Auto Świat Wiadomości Aktualności Pożegnanie z wielkimi silnikami. Ostatnie V12 BMW i Mercedesa-AMG oraz V8 od Volvo, Toyoty i Volkswagena

Pożegnanie z wielkimi silnikami. Ostatnie V12 BMW i Mercedesa-AMG oraz V8 od Volvo, Toyoty i Volkswagena

Były wielkie i mocne, a i tak wyparła je elektromobilność. Przy coraz ostrzejszych normach emisji 12-, 8-, a nawet 6-cylindrowe silniki tracą rację bytu. W Europie z V6 wycofały się już Kia, Opel i Skoda, z V8 Volvo, Toyota oraz VW, a z 12-tłokowych jednostek – Audi, BMW i Mercedes-AMG. Kiedy to się stało? Jak wyglądały modele, które "zgasiły światło"?

Silnik V12 BMW M760LiBMW
  • Między pierwszymi przymiarkami Volvo do V8 a pierwszym Volvo z V8 minęło prawie pół wieku
  • Poprzednia generacja BMW serii 7 była ostatnią dostępną z V12. Najnowsza jest pierwszą oferowaną również z napędem elektrycznym
  • Volkswagen tylko przez 10 lat oferował 12-cylindrowe auta. Od 2021 r. nie sprzedaje w Europie także V8
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

To Volvo pierwsze zaczęło, wzywając do zaprzestania liczenia cylindrów. Nowa strategia zakładała, że szwedzka firma nie wyjdzie poza cztery tłoki. W 2014 r. pojawił się pierwszy efekt tej taktyki, czyli druga generacja Volvo XC90. Topowy SUV szwedzkiej marki, mierzący prawie 496 cm długości, istotnie ma maksymalnie cztery cylindry. Jak na ironię, jego poprzednika oferowano m.in. z jedynym w historii Volvo silnikiem V8.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Postanowiliśmy sprawdzić, kiedy i jakimi modelami duzi gracze pożegnali się z dużymi silnikami. Nasze zestawienie dotyczy wyłącznie rozstań na rynku europejskim, który ma najbardziej wyśrubowane na świecie normy emisji dwutlenku węgla. Braliśmy pod uwagę wyłącznie samochody osobowe.

Przyjrzeliśmy się markom popularnym i premium. A skoro z 12-cylindrowego silnika zrezygnowały już Audi, BMW i Mercedes-AMG, to motoryzacyjny prestiż naprawdę przestał być mierzony liczbą tłoków.

Oczywiście, istnieje prawdopodobieństwo, że niektóre z tych firm powrócą w Europie do V6, V8 lub V12, ale patrząc na propozycje kolejnych norm emisji CO2, wydaje się to nieskończenie mało możliwe.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków