Opel Astra TCR doskonale łączy ultranowoczesną technologię ze skuteczną koncepcją bezpieczeństwa, a przy tym konstrukcja pozostaje zbliżona do wersji seryjnej. Samochód umożliwia rywalizację zarówno w wyścigach krótko-, jak i długodystansowych — takich jak 24 godzinny wyścig na torze Nürburgring — bez konieczności wprowadzania technicznych zmian w pojeździe.

W 5 drzwiowej Astrze zastosowano bardzo wydajny turbodoładowany silnik o pojemności 2 litrów rozwijający moc 330 KM i maksymalny moment obrotowy 420 Nm (obydwie wartości wyznaczone zgodnie z koncepcją „równowagi osiągów”). Zapewnia on odpowiedni napęd pojazdowi, którego masa własna wynosi 1 200 kilogramów. Moc silnika jest przenoszona na przednie koła za pośrednictwem sześciobiegowej sekwencyjnej przekładni o wyczynowej charakterystyce, sterowanej manetkami przy kierownicy. Za przekazanie napędu odpowiada dwutarczowe sprzęgło spiekowe. Zautomatyzowany podwójny system wysprzęglania zapewnia stabilność przy redukcji biegów. W układzie hamulcowym z przodu zastosowano tarcze o średnicy 378 mm i 6 tłokowe zaciski, a z tyłu tarcze o średnicy 265 mm i 2 tłokowe zaciski. Kierowca może sterować rozkładem siły hamowania z kokpitu.

W pełni regulowane zawieszenie jest wyposażone w ultranowoczesne amortyzatory. Ważny element konfiguracji pojazdu stanowi pakiet aerodynamiczny, obejmujący regulowany przedni splitter i tylny spojler. W celu obniżenia kosztów włączono go do wyposażenia standardowego, więc jest identyczny we wszystkich pojazdach TCR. Elektroniczne systemy wspomagania kierowcy, takie jak ABS i ESP, nie są dozwolone.

Firma Opel zadbała o to, aby zespoły prywatne korzystające z pojazdów marki mogły użytkować Astrę TCR przez wiele lat bez wprowadzania technicznych modyfikacji. Samochód już teraz uwzględnia rozwiązania, które decyzją Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) będą obowiązkowe dopiero od sezonu 2017 — takie jak bezpieczny 100 litrowy zbiornik paliwa.

Zaangażowanie firmy Opel w serię Touring Car Racing stanowi kontynuację wieloletniej i obfitującej w sukcesy tradycji obecności marki w wyścigach samochodów turystycznych. Obok uczestnictwa zespołów fabrycznych w Niemieckich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych (DTM) czy Niemieckich Mistrzostwach Samochodów Superturystycznych (STW) wyścigi zespołów prywatnych zawsze stanowiły jeden z głównych filarów zaangażowania Opla w sporty samochodowe w wielu krajach Europy. Koncepcja TCR doskonale wpisuje się w tę filozofię — mocne, wizualnie imponujące samochody turystyczne zbliżone konstrukcyjnie do modeli seryjnych, oferowane w przystępnych cenach i spełniające aktualne wymagania zainteresowanych zespołów prywatnych.

TCR jest również doskonałą platformą do prezentacji na wybranych rynkach nowego wielkoseryjnego modelu w wyścigowej scenografii. Poszczególne mistrzostwa krajowe, w tym oczywiście nowa niemiecka seria TCR (ADAC TCR Germany), które będą rozgrywane pod ogólną kontrolą ADAC — wieloletniego partnera firmy Opel — a także mistrzostwa Europy są idealnym polem rywalizacji dla Opla i zespołów prywatnych będących jego klientami. Dzięki trzypoziomowej koncepcji — obejmującej mistrzostwa krajowe, kontynentalne i globalną międzynarodową serię TCR — zespoły klientów mogą rywalizować na całym świecie, korzystając z tego samego samochodu.

Prace nad Astrą TCR są prowadzone wspólnie z wieloletnim partnerem Opla, firmą Kissling Motorsport z Bad Münstereifel. Pierwsze testy osiągów zostaną przeprowadzone pod koniec października. Dostawy ograniczonej liczby egzemplarzy Opla Astry TCR do wybranych zespołów prywatnych rozpoczną się w lutym przyszłego roku. Cenę pojazdu gotowego do wyścigów ustalono na konkurencyjnym poziomie 95 000 EUR (plus VAT).