Auto Świat Wiadomości Aktualności Polacy polubili hybrydy - sprzedaż wzrosła o 10 tys. sztuk

Polacy polubili hybrydy - sprzedaż wzrosła o 10 tys. sztuk

Polscy kierowcy coraz bardziej doceniają samochody z napędem hybrydowym. W ciągu trzech kwartałów 2019 r. kupili 26 634 hybryd – pod względem ich popularności zajmujemy 6. miejsce w Europie. W porównaniu z trzema kwartałami 2018 r. sprzedaż hybryd zwiększyła się w Polsce o 10 tys.

Toyota Camry 2.5 HybridŻródło: Auto Świat / Marcin Matus

W Europie więcej aut z tym napędem sprzedaje się tylko w pięciu krajach: w Niemczech – 136 865 szt, w Wielkiej Brytanii – 116 194 szt., we Włoszech – 78 283 szt., w Hiszpanii – 75 703 szt., we Francji – 75 468 szt. (dane za 3 kwartały 2019 r.).

W byłych krajach socjalistycznych hybrydy są znacznie mniej popularne niż w Polsce. Najwięcej zarejestrowano ich (w ciągu 3 kwartałów 2019 r). na Węgrzech – 6167 szt. Na drugim miejscu jest – i tu zaskoczenie – Rumunia ze sprzedażą 5320 hybryd. Na trzecim miejscu są Czechy – 5505 szt.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Największe zasługi w upowszechnianiu napędów hybrydowych ma Toyota. Wszystko zaczęło się od modelu Prius – produkowanego w Japonii od 1997 r. Do Europy Prius trafił w roku 2000. Początkowa sprzedaż była niewielka, ale klienci szybko przekonali się do nowego rodzaju napędu. Najbardziej przekonującym argumentem był: bardzo oszczędne spalanie, szczególnie w warunkach miejskich, niezawodność hybryd i łatwość ich obsługi. W przypadku napędu hybrydowego, gdzie silnik spalinowy współpracuje z motorem elektrycznym, kierowca nie musi niczego przełączać, całym systemem kieruje komputer, który w zależności od warunków jazdy i obciążenia załącza tylko silnik elektryczny, spalinowy lub oba jednocześnie.

Oprócz ekonomicznego spalania hybrydy charakteryzują się także niską emisją dwutlenku węgla. Np. w przypadku Toyoty Corolli Hybrid 1.8/122 KM emisja CO2 wynosi 97-116 g/km.

Wg danych z 2019 r. 38 proc. aut Toyoty sprzedawanych na polskim rynku ma napęd hybrydowy (w Europie – ok. 50 proc.). Liderem rynku jest Corolla Hybrid – w ciągu 3 kwartałów 2019 r. sprzedano 7 tys. szt. Na drugim miejscu jest model C-HR – 3,5 tys. szt, na trzecim RAV4 Hybrid – 3,5 tys. szt., na czwartym Yaris Hybrid – 1,7 tys. szt., a na piątym Camry Hybrid – 1,5 tys. szt.

Oprócz Toyoty mocnymi graczami na hybrydowym rynku w Polsce są: Audi, Lexus, Mercedes, BMW, KIA, Volvo. Do tej grupy szturmem wdarło się Audi, które ponad trzykrotnie zwiększyło sprzedaż hybryd – licząc rok do roku. Tylko A6 Hybrid (kosztujące 250 tys. zł) znalazło w ciągu 3 kwartałów 2019 r. tysiąc nabywców.

Najpopularniejsze modele hybrydowe w Polsce

  1. Toyota Corolla – 6206 szt.
  2. Toyota C-HR – 3668 szt.
  3. Toyota RAV4 – 3348 szt.
  4. Toyota Yaris – 1836 szt.
  5. Toyota Camry – 1402 szt.
  6. Audi A6 – 1000 szt.

*dane za 3 kwartały 2019 r. wg PZPM

Marki oferujące modele hybrydowe - Top10

  1. Toyota – 17 336 szt.
  2. Audi – 4480 szt.
  3. Lexus – 1682 szt.
  4. Mercedes-Benz – 1205 szt.
  5. BMW – 812 szt.
  6. KIA – 801 szt.
  7. Volvo – 702 szt.
  8. Land Rover – 200 szt.
  9. Hyundai – 191 szt.
  10. Mazda – 188 szt.

*dane za 3 kwartały 2019 r. wg PZPM

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków