromisem pomiędzy oczekiwaniami a obiektywnymi ograniczeniami w zakresie realizacji, takimi jak wymogi techniczne, prawne, środowiskowe, ekonomiczne itd. Najbardziej racjonalny i możliwy do wykonania przebieg wskazywany jest wraz z DŚU.

Ładowanie formularza...