CLS 10 lat temu zapoczątkował segment czterodrzwiowych coupé, podkreślając wiodącą rolę Mercedes-Benz w projektowaniu samochodów. Model jako pierwszy łączył elegancję i dynamikę coupé z komfortem i funkcjonalnością limuzyny, a później jako pierwszy na rynku był na życzenie oferowany z LED-owymi przednimi lampami. W roku 2012, na fali sukcesu CLS-a, projektanci Mercedes-Benz po raz kolejny zademonstrowali swoją kreatywność i stworzyli wariant Shooting Brake. Jako auto sportowe z pięcioma fotelami i 5-drzwiową karoserią, CLS Shooting Brake.
- Projektując CLS Coupé i CLS Shooting Brake, stworzyliśmy ikony designu - a ich najnowsze wcielenie jeszcze bardziej fascynuje. Dzięki elementom wyposażenia takim jak innowacyjne przednie lampy MULTIBEAM LED, 9-biegowa skrzynia automatyczna czy nowoczesny system multimedialny, oba modele ustanawiają również nowe standardy technologicznie - mówi prof. Thomas Weber, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania i rozwój samochodów Mercedes-Benz.
Nowa jakość oświetlenia
Standardowo obie wersje występują z nowymi przednimi reflektorami LED. Na życzenie oferowane są natomiast z lampami MULTIBEAM LED, które łączą najbardziej zaawansowane obecnie technologie oświetlenia i automatycznie dostosowują rozkład światła do praktycznie każdej sytuacji na drodze.
Jak to działa? System Adaptive Highbeam Assist Plus nieustannie monitoruje drogę za pomocą kamery umieszczonej za przednią szybą. Jeśli ta wykryje z przodu pojazdy jadące w tym samym kierunku lub nadjeżdżające z przeciwka, elektronika zadecyduje o indywidualnym włączeniu każdej z 24 wysokowydajnych diod LED tworzących wspólny moduł, dzięki czemu wybrane fragmenty drogi mogą być zamaskowane zgodnie z wymogami sytuacji. Połączenie matrycy LED-owej ze sprawdzoną technologią LED Intelligent Light System zwiększa precyzję oświetlenia i wykorzystuje wiązkę świateł drogowych o minimalnej szerokości. Zapobiega to oślepianiu innych kierowców, a jednocześnie zapewnia kierowcy CLS Coupé oraz CLS Shooting Brake najlepsze warunki oświetlenia drogi i pobocza. W rezultacie światła drogowe mogą być uruchomione cały czas - lampy MULTIBEAM LED zapewniają nowy standard aktywnego bezpieczeństwa, użyteczny również dla innych użytkowników dróg.
Poza kamerą nowy system wykorzystuje cztery jednostki sterujące, które obliczają optymalny rozkład światła 100 razy na sekundę i osobno kontrolują 24 wysokowydajne diody LED w każdym z modułów. Wszystkie diody są ściemniane stopniowo (255 poziomów).
Lepsza widoczność w zakrętach i na rondach
Poza wysokowydajnym modułem LED-owym nowe lampy MULTIBEAM LED zostały także wyposażone w moduły świateł mijania z możliwością obrócenia się na zewnątrz pod kątem do 12 stopni. W połączeniu z kamerą oferują one funkcję aktywnego oświetlenia o niespotykanej wszechstronności – aktywną nawet wtedy, gdy kierowca nie skręcił jeszcze kół. Funkcja ta pozwala doświetlić zakręt wcześniej i może "wyprostować" moduł jeszcze przed wyjściem z łuku, co pozwala kierowcy wcześniej reagować na ewentualnie zagrożenia. Zależnie od sytuacji, adaptacyjna regulacja zapewnia dodatkowy zasięg 30-60 m.
Kolejna unikalna cecha przydaje się podczas pokonywania rond - system aktywuje funkcję doświetlania zakrętów po obu stronach pojazdu już na etapie zbliżania się do skrzyżowania, zapewniając najlepszą możliwą widoczność. Dane na temat lokalizacji rond pobierane są z układu nawigacji.
Luksus w sportowym klimacie
Projektanci kabiny nowego CLS-a jeszcze większy nacisk położyli na dynamiczną atmosferę, wyrafinowane wykończenie i funkcjonalność. Nowoczesny wystrój kokpitu akcentuje nowy, wolnostojący wyświetlacz o przekątnej 8 cali. Nowa jest także trójramienna kierownica oraz szereg detali podkreślających estetykę i precyzję wykonania.
Centralny panel obsługi ma teraz cztery zamiast dwóch przycisków, co w wielu przypadkach pozwala na szybszy dostęp do wybieranych funkcji. Pięć tonacji kolorystycznych, sześć wersji wykończenia oraz szeroka paleta tapicerek skórzanych zapewnia szerokie pole do indywidualizacji wnętrza CLS-a.
Wydajne, sportowe jednostki napędowe
Nowością jest model CLS 220 BlueTEC z 4-cylindrowym silnikiem Diesla z bezpośrednim wtryskiem common rail czwartej generacji, dwustopniowym turbodoładowaniem i technologią BlueTEC. Generuje on moc 170 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Odmiana CLS 250 BlueTEC, również z 4-cylindrowym turbodieslem, oferuje 204 KM i 500 Nm, a napędzany wysokoprężną V-szóstką wariant CLS 350 BlueTEC - 258 KM oraz 620 Nm.
Zupełnie nowy jest turbodoładowany silnik benzynowy V6 pod maską modelu CLS 400. Ma 3,5 litra pojemności i podwójne turbodoładowanie. Dzięki wysokiej dawce momentu obrotowego dostępnej już od najniższych obrotów ustanawia on nowe standardy w segmencie - w porównaniu do poprzednika generuje moc 333 KM, czyli o 27 KM więcej od wolnossącego poprzednika. Maksymalny moment obrotowy wzrósł aż o 110 Nm, do 480 Nm, i jest dostępny w szerokim zakresie obrotów (1200-4000 obr./min). W ofercie jest jeszcze mocniejszy benzynowy wariant CLS 500 z jednostką V8 o mocy 408 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Mercedes-Benz poszerza też liczbę wersji z napędem na obie osie 4MATIC - zamiast dwóch klienci będą mieli do wyboru aż cztery takie odmiany, w tym nowe modele CLS 250 BlueTEC 4MATIC oraz CLS 400 4MATIC.
Mistrzem wydajności jest odmiana z 5,5-litrową jednostką AMG V8 biturbo o mocy 557 lub 585 KM oraz 720 lub 800 Nm maksymalnego momentu obrotowego - jedną z najbardziej wydajnych seryjnych V-ósemek na świecie, gdy mowa o mocy, momencie i zużyciu paliwa. Tylnonapędowy CLS 63 AMG o mocy 557 KM zużywa średnio 9,9 l/100 km (cykl NEDC), a w przypadku wariantów z napędem AMG 4MATIC o mocy 557 lub 585 KM wartość ta rośnie jedynie nieznacznie, do 10,4-10,6 l/100 km.
Nowy automat o 9 przełożeniach
Zmodernizowany Mercedes-Benz CLS wzbogaca się również o najnowszą skrzynię automatyczną 9G-TRONIC - pierwszą na świecie 9-stopniową przekładnię automatyczną z konwerterem momentu obrotowego w segmencie premium. Będzie ona stosowana w modelach: CLS 220 BlueTEC, CLS 250 BlueTEC, CLS 350 BlueTEC oraz CLS 500. Zwiększenie liczby biegów do 9 pozwala w dalszym stopniu ograniczyć zużycie paliwa, a przy okazji zwiększyć komfort jazdy i sprawność zmiany przełożeń.
Wysoki poziom bezpieczeństwa
Aby zapewnić najwyższy zakres bezpieczeństwa podróżującym i innym uczestnikom ruchu, CLS otrzyma szereg zupełnie nowych lub rozbudowanych systemów wspomagających. Lista standardowego wyposażenia obejmuje układ COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, chroniący przed najechaniem na tył poprzedzającego pojazdu - w razie potrzeby poprzez uruchomienie autonomicznego hamowania.
Na życzenie dostępne są także najnowocześniejsze systemy wspomagające pochodzące z Klasy S, w tym: DISTRONIC PLUS z funkcją Steering Assist i Stop&Go Pilot, BAS PLUS wraz z Cross-Traffic Assist, PRE-SAFE® Brake z funkcją wykrywania pieszych, PRE-SAFE® PLUS, Active Blind Spot Assist, Active Lane Keeping Assist, Traffic Sign Assist oraz Active Parking Assist z układem PARKTRONIC i kamerą 360°.
Zupełnie nowa generacja multimediów łączy intuicyjną obsługę oraz atrakcyjne efekty wizualne z bogatą ofertą funkcji. Nowy, wolnostojący ekran o przekątnej 8 cali może współpracować z systemem Audio 20 CD lub COMAND Online. Każdy z nich umożliwia surfowanie po internecie podczas postoju - wystarczy połączenie Bluetooth® ze smartfonem z dostępem do sieci. Zupełnie nowy jest standardowy, zintegrowany interfejs medialny do połączenia iPoda and iPhone'a.