• W Europie coraz większą popularność zdobywają opony całoroczne – najchętniej wybierają je Francuzi i Włosi.
  • Zgodnie z prawem dopuszczalna minimalna grubość bieżnika wynosi 1,6 mm.
  • Jednak w przypadku opon zimowych, minimalna bezpieczna grubość bieżnika wynosi co najmniej 4 mm.

Według wyników badania najwyższy odsetek, tj. aż 44 proc., kierowców przyznających się do okazjonalnej jazdy na „niewłaściwych” oponach odnotowano we Francji. Najbardziej świadomi w tym kwestii są niemieccy kierowcy. Jedynie 23% z nich twierdzi, że czasem jeździ na oponach niedostosowanych do warunków. Włochy, Czechy, Polska i Rumunia – czyli pozostałe kraje uwzględnione w badaniu – znajdują się gdzieś pomiędzy tymi skrajnościami. Dane zebrano na podstawie przeprowadzonej ankiety. Odpowiedzi na pytania z kwestionariusza udzieliło 1800 osób z Niemiec, Polski, Czech, Włoch, Francji, Rumunii i Bułgarii.

Widać także, że coraz większą popularnością cieszą się opony całoroczne. Przy pytaniu o najczęściej wybierany typ opony – sezonowy czy całoroczny – odpowiedzi różniły się w zależności od kraju. Wyniki ankiety sugerują, że opony całoroczne najchętniej wybierają kierowcy z Francji i Włoch, natomiast, w pozostałych krajach uwzględnionych w badaniu (w tym w Polsce) preferowane są opony sezonowe.

Już sami eksperci firmy Nokian twierdzą, że opona całoroczna w krajach z umiarkowanym klimatem, bez ostrych zim i opadów śniegu, to świetnie się sprawdzą. Niestety, Polski raczej nie zaliczają do tego grona.

Polacy nie oszczędzają na oponach

Nie tylko my nie uważamy kryterium ceny za najważniejsze przy zakupie opon. Ponad dwie trzecie ankietowanych z Francji, Niemiec, Włoch, Czech i Rumunii twierdzi, że podczas kupowania opon to jakość odgrywa główną rolę. Tylko jedna czwarta badanych podaje cenę jako najważniejsze kryterium wyboru.

Ponad połowa respondentów uważa opony wyższej jakości, które są znacznie droższe od produktów budżetowych, za bezpieczniejsze. Choć deklaracje te nie zawsze przekładają się na faktyczne działanie i zakup opon premium.

Jakie znaczenie ma głębokość bieżnika?

Nawet najlepsze opony w końcu się zużywają. Jeżeli zależy im na obniżeniu zużycia paliwa i podwyższeniu poziomu bezpieczeństwa, powinni regularnie sprawdzać stan swoich opon. Zgodnie z przepisami w większości europejskich krajów (w tym w Polsce) dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Opony zimowe z tak płytkim bieżnikiem nie są jednak bezpieczne! Ryzyko drastycznie wzrasta, gdy głębokość bieżnika jest mniejsza niż 4 mm. Takie ogumienie ma bardzo niską skuteczność na śniegu, a w trakcie jazdy w czasie deszczu są skrajnie niebezpieczne.

Jak wydłużyć życie opon?

Warto też pamiętać, że opony umieszczone na osi napędowej zużywają się średnio dwa razy szybciej niż opony założone na kołach toczących się swobodnie. Dlatego też zaleca się przekładanie opon między osiami co 8000 kilometrów. Kluczowe znaczenie odgrywa również utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach – warto je kontrolować przynajmniej raz na miesiąc. Eksperci zaznaczają też, że W standardowych warunkach jazdy nieco wyższe ciśnienie w oponie może zwiększyć jej żywotność, a przy tym obniżyć zużycie paliwa.