Konstruktorzy i inżynierowie Opla koncentrowali się na tym, aby rachunki za użytkowanie nie były zbyt wysokie. Oprócz opracowania oszczędnych układów napędowych, osiągnęli oni jedne z najlepszych wyników w Europie pod względem obniżania kosztów napraw powypadkowych.

Astra Sports Tourer oferuje najniższy koszt eksploatacji w swojej klasie pojazdów, dzięki czemu staje się dobrym wyborem dla klientów biznesowych ze względu na następujące czynniki:

- Pełne ubezpieczenie na nowe samochody określa koszty ubezpieczenia dotyczące udziału własnego. Na podstawie obliczeń dokonanych w Niemczech dla modeli z silnikami wysokoprężnymi 1.3 CDTI ecoFLEX (70 kW/95 KM) i 1.7 CDTI (81 kW/110 KM), Astra Sports Tourer ma najlepsze w klasie stawki ubezpieczeniowe, a przez to roczne oszczędności na poziomie 161 EUR w porównaniu z pojazdami konkurencji.

- Modele Insignia i Astra hatchback uzyskują od chwili premiery wysoką wartość rezydualną, wyższą niż średnia wśród pojazdów konkurencyjnych. Wartość ta jest ważna, ponieważ odpowiada za około 47% wartości całego kosztu eksploatacji. Wysoka wartość przy odsprzedaży oznacza w większości przypadków niski całkowity koszt eksploatacji. W marcu 2010 sprzedano w Niemczech pierwsze używane Astry hatchback i wyniki były budujące: średnia wartość przy odsprzedaży wyniosła 73,6% pierwotnej ceny. Oczekuje się więc, że wartość rezydualna będzie najlepsza w wyższej części segmentu kompaktowych kombi, do którego należy Astra Sports Tourer. Początkowe informacje zwrotne od ekspertów, dotyczące wartości przy odsprzedaży, były wyjątkowo pozytywne i koncentrowały się na łączeniu przez Astrę Sports Tourer funkcjonalności i stylistyki oraz na znaczeniu, jakie jej ciekawe właściwości mają dla klientów flotowych i prywatnych.

- Dzięki poszerzonej gamie silników, która obejmuje również model z serii ecoFlex, Astra Sports Tourer oferuje niski poziom emisji CO2, co w wielu krajach przekłada się na istotne korzyści podatkowe, a wszędzie na niskie koszty paliwa.

- Opel dysponuje ogromną siecią serwisową w całej Europie, zapewniającą wysoki poziom obsługi i zaangażowaną w zapewnianie satysfakcji klienta.

- Okresy międzyprzeglądowe są długie i zoptymalizowane pod kątem wysokich przebiegów.

- W Astrze Sports Tourer zastosowano system inteligentnej galwanizacji Opla, dzięki czemu może zaoferować 12-letnią gwarancję na perforację, czyli spokój i gwarantowaną trwałość.

Niższe koszty napraw oznaczają niższe składki ubezpieczeniowe. Na tym polu posiadacze Astry Sports Tourer mogą oczekiwać rocznych oszczędności na poziomie 354 EUR w porównaniu ze średnim kosztem ubezpieczenia 13 innych pojazdów kompaktowych, sprzedawanych w Europie na podstawie danych przekazanych przez niezależne Niemieckie Stowarzyszenie Ubezpieczeniowe (GDV) z siedzibą w Berlinie - nadrzędną organizację, reprezentującą 104 ubezpieczycieli samochodów. Większość firm ubezpieczeniowych w całej Europie wykorzystuje te stawki jako punkt odniesienia.

Wynik taki był możliwy do osiągnięcia, ponieważ Opel stosuje zaawansowane, aluminiowe systemy ochrony przed skutkami zderzeń oraz strukturę nadwozi, która do minimum ogranicza naprawy powypadkowe i uszkodzenie części w kolizjach przy niskiej prędkości - a to one stanowią najczęstszy rodzaj wypadków drogowych - bez pogarszania wizualnych aspektów pojazdu.

Choć bezpieczeństwo podróżnych jest ogromnie ważne we wszelkiego rodzaju wypadkach drogowych, większość z nich ma miejsce przy stosunkowo niewielkich prędkościach. Efektem nie są więc często poważne obrażenia podróżnych, ale kosztowne naprawy i wymiana części w pojazdach. Inżynierowie i konstruktorzy Opla ściśle współpracowali, aby w dobrze zrównoważonych proporcjach Astry Sports Tourer znalazły się również efektywnie działające właściwości ograniczające takie uszkodzenia. Jeżeli nastąpi kolizja, naprawa Astry Sport Tourer będzie szybka i tania, w dużej części dzięki konstrukcji systemu zabezpieczenia przed skutkami zderzeń oraz przedniej i tylnej części karoserii, jak również dzięki inteligentnym rozwiązaniom naprawczym, obejmującym najważniejsze podzespoły, takie jak chłodnica czy reflektory. Są one mocowane do wsporników śrubami, a przez to łatwiejsze do wymiany.

System zabezpieczenia przed skutkami zderzeń ma na celu ochronę pojazdu w kolizjach podczas jazdy z szybkością do 16 km/h bez poważniejszych uszkodzeń struktury i podzespołów, według norm zderzeniowych organizacji Research Council for Automobile Repairs (RCAR). Jest on specjalnie zaprojektowany tak, by chronić przed uszkodzeniem najważniejsze, kosztowne podzespoły, takie jak chłodnica, maska silnika czy bagażnik. Na przykład chłodnica montowana jest tak, by w przypadku kolizji przesunąć się do tyłu, z dala od strefy zgniotu.

Towarzystwa ubezpieczeniowe przykładają sporą wagę do systemów zabezpieczenia przed skutkami zderzeń, ponieważ przedni zderzak samochodu często "nurkuje" pod tylny zderzak samochodu z przodu, zamiast w niego uderzyć. Aby temu zapobiec, inżynierowie zaprojektowali system zabezpieczenia przed skutkami zderzeń Astry Sports Tourer umieszczony w przednim i tylnym zderzaku nieco wyżej, a belkę tylnego zderzaka nieco obniżyli, zgodnie z kryteriami badań zderzaków nowych samochodów organizacji RCAR. Wykorzystują również aluminium, które skuteczniej pochłania energię uderzenia, powstającą w wypadku.

Maska silnika, jako kosztowna pozycja w budżecie napraw, chroniona jest nie tylko tym, jak jest wykonana, ale także przez to, gdzie jest umieszczona. Znajduje się ona dość wysoko i jest cofnięta, przez co jest dobrze zabezpieczona. Ponadto inżynierowie stale myśleli o tym, w jaki sposób jak najbardziej uprościć naprawy. Aby to osiągnąć, umieścili śruby mocujące w łatwo dostępnych miejscach oraz sprawili, że powypadkowa wymiana części jest bardzo szybka. Wiele pozycji jest obecnie tak skonstruowanych, że konieczna byłaby jedynie wymiana mocowań lub innych niedrogich i łatwych w montażu elementów, a nie drogich podzespołów.

Choć nie widać tego z zewnątrz, inteligentne rozwiązania techniczne ograniczają uszkodzenia, skracają czas napraw i obniżają ich koszty, dzięki czemu rachunki po wypadkach są znacznie niższe. Taka koncepcja napraw sprawdza się nie tylko w laboratoriach badawczych, ale także w realnym świecie, a w szczególności w położonym w sąsiedztwie warsztacie.