- Nowy węzeł kolejowy w Gdyni to inwestycja o wartości 1,9 mld zł netto, zwiększająca przepustowość
- Inwestycja ma zmniejszyć liczbę pojazdów ciężarowych na drogach, co przyczyni się do redukcji emisji spalin
- Projekt uzyskał wsparcie finansowe z Unii Europejskiej i ma znaczenie dla integracji transportowej w Europie
W Gdyni zakończono prace nad nowoczesną stacją kolejową, która z powodzeniem przyjmie najdłuższe i najcięższe składy towarowe. Inwestycja o wartości 1,9 mld zł netto stanie się kluczowym elementem infrastruktury transportowej Polski, umożliwiając szybszy i efektywniejszy przewóz towarów do portów morskich, w tym do Gdańska.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPojadą pociągi o długości nawet 750 m
Stacja Gdynia Port to odpowiedź na rosnące potrzeby logistyczne kraju, oferując przepustowość dla największych pociągów o długości do 750 m i nacisku 22,5 tony na oś. PKP PLK S.A. podkreśla, że inwestycja ma ogromne znaczenie dla dynamiki gospodarczej nie tylko Polski, ale i regionu. Dzięki niej możliwe będzie odciążenie dróg od nadmiaru transportu ciężarowego, co przyczyni się do redukcji emisji spalin.
Stacja Gdynia Port to imponujące 115 km nowych torów i 359 rozjazdów, które zwiększają przepustowość linii do portu. Dwa wiadukty o łącznej długości 810 m oraz zmodernizowany most na Chylonce to elementy, które znacząco poprawią logistykę obszaru portowego. Z myślą o ekologii, zainstalowano 13 zbiorników retencyjnych oraz nową sieć kanalizacji, co zapewni odpowiednie odwodnienie terenu.
- Przeczytaj także: Na autostradzie A1 działa nowy odcinkowy pomiar prędkości. Pojedziesz za szybko, zapłacisz
Aż 39 torów w jednym miejscu
Za sprawne funkcjonowanie stacji odpowiada Lokalne Centrum Sterowania Gdynia Port oraz dwie nowe nastawnie. Dodatkowo, na stacji zainstalowano największą w Polsce głowicę rozjazdową, obsługującą aż 39 torów. Aby zapewnić bezpieczeństwo, kable energetyczne przeszły pod ziemię na długości 20 km, co pozwoliło uniknąć konfliktu z linią wysokiego napięcia.
Projekt rozwoju stacji Gdynia Port uzyskał wsparcie finansowe z Unii Europejskiej, co podkreśla jego znaczenie dla integracji transportowej w Europie. W szczytowym momencie prac, na budowie działało około 500 pracowników i 200 maszyn, co świadczy o skali przedsięwzięcia.