To kolejna próba wprowadzenia brytyjskiej (obecnie chińskiej) marki na polski rynek. Przed laty prowadzono rozmowy na temat inwestycji i reanimowania FSO. Samochody marki Rover były już importowane do Polski, ale nie zrobiły prawie żadnej kariery i uznania wśród użytkowników. Po problemach z przetrwaniem marki MG Rover temat został odłożony na półki, by powrócić po latach.

Z dalekich Chin Pol-Mot Holding zamierza importować samochody marki Roewe, pod którą sprzedawane są nieco zmodyfikowane modele brytyjskiej marki Rover. To kolejny pomysł Andrzeja Zarajczyka, prezesa Pol-Mot Holding.

Jest jednak kilka problemów, które muszą zostać wcześniej rozstrzygnięte. Auta nie posiadają jeszcze europejskiej homologacji, żadnego z modeli nie poddano jeszcze testom zderzeniowym (w Europie), co może być ważnym argumentem przy ich sprzedaży.

Koncern Shanghai Automotive Industry Corp w 2005 roku zyskał prawa do produkcji brytyjskich samochodów marki Rover. Od listopada 2006 roku produkuje modele samochodów na bazie technologii zakupionych od upadłej firmy MG Rover. Wprowadzenie nowej marki stało się koniecznością. Prawa do marki p[osiadał koncern BMW, który sprzedał je koncernowi Ford na zasadach pierwokupu przy zakupie Land Rovera w 2000 roku. Obecnie właścicielem marki jest koncern Tata Motors, które odkupił ją od Forda wraz z markami Jaguar i Land Rover.

Pierwszy model firmy zadebiutował w listopadzie na Beijing Auto Show 2006. Był to model Roewe 750 oparty na Roverze 75 z lat 2003-2005. Od pierwowzoru odróżniał się większą długością, zmodyfikowaną tylną częścią nadwozia, logiem oraz zmodernizowanym wnętrzem.W 2007 roku firma Roewe wyprodukowała 120 tys. samochodów, a do 2011 roku zamierza wprowadzić do 30 nowych modeli.

Roewe 550to pierwszy model własnej konstrukcji, chociaż jak wiadomo, że prace projektowe realizowano już w momencie upadku firmy MG Rover. Stanowi on rozwinięcie modelu Roewe 750 i duże podobieństwo do…Lexusa IS. Sprzedawany jest on od kwietnia 2008 roku, a pod nazwą MG 550 importowany do Chile. Napędzany jest czterocylindrowym silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 1,8 litra i mocy 112 kW (152 KM), który współpracuje z pięciostopniową przekładnią automatyczną Tip Tronic. Jednostka ta spełnia wymagania normy Euro 4.

W ofercie producenta jest także silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 2,0 litra, a w niedalekiej przyszłości dojdzie wersja hybrydowa.

Plany przewidują także produkcję większego sedana, który określany jest jako Roewe 950. Jest to efekt współpracy z koreańskim producentem Ssangyong i stanowi chińską interpretację modelu Chairman.

Drugim takim projektem jest terenowy Roewe 650, który jest skopiowanym przez Chińczyków modelem Ssangyong Kyron .

Dotychczas żaden z modeli marki Roewe nie był dostępny w Europie. Co prawda rozważano ich eksport do Wielkiej Brytanii i odwołanie się do miłośników dawnej brytyjskiej marki, ale plany nie zostały zrealizowane.

Czyżby Polska miała stać się jednym z pionierów?

Nie jest tajemnicą, że chińscy producenci wciąż poszukują różnych możliwości poszerzenia możliwości sprzedaży swoich samochodów. Nawet w dobie kryzysu Europa stanowi dla nich pewien potencjał. Mogą być konkurencyjni cenowo, co często jest ważnym argumentem, ale czy już teraz uda się im zadowolić bardziej wymagających klientów?