Auto Świat Wiadomości Aktualności Ostatni Bentley z legendarnym silnikiem W12. Będzie miał rekordową moc

Ostatni Bentley z legendarnym silnikiem W12. Będzie miał rekordową moc

W kwietniu 2024 r., po 21 latach produkcji, Bentley zbuduje swój ostatni silnik W12. Wcześniej 12-cylindrowe jednostki zniknęły z gam Audi i BMW.

Silnik W12 BentleyaBentley

Zbudowanie jednego silnika W12 Bentleya zabiera sześć i pół godziny, a wszystko odbywa się ręcznie. Potem jednostka przez ponad godzinę jest testowana na trzech różnych urządzeniach. W ten sposób, od 2003 r., powstało już... 105 tys. tych silników.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mało tego, raz w tygodniu jeden losowo wybrany silnik przechodzi dłuższe testy, po czym jest rozbierany do ostatniej części, aby sprawdzić jakość i trwałość.

To wszystko się skończy już za rok.

Silnik W12 Bentleya: moc, moment obrotowy

W kwietniu 2024 r. Bentley ma zbudować swoje ostatnie W12. Powód jest prosty i łatwy do przewidzenia. Coraz ostrzejsze normy emisji spalin, a w perspektywie spodziewany zakaz pierwszych rejestracji osobowych aut spalinowych i hybrydowych w Unii Europejskiej od 2035 r. zmusza brytyjską firmę do stopniowego przechodzenia na elektromobilność.

Przeczytaj także: Pożegnanie z wielkimi silnikami. Ostatnie V12 BMW i Mercedesa-AMG oraz V8 od Volvo, Toyoty i Volkswagena

Ostatnia wersja silnika W12 będzie najmocniejszą w swojej historii. Producent właśnie zakończył jej testy przedprodukcyjne. Jednostka ma rekordowe 750 KM, a maksymalne 1000 Nm rozwija już przy 1750 obr./min. Silnik trafi do modelu Bentley Batur, limitowanego do 18 sztuk. Wszystkie jego egzemplarze zostały już sprzedane.

Bentley Batur
Bentley BaturBentley

Najnowsza i ostatnia odmiana bentleyowskiego W12 ma m.in. zmodyfikowane kolektory dolotowe i system chłodzenia. Podczas rozwijania maksymalnych 750 KM silnik w godzinę zasysa aż 1050 kg powietrza.

Jednostka W12 zadebiutowała w gamie Bentleya w 2003 r. Od tego czasu jej moc zwiększono o 37 proc., maksymalny moment obrotowy wzrósł o 54 proc., zaś emisję dwutlenku węgla zredukowano aż o 1/4. W 2015 r. pojawiło się gruntownie zmodernizowane W12. Dzięki zastosowaniu konfiguracji cylindrów w kształcie litery W jednostka jest o 24 proc. krótsza niż klasyczne V12.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków