Nowy silnik 2,0 TDI CR swoją premierę odbędzie pod maską modelu Passat. Wysokoprężny 4-cylindrowy silnik bazuje na jednostce 2,0 TDI z bezpośrednim wtryskiem common-rail w wersji 103 kW (140 KM). Kluczowym rozwiązaniem dalej obniżającym emisje spalin jest katalizator SCR (Selective Catalytic Reduction). Działa on na zasadzie wtryskiwania cieczy na bazie mocznika (np. AdBlue) do układu wydechowego, gdzie dochodzi do reakcji chemicznej i przemiany na amoniak, który dalej reaguje z NOx. Podobną technikę Volkwagen przedstawił w styczniu 2007 w amerykańskiej wersji modelu Jetta.

Razem z nowym silnikiem przedstawi się również nowe oznaczenie BlueTDI. Pierwszym modelem będzie Passat BlueTDI, który z silnikiem 2,0 TDI (105 kW/143 KM) spalać będzie 5,2 l/100 km (5,5 l/100 km w wypadku kombi Variant). Wersja standardowa otrzyma 6-stopniową manualną skrzynię biegów, opcjonalnie dostępna będzie przekładnia DSG.

Pierwsze egzemplarze trafią na rynek europejski na początku przyszłego roku.