Logo
WiadomościAktualnościKosztowała niemal 2 mld zł. PKP pochwaliły się nową inwestycją

Kosztowała niemal 2 mld zł. PKP pochwaliły się nową inwestycją

  • Nowy węzeł kolejowy w Gdyni to inwestycja o wartości 1,9 mld zł netto, zwiększająca przepustowość
  • Inwestycja ma zmniejszyć liczbę pojazdów ciężarowych na drogach, co przyczyni się do redukcji emisji spalin
  • Projekt uzyskał wsparcie finansowe z Unii Europejskiej i ma znaczenie dla integracji transportowej w Europie
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

W Gdyni zakończono prace nad nowoczesną stacją kolejową, która z powodzeniem przyjmie najdłuższe i najcięższe składy towarowe. Inwestycja o wartości 1,9 mld zł netto stanie się kluczowym elementem infrastruktury transportowej Polski, umożliwiając szybszy i efektywniejszy przewóz towarów do portów morskich, w tym do Gdańska.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Pojadą pociągi o długości nawet 750 m

Stacja Gdynia Port to odpowiedź na rosnące potrzeby logistyczne kraju, oferując przepustowość dla największych pociągów o długości do 750 m i nacisku 22,5 tony na oś. PKP PLK S.A. podkreśla, że inwestycja ma ogromne znaczenie dla dynamiki gospodarczej nie tylko Polski, ale i regionu. Dzięki niej możliwe będzie odciążenie dróg od nadmiaru transportu ciężarowego, co przyczyni się do redukcji emisji spalin.

Stacja Gdynia Port to imponujące 115 km nowych torów i 359 rozjazdów, które zwiększają przepustowość linii do portu. Dwa wiadukty o łącznej długości 810 m oraz zmodernizowany most na Chylonce to elementy, które znacząco poprawią logistykę obszaru portowego. Z myślą o ekologii, zainstalowano 13 zbiorników retencyjnych oraz nową sieć kanalizacji, co zapewni odpowiednie odwodnienie terenu.

Aż 39 torów w jednym miejscu

Za sprawne funkcjonowanie stacji odpowiada Lokalne Centrum Sterowania Gdynia Port oraz dwie nowe nastawnie. Dodatkowo, na stacji zainstalowano największą w Polsce głowicę rozjazdową, obsługującą aż 39 torów. Aby zapewnić bezpieczeństwo, kable energetyczne przeszły pod ziemię na długości 20 km, co pozwoliło uniknąć konfliktu z linią wysokiego napięcia.

Projekt rozwoju stacji Gdynia Port uzyskał wsparcie finansowe z Unii Europejskiej, co podkreśla jego znaczenie dla integracji transportowej w Europie. W szczytowym momencie prac, na budowie działało około 500 pracowników i 200 maszyn, co świadczy o skali przedsięwzięcia.

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium