Auto Świat Wiadomości Aktualności Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Na jakim etapie są prace? [MAPA]

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Na jakim etapie są prace? [MAPA]

Od lipca 2022 r. trwają prace związane z opracowaniem przebiegu zachodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Jednym z elementów jest przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla fragmentu przebiegającego od drogi S7 na północy, przez łączniki z autostradą A2 i drogą S8, aż do S7 na południe od Warszawy.

Trwają prace związane z projektem Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW)
Trwają prace związane z projektem Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW)GDDKiA

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW) stanie się jedną z najważniejszych polskich tras. Będzie to kluczowe połączenie drogowe, które m.in. stanie się alternatywą dla najbardziej obciążonych ruchem odcinków w ciągu drogi ekspresowej S8, którymi porusza się niemal 200 tys. pojazdów na dobę.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej: 12 lat od pierwszych wzmianek o tej trasie

OAW umożliwi oddzielenie tranzytu od ruchu międzydzielnicowego, obsługiwanego przez ekspresową obwodnicę. Dzięki temu nowa trasa skróci czas podróży oraz poprawi bezpieczeństwo i ograniczy emisję zanieczyszczeń.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przypomina, że pierwsze pomysły na tzw. dużą obwodnicę Warszawy pojawiły się w 2011 r. Formalnie prace nad OAW ruszyły w 2019 r. dzięki przyjętej przez rząd Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r. oraz zakończeniu prac studialnych dla OAW i drogi ekspresowej S10 łączącej autostradę A1 z OAW.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej: najbardziej oczywisty wariant przewiduje wykorzystanie DK50

Jedna z propozycji dotyczących OAW przewiduje poprowadzenie trasy śladem istniejącej już drogi krajowej DK50. To umożliwiłoby wykorzystanie obecnej drogi, ale GDDKiA bierze pod uwagę również inne warianty.

Mapa OAW
Mapa OAWGDDKiA

"Aktualnie, dla dotychczasowych wariantów, biura projektowe są w toku pozyskiwania informacji środowiskowych w ramach inwentaryzacji przyrodniczej. Opracowywane są też prognozy ruchu. Po ich zatwierdzeniu kolejnym krokiem będzie weryfikacja założeń wstępnych przekroju poprzecznego obwodnicy, która da odpowiedź, jaki przekrój będzie zastosowany" — informuje GDDKiA.

Analogiczny zakres prac zostanie wykonany dla wariantu wykorzystującego obecną drogę DK50. Drogowcy informują, że prace nad tym wariantem potrwają do końca 2024 r.

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej: szereg czynników, które trzeba wziąć pod uwagę

Drogowcy wyjaśniają, że na etapie prac przygotowawczych pod uwagę brane są wszystkie czynniki umożliwiające wykonanie inwestycji drogowej w danym wariancie oraz te, które utrudniają jej wykonanie. Dokumentacja dołączana do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) obejmuje kilka możliwych rozwiązań. Te są kompromisem pomiędzy oczekiwaniami a obiektywnymi ograniczeniami w zakresie realizacji, takimi jak wymogi techniczne, prawne, środowiskowe, ekonomiczne itd. Najbardziej racjonalny i możliwy do wykonania przebieg wskazywany jest wraz z DŚU.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków