o 26,1 proc większy niż w kwietniu oraz wyższy niż zanotowany w maju ubiegłego roku (20 444 auta). Majowy wynik podsyca optymizm, tym bardziej, że coraz więcej firm wykazuje tendencję rosnącą - w piątym miesiącu roku jedynie 7 marek uzyskało mniejszy wynik niż rok wcześniej. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2007 roku z salonów wyjechało 123 818 nowych aut, o 25,4 proc. więcej niż przed rokiem. W podsumowaniu sprzedaży od początku tego roku jedynie 6 importerów wykazało spadek, przy czym w pierwszej dziesiątce notowana jest tylko jedna taka firma (Renault na 8. miejscu), w drugiej dziesiątce - również jedna (Nissan, 15. lokata). Kolejne zajmują jeszcze dalsze pozycje w rankingu (Chrysler 29 lokata, FSO 30 lokata, Ssangyong 35 lokata, Intrall 39 lokata). Najchętniej kupowaną marką od początku roku pozostaje Toyota. Japońskie auta znalazły 16 161 nabywców, o 25,6 proc. więcej niż przed rokiem, co pozwoliło minimalnie umocnić się na pozycji lidera - udział Toyoty w polskim rynku wzrósł z 13,03 do 13,05 proc. W niemal identycznym tempie wzrosła sprzedaż i pozycja Skody - drugiej pod względem popularności marki na rynku. Tegoroczny wynik czeskiego producenta w ilości 14 326 sprzedanych aut jest o 25,7 proc. większy niż rok wcześniej, a udział w rynku wzrósł z 11,54 do 11,57 proc. W maju obie firmy osiągnęły wyższą sprzedaż niż przed rokiem: Toyota - 2 884 auta, 13,7 proc. wzrostu, Skoda - 2 634 auta, 7,2 proc. wzrostu. Na trzecie miejsce powrócił, po sześciomiesięcznej przerwie, Fiat z wynikiem łącznym 11 737 aut, co oznacza wzrost o 11,7 proc. (1 229 sztuk) w stosunku do ubiegłego roku, przy czym majowy rezultat w wysokości 2 630 sprzedanych aut jest o 25,2 proc. większy niż rok wcześniej. Fiat stanowi obecnie 9,5 proc. polskiego rynku. Awans Fiata spowodował, że Opel stracił pozycję na podium i z wynikiem 11 207 aut zajmuje czwartą lokatę. 5,5-procentowy wzrost sprzedaży sumarycznej nie wystarczył do zachowania udziału w rynku na ubiegłorocznym poziomie - na koniec maja Opel ma niespełna 9,1 proc. rynku. W zestawieniu miesięcznych wyników jest jedną z nielicznych marek, które wykazały spadek sprzedaży w stosunku do maja ub. roku: 2 011 sztuk to o 3,5 proc. mniej niż przed rokiem. Tradycyjnie piąta lokata należy do Forda, który sprzedał od początku roku 8 873 auta, o 20,5 proc. więcej niż rok wcześniej, a jego udział w rynku wynosi obecnie 7,2 proc. W maju samochody Forda znalazły 1 938 nabywców, o 17,6 proc więcej niż przed rokiem. Na szóste miejsce listy awansował Peugeot. Sprzedaż 8 304 samochodów tego producenta wykazała wzrost o 36,3 proc i pozwoliła nieco zwiększyć udział w rynku - z 6,2 do 6,7 proc. Na uwagę zasługuje majowa sprzedaż aut Peugeot: wynik 2 099 sztuk (o 61,8 proc większy niż rok wcześniej) jest czwartym rezultatem miesięcznego zestawienia. Na siódmą pozycję, mimo imponujących wskaźników wzrostu sprzedaży, spadł Volkswagen. Wynik sumaryczny w wysokości 8 043 auta jest o 71,8 proc większy, a majowy - 1 775 aut - o 120,2 proc większy niż w poprzednim roku. Niemiecki producent zwiększył swój udział w polskim rynku do 6,5 proc. Ósmą lokatę zajmuje Renault. Samochody francuskiej marki kupiło w ciągu pięciu miesięcy roku 6 797 klientów, co oznacza spadek o 3,7 proc w porównaniu z ubiegłym rokiem. Miesięczny rezultat - 1 342 auta sprzedane w maju - wykazał prawie 9-procentowy spadek. Udział Renaulta w polskim rynku to obecnie 5,5 proc. Kolejny francuski producent - Citroen - sprzedał w 2007 roku 5 709 aut, o 12,3 proc więcej niż rok wcześniej, jednak udział marki w rynku systematycznie maleje - na koniec maja wynosi 4,6 proc. W piątym miesiącu roku z salonów Citroena wyjechały na drogi 1 064 auta, o 1,7 proc więcej niż przed rokiem. Tradycyjnie pierwszą dziesiątkę podsumowania zamyka Honda, której auta kupiło łącznie 5 267 klientów, o 36,6 proc więcej niż przed rokiem, z czego 1 305 osób dokonało zakupu w maju, co oznacza 76,4 proc wzrostu. Japoński producent z miesiąca na miesiąc zwiększa swój udział w rynku - obecnie jest to 4,3%. Poza pierwszą dziesiątką wiele firm osiągnęło imponujące tempo wzrostu: Kia (11. lokata) sprzedała od początku roku 3 621 aut, +102,4 proc; Suzuki (13. lokata) - 2 841 aut, +132,5 proc) i tradycyjnie producenci samochodów z wyższej półki:BMW (20. lokata) - 1 258 aut, +70,2 proc, Land Rover (27. lokata) - 265 aut, +90,7 proc czy Jaguar (33. lokata) - 98 aut, +69,0 proc. Rekordowy w skali rynku wskaźnik wzrostu uzyskała ponownie Łada ze sprzedażą 75 sztuk, o 837,5 proc większą niż przed rokiem. Warto podkreślić również sprzedaż w maju pierwszego od początku roku egzemplarza samochodu marki Maybach.źródło: Samar - www.samar.com.pl