W Europie więcej aut z tym napędem sprzedaje się tylko w pięciu krajach: w Niemczech – 136 865 szt, w Wielkiej Brytanii – 116 194 szt., we Włoszech – 78 283 szt., w Hiszpanii – 75 703 szt., we Francji – 75 468 szt. (dane za 3 kwartały 2019 r.).
W byłych krajach socjalistycznych hybrydy są znacznie mniej popularne niż w Polsce. Najwięcej zarejestrowano ich (w ciągu 3 kwartałów 2019 r). na Węgrzech – 6167 szt. Na drugim miejscu jest – i tu zaskoczenie – Rumunia ze sprzedażą 5320 hybryd. Na trzecim miejscu są Czechy – 5505 szt.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNajwiększe zasługi w upowszechnianiu napędów hybrydowych ma Toyota. Wszystko zaczęło się od modelu Prius – produkowanego w Japonii od 1997 r. Do Europy Prius trafił w roku 2000. Początkowa sprzedaż była niewielka, ale klienci szybko przekonali się do nowego rodzaju napędu. Najbardziej przekonującym argumentem był: bardzo oszczędne spalanie, szczególnie w warunkach miejskich, niezawodność hybryd i łatwość ich obsługi. W przypadku napędu hybrydowego, gdzie silnik spalinowy współpracuje z motorem elektrycznym, kierowca nie musi niczego przełączać, całym systemem kieruje komputer, który w zależności od warunków jazdy i obciążenia załącza tylko silnik elektryczny, spalinowy lub oba jednocześnie.
Oprócz ekonomicznego spalania hybrydy charakteryzują się także niską emisją dwutlenku węgla. Np. w przypadku Toyoty Corolli Hybrid 1.8/122 KM emisja CO2 wynosi 97-116 g/km.
Wg danych z 2019 r. 38 proc. aut Toyoty sprzedawanych na polskim rynku ma napęd hybrydowy (w Europie – ok. 50 proc.). Liderem rynku jest Corolla Hybrid – w ciągu 3 kwartałów 2019 r. sprzedano 7 tys. szt. Na drugim miejscu jest model C-HR – 3,5 tys. szt, na trzecim RAV4 Hybrid – 3,5 tys. szt., na czwartym Yaris Hybrid – 1,7 tys. szt., a na piątym Camry Hybrid – 1,5 tys. szt.
Oprócz Toyoty mocnymi graczami na hybrydowym rynku w Polsce są: Audi, Lexus, Mercedes, BMW, KIA, Volvo. Do tej grupy szturmem wdarło się Audi, które ponad trzykrotnie zwiększyło sprzedaż hybryd – licząc rok do roku. Tylko A6 Hybrid (kosztujące 250 tys. zł) znalazło w ciągu 3 kwartałów 2019 r. tysiąc nabywców.
Najpopularniejsze modele hybrydowe w Polsce
- Toyota Corolla – 6206 szt.
- Toyota C-HR – 3668 szt.
- Toyota RAV4 – 3348 szt.
- Toyota Yaris – 1836 szt.
- Toyota Camry – 1402 szt.
- Audi A6 – 1000 szt.
*dane za 3 kwartały 2019 r. wg PZPM
Marki oferujące modele hybrydowe - Top10
- Toyota – 17 336 szt.
- Audi – 4480 szt.
- Lexus – 1682 szt.
- Mercedes-Benz – 1205 szt.
- BMW – 812 szt.
- KIA – 801 szt.
- Volvo – 702 szt.
- Land Rover – 200 szt.
- Hyundai – 191 szt.
- Mazda – 188 szt.
*dane za 3 kwartały 2019 r. wg PZPM
Galeria zdjęć
Sprzedaż za 3 kwartały 2019 r. 6206 szt.
Toyota C-HR. Sprzedaż 3668 szt.
Toyota RAV4. Sprzedaż 3348 szt.
Toyota Yaris. Sprzedaż 1836 szt.
Toyota Camry. Sprzedaż 1402 szt.
Audi A6. Sprzedaż 1000 szt.