W okresie minionej dekady Schreyer był niekwestionowanym mózgiem rewolucji wzorniczej Kia – inicjatywy, która fundamentalnie zmieniła sposób postrzegania nowych modeli koncernu na świecie. Dołączając do zespołu Kia Motors w roku 2006 Peter Schreyer objął stanowisko Głównego Stylisty (Chief Design Officer). Obecnie pełni obowiązki Prezydenta ds. Designu Kia Motors Corporation.

Kreowanie nowego image marki Kia

Wielu zmian na lepsze dokonano w Kia Motors jeszcze przed rokiem 2006, w którym Peter Schreyer podjął pracę jako Główny Stylista (CDO). To właśnie wtedy odbyła się premiera pierwszego w historii marki samochodu zaprojektowanego w Europie, produkowanego w Europie i specjalnie do Europejczyków skierowanego – modelu cee’d. To właśnie wtedy, po raz pierwszy w historii europejskiej motoryzacji, cee’d objęty został 7-letnią/150.000 km gwarancją, która do dziś jest unikatowa. Klienci na całym świecie zaczęli wówczas dostrzegać rosnącą wartość i jakość samochodów z logo Kia – a świeże spojrzenie Schreyera na ich design nadało decydującego impetu dla transformacji marki i jej image na miarę perspektyw globalnych Kia.

Peter Schreyer: „Od samego początku było dla mnie oczywiste, że należy skoncentrować się na stworzeniu jasnej tożsamości i spójnego obrazu marki Kia. Byłem jednak świadomy, że sam design i estetyka to nie jest pełny klucz do sukcesu. Ważne było aby zaprojektowane przeze mnie samochody budziły emocje. Pozytywne emocje.”

W kolejnych latach powyższa wizja przyjęła formę spójnego DNA designu rosnącej gamy modelowej Kia – o łatwo rozpoznawalnych elementach „autograficznych” nowo stylizowanych pojazdów. Zdolności twórcze i kierownicze Petera Schreyera przyczyniły się do uzyskania wyraźniejszej tożsamości i rozpoznawalności marki Kia, umożliwiając tym samym produkcję szeregu nowatorskich, czasem wręcz modernistycznych projektów wzorniczych pojazdów Kia.

Filozofia designu Petera Schreyera wywodzi się z typowo koreańskiego natchnienia ‘bezmierną urodą linii prostej’ – intencjonalnie charakteryzującego każdy dosłownie projekt stylistyczny tworzony pod jego nadzorem. Specyficznej interpretacji tego rodzaju stosunku do tematyki designu sprzyja globalizacja studiów projektowych Kia, usytuowanych w Kalifornii i Frankfurcie, które współpracują z koreańską centralą R&D w Namyang.

Zmieniająca się percepcja koreańskiej marki Kia Optima MY 2010, jeden z pierwszych modeli Kia powstałych od początku do końca pod kierownictwem Petera Schreyera uważana jest dzisiaj za katalizator transformacji gamy modelowej Kia w oparciu o jakość designu. Obok zaawansowanych technologii i konstrukcyjnego wyrafinowania – design i stylizacja nowej Optimy wzmocniła głębię wyrazu linii modelowej Kia, w sposób zasadniczy odmieniając sposób postrzegania marki przez klientów na całym świecie. Tego rodzaju unikalną osobowość zachowuje także zaprezentowana niedawno Optima najnowszej generacji.

Oprócz Optimy MY 2010 i każdego z modeli produkcyjnych od tego czasu, Peter Schreyer nadzorował również liczne projekty stylistyczne zmierzające do przesuwania granic designerskiej ‘fantazji’ marki Kia jeszcze dalej. Takie koncepcje jak Ray 2010, Track’ster 2012 czy GT Stringer 2014 stanowiły ekscytującą wizję futurystycznego image pojazdów spod logo Kia – promując konsekwentnie ‘designerskie wyjście na świat’ tej marki.

Ulubione idee designerskie Petera Schreyera z ostatnich lat to Kia Soul, która „odmieniła wizerunek marki” za sprawą oryginalnej aparycji oraz swojego ‘coolowego’ image oraz najnowsza Optima Kombi, prawdziwy europejski samochód lifestylowy.

Kia GT Concept Car Foto: KIA / Auto Świat
Kia GT Concept Car

Zadziwiający ‘myśleniem ku przyszłości’ Kia GT Concept pokazany został w 2011 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie jako sugestia stylizacji czterodrzwiowego sedana marki Kia o widocznym zacięciu sportowym.

GT Concept jest ulubionym studium designerskim Petera Schreyera: „Kiedy masz więcej niż jedno dziecko, to z reguły żadnego z nich nie faworyzujesz, ponieważ kochasz je wszystkie takie, jakie są. To tak, jak w przypadku aut spod mojej ręki, ale z jednym wyjątkiem: GT Concept był projektem na miarę naszych snów, ponieważ i ja i moi koledzy dostaliśmy szansę stworzenia prawdziwego Gran Turismo, samochodu dla amatorów podróżowania z klasą.”

Podsumowując, Peter Schreyer mówi: „To, co mnie naprawdę ekscytuje i zadziwia, to tempo ewolucji tej firmy. Image marki Kia sprzed dziesięciu, a nawet pięciu lat to już absolutna przeszłość, co poznasz po najdrobniejszych nawet szczegółach, jakości materiałów czy ich fakturach, a odczujesz po sposobie ich doboru i zastosowania. Patrząc w przyszłość pamiętajmy, że zmiana ma oznaczać doskonalenie – a nie tylko odmienność wyglądu.”