Logo
WiadomościAktualnościPoprosił o wymianę oleju. Mechanik zaniemówił, gdy usłyszał, ile na nim przejechał

Poprosił o wymianę oleju. Mechanik zaniemówił, gdy usłyszał, ile na nim przejechał

Tomasz Gdaniec
Tomasz Gdaniec
Robert Rybicki
Robert Rybicki

Na opublikowanym na kanale "Speed Serwis" nagraniu pokazany został olej, na którym auto przejechało 280 tys. km. Po odkręceniu misy olejowej skrzyni biegów mechanik bierze ją w ręce i zlewa zawartość do plastikowego pojemnika. Gdy płyn przelewa się do naczynia, widać jego ciemnokarmelowy kolor.

Czytaj: "Kurier" wiozący cudzoziemców staranował samochód pograniczników

Dlaczego trzeba wymieniać olej w skrzyni biegów?

Wbrew wielu obiegowym opiniom olej w skrzyni biegów zarówno manualnej, jak i automatycznej trzeba regularnie wymieniać. To o tyle ciekawe, że w wielu serwisach mówią, że to nie jest konieczne. To błąd. Olej w skrzyni biegów, zarówno tej ręcznej, jak i automatycznej, ma bardzo ważne zadanie. Przede wszystkim smaruje ruchome części, ale nie tylko — chłodzi on również pracujący pod dużym obciążeniem mechanizm, a cyrkulując w układzie, zbiera drobinki metalu, które pojawiają się podczas pracy przekładni.

Sprawdź: Mniej znaków i ograniczeń na polskich drogach? Trwają prace nad projektem

Jak często trzeba zmieniać olej w skrzyni biegów?

Na szczęście nie tak często jak olej w silniku. Zalecenia są różne i uzależniono jet od wielu czynników. W manualnych skrzyniach biegów warto zrobić to, co 60-80 tys. km. Natomiast w przypadku dużo bardziej skomplikowanych mechaniczne przekładni automatycznych pierwsza wymiana oleju w skrzyni biegów powinna mieć miejsce przy przebiegu 80 tys. km, a następne powinny być wykonywane co 40 tys. km — takie są zalecenia serwisów zajmujących się naprawami automatycznych skrzyń biegów.

Czytaj: Matiz uderzył w stojącą śmieciarkę. 62-letni kierowca zginął na miejscu

Jak często trzeba zmieniać olej w silniku?

Od kilku lat wielu producentów zaleca w swoich modelach wymianę oleju w trybie longlife — jest to rozwiązanie, które lubią zarządcy flot. Bo to wpływa na koszty obsługi aut firmowych. Mechanicy również z tego powodu nie narzekają, bo serwis longlife to najprostszy sposób na to, aby silnik w nowym aucie wymagał ingerencji mechanika po 100-150 tys. k. Dlatego od lat rekomendujemy wymianę oleju średnio co 15 tys.km, aby zachować jego właściwości smarne i antykorozyjne. W przypadku aut eksploatowanych głównie w mieście lub posiadających instalację gazową okres ten warto zmniejszyć do 10 tys. kilometrów.

Udostępnij:
Autor Tomasz Gdaniec
Tomasz Gdaniec
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium