Na opublikowanym na kanale "Speed Serwis" nagraniu pokazany został olej, na którym auto przejechało 280 tys. km. Po odkręceniu misy olejowej skrzyni biegów mechanik bierze ją w ręce i zlewa zawartość do plastikowego pojemnika. Gdy płyn przelewa się do naczynia, widać jego ciemnokarmelowy kolor.
Czytaj: "Kurier" wiozący cudzoziemców staranował samochód pograniczników
Dlaczego trzeba wymieniać olej w skrzyni biegów?
Wbrew wielu obiegowym opiniom olej w skrzyni biegów zarówno manualnej, jak i automatycznej trzeba regularnie wymieniać. To o tyle ciekawe, że w wielu serwisach mówią, że to nie jest konieczne. To błąd. Olej w skrzyni biegów, zarówno tej ręcznej, jak i automatycznej, ma bardzo ważne zadanie. Przede wszystkim smaruje ruchome części, ale nie tylko — chłodzi on również pracujący pod dużym obciążeniem mechanizm, a cyrkulując w układzie, zbiera drobinki metalu, które pojawiają się podczas pracy przekładni.
Sprawdź: Mniej znaków i ograniczeń na polskich drogach? Trwają prace nad projektem
Jak często trzeba zmieniać olej w skrzyni biegów?
Na szczęście nie tak często jak olej w silniku. Zalecenia są różne i uzależniono jet od wielu czynników. W manualnych skrzyniach biegów warto zrobić to, co 60-80 tys. km. Natomiast w przypadku dużo bardziej skomplikowanych mechaniczne przekładni automatycznych pierwsza wymiana oleju w skrzyni biegów powinna mieć miejsce przy przebiegu 80 tys. km, a następne powinny być wykonywane co 40 tys. km — takie są zalecenia serwisów zajmujących się naprawami automatycznych skrzyń biegów.
Czytaj: Matiz uderzył w stojącą śmieciarkę. 62-letni kierowca zginął na miejscu
Jak często trzeba zmieniać olej w silniku?
Od kilku lat wielu producentów zaleca w swoich modelach wymianę oleju w trybie longlife — jest to rozwiązanie, które lubią zarządcy flot. Bo to wpływa na koszty obsługi aut firmowych. Mechanicy również z tego powodu nie narzekają, bo serwis longlife to najprostszy sposób na to, aby silnik w nowym aucie wymagał ingerencji mechanika po 100-150 tys. k. Dlatego od lat rekomendujemy wymianę oleju średnio co 15 tys.km, aby zachować jego właściwości smarne i antykorozyjne. W przypadku aut eksploatowanych głównie w mieście lub posiadających instalację gazową okres ten warto zmniejszyć do 10 tys. kilometrów.