Auto Świat Wiadomości Aktualności Oto najnowsze BMW X3. Już nim jeździłem i jestem pewien, że Polacy pokochają ten model

Oto najnowsze BMW X3. Już nim jeździłem i jestem pewien, że Polacy pokochają ten model

BMW X3 wkracza w nową erę. Najnowsza, czwarta generacja modelu stała się jeszcze bardziej cyfrowa, a do tego lepiej wyposażona. Wisienką na torcie jest obecność szerokiej gamy napędowej, na którą składają się silniki benzynowe, diesle i hybrydy plug-in, w tym wersja M50 xDrive.

BMW X3 czwartej generacji
Zobacz galerię (31)
Auto Świat
BMW X3 czwartej generacji
  • BMW X3 wkracza w nową erę jako czwarta generacja modelu. Teraz auto jest jeszcze bardziej cyfrowe i lepiej wyposażone
  • Nowe BMW X3 jest minimalnie większe od poprzednika i ma bardziej sportową stylistykę
  • Model dostępny jest z szeroką gamą napędów, w tym hybrydą plug-in. Zwieńczeniem jest wersja M50 xDrive

Historia BMW X3 trwa już od ponad dwóch dekad. Pierwsza generacja modelu zadebiutowała w 2003 r. i była produkowana do 2010 r. Po siedem lat trwała również produkcja kolejnych generacji — druga pozostawała na rynku do 2017 r. i została zastąpiona przez trzecią serię. Teraz pałeczkę przejmuje czwarta generacja X3.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

BMW X3 czwartej generacji — większe i stylistycznie nowocześniejsze

Dotychczasowe serie znalazły uznanie u ponad 3,5 mln klientów na całym świecie. W 2023 r. X3 było najlepiej sprzedającym się modelem Bawarczyków. Wszystko wskazuje na to, że najnowsza seria w dużym stopniu przyłoży się do dalszej poprawy tego wyniku.

BMW X3 czwartej generacji
BMW X3 czwartej generacjiMariusz Kamiński / Auto Świat

BMW X3 czwartej generacji, podobnie jak poprzednicy, pełni rolę wszechstronnego auta do codziennego użytku, podróży i wypoczynku. W porównaniu z odchodzącym modelem auto minimalnie urosło i teraz jest o 34 mm dłuższe (4755 mm), o 29 mm szersze (1920 mm), ale za to o 25 mm niższe (1660 mm). Przy okazji projektanci zwiększyli także rozstaw kół, dzięki czemu nowość zyskała bardziej sportowy wygląd.

BMW X3 czwartej generacji
BMW X3 czwartej generacjiMariusz Kamiński / Auto Świat

Skoro już jesteśmy przy stylistyce, tę najmocniej określa przednia część. Pionowy przód wieńczy duża (na szczęście bez przesady) atrapa chłodnicy, wewnątrz której znajdziemy nową konstrukcję z pionowych i ukośnych listew. Jeśli ktoś chce wyróżnić się na drodze, ale tylko po zmroku, może zażyczyć sobie oświetlenie konturowe BMW Iconic Glow. Bardziej przydatne będą jednak również opcjonalne reflektory LED z matrycowymi światłami drogowymi, światłami miejskimi i zakrętowymi. Seryjnie także mamy LED-owe oświetlenie, którego charakterystyczną cechą jest wzór w kształcie litery L.

X3 ze sportowymi akcentami, ale w rzeczywistości to wciąż praktyczny SUV

Projektanci wprowadzili również stylistyczne triki w nadwoziu. Sięgająca daleko do tyłu linia dachu podkreśla sportową sylwetkę, a szeroko rozstawione tylne nadkola sprawiają, że auto wizualnie wydaje się szersze, niż jest w rzeczywistości. Podczas prezentacji designerzy zwrócili także uwagę na przeprojektowaną tylną klapę, która teraz ma gwarantować łatwiejszy dostęp do bagażnika.

BMW X3 czwartej generacji
BMW X3 czwartej generacjiMariusz Kamiński / Auto Świat

W trakcie pierwszej styczności z X3 specjalnych różnic pod względem wygody dostępu do kufra nie zauważyłem, natomiast daje o sobie znać stosunkowo wysoko poprowadzony próg załadunku. Cóż, taka już uroda wszelkiej maści SUV-ów. Sam bagażnik jest przestronny i mieści od 570 do 1700 l po złożeniu oparć tylnej kanapy. Jeśli komuś zależy na maksymalnie dużej przestrzeni bagażowej, powinien unikać hybrydy (BMW X3 30e xDrive), bo ta jest w stanie pomieścić od 460 do 1600 l.

BMW X3 czwartej generacji
BMW X3 czwartej generacjiMariusz Kamiński / Auto Świat

Tylna partia nadwozia jest szczególna z jeszcze jednego powodu. Dzięki niej z łatwością rozpoznamy, czy mamy do czynienia ze "zwykłymi" wersjami X3, czy też z topową M50 xDrive. W tych pierwszych końcówki rur wydechowych zostały zintegrowane z pasem tylnym w niewidoczny sposób. W M50 xDrive końcówki są widoczne, natychmiast pokazując innym kierowcom, że w topowym BMW X3 drzemie ogromny potencjał.

Najnowsze BMW X3 odpowiedzią na potrzeby cyfrowej ery

O ile zmiany na zewnątrz można uznać za niezbyt daleko posunięte, o tyle po zajęciu miejsca we wnętrzu od razu dostrzeżemy szereg nowych rozwiązań. Nowe elektrycznie regulowane siedzenia sportowe są wygodne i zapewniają szeroki zakres regulacji. W zależności od preferencji klienta, o ile ten nie zażyczy sobie innego materiału, fotele pokrywa tapicerka Econeer, która podobnie jak deska rozdzielcza, wykonana jest z odzyskanego tworzywa PET i co ważne, jest przyjemna w dotyku. Większe zastrzeżenia budzi tworzywo na drzwiach, które bardziej przypomina materiały znane z aut kompaktowych dla zwykłego Kowalskiego, a nie z modelu klasy premium. Wyjściem z sytuacji jest wybór bogatszej wersji.

BMW X3 czwartej generacji
BMW X3 czwartej generacjiMariusz Kamiński / Auto Świat

Już po zajęciu miejsca za kierownicą uwagę przykuwa zakrzywiony ekran rozciągający się niemal od lewego słupka A aż za konsolę centralną. Wyświetlacz umieszczony za kołem kierownicy oddzielony jest od ekranu w centralnej części czarnym paskiem, dzięki czemu kierownica nie zasłania żadnej z wyświetlanych informacji. Oba ekrany są czytelne i można je w dużym zakresie konfigurować.

BMW X3 czwartej generacji
BMW X3 czwartej generacjiMariusz Kamiński / Auto Świat

W X3 projektanci zastosowali najnowszą wersję BMW iDrive z funkcją QuickSelect, która umożliwia wywoływanie funkcji bez konieczności przeklikiwania się do podmenu. Nowością jest szeroki zakres usług dostępnych w ramach opcjonalnej oferty BMW Digital Premium. Dzięki temu można przykładowo korzystać z oferty gier do samochodu na platformie AirConsole. I o ile do obsługi systemu multimedialnego nie ma większych zastrzeżeń, o tyle gorzej wygląda obsługa systemu klimatyzacji. Pola wyboru temperatury i obsługi podgrzewanych/wentylowanych siedzeń są zwyczajnie nieco za małe i nie są tak wygodne w użyciu, jak fizyczne przyciski.

Nowe BMW X3 oszczędniejsze, niż mogłoby się wydawać

Nowe BMW X3 zostało bardzo dobrze dopracowane pod kątem aerodynamicznym. Współczynnik Cx wynosi 0,27, co stawia nowe dziecko koncernu z Bawarii wśród najlepszych w swojej klasie. Teoretycznie powinno mieć to przełożenie na ekonomię jazdy i tak jest w rzeczywistości.

BMW X3 czwartej generacji
BMW X3 czwartej generacjiMariusz Kamiński / Auto Świat

Podczas mieszanej jazdy niemieckimi autostradami (niektóre fragmenty bez ograniczenia prędkości), drogami lokalnymi i miejskimi odcinkami, bazowy model X3 20 xDrive z silnikiem benzynowym średnio zużył ok. 7,5 l na 100 km. W tym przypadku mówimy o 4-cylindrowej jednostce 2.0 o mocy 208 KM. Warto dodać, że obecny w tym modelu napęd na cztery koła jest standardem we wszystkich wersjach X3 czwartej generacji, podobnie jak automatyczna przekładnia.

Niewiele więcej, bo "zaledwie" 8,5 l benzyny na 100 km średnio potrzebowała topowa wersja M50 xDrive. Ten wynik dowodzi, jak oszczędne potrafią być dzisiejsze samochody spalinowe. 8,5 l w wartościach bezwzględnych to nie tak mało, ale jeśli dodamy, że tyle potrzebuje model z 6-cylindrowym silnikiem 3.0 o mocy 398 KM, to okaże się, że mamy do czynienia z naprawdę ekonomicznym autem o ogromnym potencjale (przyspieszenie od 0 do 100 km na godz. w 4,6 s). W pewnym stopniu jest to na pewno zasługa 48-woltowego układu mild hybrid, podobnie jak w przypadku silnika 2.0.

BMW X3 niemal jak wszystkie BMW przekonuje zawieszeniem

W obu wersjach benzynowych - X3 20 oraz X3 M50 - pewnym zaskoczeniem była przekładnia, a raczej to, jak zostało skonfigurowane jej oprogramowanie. Podczas jazdy po gwałtownym naciśnięciu pedału przyspieszenia następuje dość długa przerwa i dopiero po chwili auto przyspiesza. Znacznie płynniej i wystarczająco dynamicznie można rozpędzać się bez zmuszania skrzyni do redukcji przełożeń.

Wiele zmian niewidocznych z zewnątrz wprowadzono w układzie jezdnym. Projektanci chcieli uczynić nowe X3 bardziej zwinnym i w dużej mierze ten cel osiągnęli. Nawet na szybko pokonywanych łukach SUV BMW jest stabilny, a nadwozie nie wychyla się w sposób zbyt daleki od oczekiwanego. Zawieszenie to bardzo udane połączenie komfortu i sztywności, przy czym nawet po włączeniu trybu Sport nowe BMW X3 wciąż pozostaje samochodem rodzinnym. Jedynie kierowcy oczekujący maksymalnej precyzji mogą odczuwać pewien niedosyt, ale powiedzmy sobie szczerze, zaledwie promil wszystkich nabywców modelu zwróci na to uwagę.

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Auto Świat
Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków