• Mimo spadku cen samochodów, wartość kredytów na ich zakup rośnie
  • Średnia wartość kredytu na zakup auta wzrosła o 7 proc. w porównaniu do poprzednich miesięcy 2023 r.
  • Poprawa sytuacji finansowej Polaków przyczynia się do pozytywnych nastrojów konsumenckich
  • Liczba kredytów na zakup samochodów wzrasta, a 1/3 z nich to 8-letnie kredyty na auta używane. Po zakończeniu spłacania kredytów te auta będą dość stare

Pomimo spadku cen samochodów o 10 proc. na początku 2024 r., wartość kredytów na ich zakup zaskakująco rośnie. Jak wynika z raportu Otomoto Insights, średnia wartość kredytu na zakup auta w pierwszym kwartale 2024 r. wzrosła o 7 proc. w porównaniu do ostatnich trzech miesięcy 2023 r.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Optymistyczne nastroje na rynku aut

Z analizy rynku i nastrojów konsumenckich na początku 2024 r. wynika, że optymistyczne prognozy ekspertów znajdują potwierdzenie w rzeczywistości. Zauważalne ożywienie na rynku motoryzacyjnym jest widoczne zarówno po stronie podaży, jak i popytu.

Poprawa sytuacji finansowej Polaków, widoczna jest m.in. w rosnących oszczędnościach gospodarstw domowych (wg danych NBP, w lutym 2024 r. depozyty były wyższe o niemal 11 proc. w stosunku do wartości sprzed roku), sprzyja pozytywnym nastrojom konsumentów. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na zjawisko rosnących kredytów na zakup samochodów, mimo stabilnego poziomu ogólnego zadłużenia gospodarstw domowych.

Auta niemal 10-letnie są kupowane na kredyty 8-letnie

Z danych Otomoto Pay wynika, że niemal 1/3 kredytobiorców decyduje się na 8-letni kredyt na zakup samochodu używanego. W przypadku 24 proc. kredytobiorców, miesięczne zobowiązanie wynikające z kredytu na samochód mieści się w granicach 500-700 zł.

Ciekawym zjawiskiem jest fakt, że samochody kupowane na kredyt są zazwyczaj młodsze — ich średni wiek to niecałe 10 lat. Tymczasem średni wiek samochodu w Polsce to ponad 14 lat. "Coraz powszechniejsza idea finansowania kredytem zakupu auta pozwala przewidywać, że Polacy w najbliższych latach będą wybierać coraz młodsze auta" - mówi Arkadiusz Zaremba, dyrektor zarządzający Otomoto Pay.

Jednocześnie jednak warto zauważyć czas, na jaki brane są kredyty na samochód. Według raportu 30 proc. osób bierze go aż na 8 lat, z kolei 20 proc. na 5 lat. Oznacza to, że jeśli kupują oni samochody nieco młodsze niż 10-letnie, to w momencie, w którym właściciel auta spłaci zobowiązanie, jego samochód będzie miał ok. 14-18 lat. To już dość leciwe auta, jednak cały czas warto przypominać, że 18-letni samochód dziś to nie to samo, co 18-letnie auto w 2005 r.

Raport OtoMoto o braniu kredytów na samochód Foto: OTOMOTO
Raport OtoMoto o braniu kredytów na samochód

Mężczyźni zaciągają więcej kredytów

Wśród kredytobiorców dominują mężczyźni — to oni zaciągają 75 proc. kredytów na zakup samochodu. Co więcej, zobowiązania zaciągane przez mężczyzn są wyższe — w pierwszym kwartale 2024 r. decydowali się na finansowanie zakupu samochodu kredytem wyższym średnio o 2600 zł niż kobiety.

Srednia kwota kredytu według wieku kredytobiorcy Foto: OTOMOTO
Srednia kwota kredytu według wieku kredytobiorcy

Najwyższe kredyty na zakup samochodu wybierają mężczyźni po pięćdziesiątce. Średnia wartość zobowiązań na zakup samochodu w pierwszym kwartale 2024 r. wynosiła 41 tys. 146 zł i przewyższała wartości z ostatnich trzech miesięcy 2023 roku o 7 proc. Mężczyźni między 50 a 59 rokiem życia decydowali się na jeszcze mocniejsze wsparcie — w ich przypadku średnia wartość zobowiązań to ponad 45 tys. 581 zł. Najniższe kredyty na zakup samochodu charakteryzują natomiast najmłodszych kierowców, którzy mają najniższą zdolność i kupują swój pierwszy samochód.