- Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do ustanowienia strefy czystego transportu, jeśli normy zostaną przekroczone
- Do tej pory taka sytuacja miała miejsce w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach
- Od 2026 r. wybrane podmioty będą miały obowiązek rozwoju wyłącznie zeroemisyjnego transportu miejskiego
Projekt nowych przepisów przewiduje ograniczenie ilości szkodliwych emisji pochodzących z transportu drogowego (szczególnie najbardziej toksycznych tlenków azotu) w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoKiedy strefy czystego transportu będą obowiązkowe
Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do ustanowienia strefy czystego transportu (SCT), jeśli na danym obszarze zostanie przekroczony średni roczny poziomu dwutlenku azotu (NO2) dopuszczalnego w powietrzu. Wtedy strefa będzie musiała powstać od 1 stycznia następnego roku. O jej wielkości będą decydować samorządy.
Poinformowano, że do tej pory przekroczenie wskaźników odnotowano w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach. Tylko w stolicy ustanowiono strefę czystego transportu, więc pozostałe miasta będą musiały zrobić to samo w pierwszej kolejności, jeśli nowe przepisy wejdą w życie.
- To niejako powrót do propozycji, które miały być przyjęte już kilka lat temu, ale ostatecznie nie weszły w życie. Jednocześnie uchwalenie nowych przepisów wynika z realizacji reform związanych z przyjętym przez Radę Ministrów w kwietniu 2021 r. Krajowym Planem Odbudowy (KPO). [...] W zakresie SCT wciąż pozostajemy czarną plamą na mapie Europy. W Polsce funkcjonuje tylko jedna strefa czystego transportu, podczas gdy np. w Hiszpanii jest ich ok. 150 – mówi Agata Wiśniewska-Mazur, Zastępczyni Dyrektora Rozwoju Organizacji, Koordynatorka Komitetu Samorządowego Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM).
PSNM zwraca jednocześnie uwagę na brak stacji pomiarowych w wielu polskich miastach, które zaraportowały przekroczenia.
Nowe autobusy tylko bezemisyjne
Szykują się także zmiany, jeśli chodzi o komunikację miejską. Od 2026 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne.
Z tego obowiązku zostaną zwolnione samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys., które obecnie muszą zapewnić odpowiedni udział pojazdów zero i niskoemisyjnych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska podało, że do tej pory tylko niewielka część gmin realizowała założenia.