W Chinach piesi stanowią 25 proc. ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W Europie to 14 proc., a w Stanach Zjednoczonych 12 proc. Znacznie więcej pieszych zostaje rannych. Najpoważniejsze urazy głowy są powodowane przez kontakt z twardą strukturę pod maską, dolną częścią szyby przedniej i słupek A. Volvo, znane z dbałości o bezpieczeństwo sowich samochodów, postanowiło coś z tym zrobić.

Efetktem prac jest drugi po układzie Pedestrian Detection (wykrywa pieszych przed samochodem i automatycznie hamuje lub zwalnia w zależności od prędkości) system z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwa pieszych w przypadku kolizji.

System Pedestrian Airbag Technology za pomocą 7 czujników monitoruje sytuację w przedniej części auta. Sygnał jest nieustannie wysyłany do jednostki sterującej, kiedy samochód wejdzie w kontakt z obiektem sygnał ulega zmianie, po czy jest analizowany przez system. Gdy wykryje on nogę pieszego, aktywowana jest zewnętrzna poduszka powietrzna. W tym samym czasie maska podnosi się o 10 cm.

„Poduszka ma dwie funkcje. Po pierwsze, podnosi maskę, by stworzyć dystans, a po drugie osłania twarde elementy pod przednią szybą" - wyjaśnia Thomas Broberg z Volvo Car Corporation. Po całkowitym nadmuchaniu, poduszka powietrzna obejmuje całą wnękę wycieraczek, około jedną trzecią przedniej szyby i dolnej części słupków przednich. Cała sekwencja od aktywacji systemu do pełnej inflacji trwa kilka setnych sekundy.

System poduszki powietrznej pieszego działa przy prędkości od 20 do 50 km/h. 75 proc. wypadków z udziałem pieszych ma miejsce przy 40 km/h.