Samochodów z instalacją zasilającą silnik gazem płynnym są w Polsce miliony. Stosowne przeróbki wprowadza się nawet w luksusowych i sportowych autach. Dzięki niskiej i dawno niepodwyższanej akcyzie to nadal bardzo opłacalne, bo autogaz kosztuje obecnie niewiele ponad 2 zł, czyli ponad dwa razy taniej niż benzyna. Jeszcze pięć lat temu popularne LPG było droższe o około 50 gr, ale spadły ceny gazu na światowych rynkach (a to najważniejszy składnik paliwa), a podatki na LPG nie były podwyższane od lat. Dzięki temu ceny gazu płynnego przy dystrybutorze są teraz niższe nie tylko w porównaniu do benzyny i oleju napędowego, ale też po prostu spadły.

A jakie samochody najczęściej zasilane są LPG? To przede wszystkim auta osobowe, zwykle wykorzystywane przez osoby fizyczne. Na naszych ulicach – według raportu Światowej Organizacji Gazu Płynnego – nie brak też jednak autobusów na gaz oraz samochodów dostawczych, choć oczywiście w tych segmentach zdecydowanie dominują silniki Diesla. Warto dodać, że w gronie samochodów osobowych tylko niewielka liczba została kupiona z fabryczną instalacją LPG. Takie nowe modele oferują u nas m.in. Dacia, Skoda, Opel czy też Renault. Jednak najczęściej są to przeróbki dokonywane w licznych w naszym kraju warsztatach. Tylko w 2016 roku – jak głosi wspomniany raport – dokonano około 110 tys. przeróbek.

Liczba samochodów zasilanych LPG oraz wielkość sprzedaży tego paliwa w Polsce
Liczba samochodów zasilanych LPG oraz wielkość sprzedaży tego paliwa w Polsce

Sprzyjające podatki sprawiają, że rynek LPG stale się w Polsce rozwija. W konsekwencji nasz kraj to teraz największy odbiorca tego paliwa w Unii Europejskiej i czwarty co do wielkości na świecie, po Korei, Turcji oraz Rosji. Jak to wygląda w liczbach? Otóż w 2016 roku w sumie zakupiono w Polsce około 1,8 mln ton LPG, czyli o 5,9 proc. więcej niż w 2015 roku i niemal tyle, co w rekordowym roku 2007. Według danych Światowej Organizacji Gazu Płynnego to około 11 proc. całego zużywanego w naszym kraju paliwa do pojazdów poruszających się po drogach i około trzy czwarte całego zapotrzebowania Polski na gaz płynny. Co ciekawe, w większości jest on importowany z Rosji, Kazachstanu i Białorusi.

Dodajmy jeszcze, że w cytowanym raporcie wzięto pod uwagę 23 kraje, w których istnieje duży rynek gazu płynnego. To Australia, Bułgaria, Chiny, Czechy, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Indie, Japonia, Korea, Litwa, Meksyk, Niemcy, Polska, Serbia, Stany Zjednoczone, Tajlandia, Turcja, Ukraina, Wielka Brytania, Włochy. Według autorów raportu w sumie na świecie porusza się obecnie około 26,8 mln samochodów zasilanych LPG, przy czym połowa z nich przypada na Koreę, Turcję, Rosję, Polskę i Włochy.